Lära upp person på jobbet.

pepp

Trådstartare
Kommer få en helt ny person att lära upp nu i sommar då hon ska vikariera för mig, inom städ/post.

Funderar hur jag egentligen ska lägga upp det. Jag avskyr att lära upp nya personer, jag kan allt utan och innan och det är så många moment att t.o.m jag blir virrig när jag ska lära ut dom 😁

Hur blir ni helst upplärda? Jag gillar oftast listor, och så såklart visa praktiskt.

Funderar om hon bara ska få gå bredvid första dagen och se hur jag jobbar, vilka som är mina rutiner, så får hon börja mer praktiskt på andra dagen...
Det är en vecka hon ska gå med mig.
 
Listor är guld värt och förstås gå bredvid och se hur du gör. När jag själv lärt upp personer, oavsett yrke (lokalvård eller medicinsk sekreterare) så har jag använt mig av både lathundar och att visa praktiskt och att förklara och säga att bättre fråga en gång för mycket än en gång för lite, inga frågor är dumma, det är mänskligt att glömma så bara fråga, fråga igen och igen och så kommer det att sitta och ett bra jobb kan utföras, snarare än att man inte vågar fråga och istället chansar.

Jobbet jag har nu har slarvat med just lathundar och upplärning och det har gått ut över mig, vilket känns trist. Man kan ju envist försöka hävda att det har med att jag varit borta mycket att göra, men min åsikt är att upplärning ska ske när man börjar, lathundarna ska vara klara redan då och från dagen man börjar ska man sättas in i arbetet. NU har jag fått en lathund, som var bristfällig. Trist. Personligen skriver jag lathundar utifrån personer som aldrig jobbat i systemen och således inte vet vad som man ska göra och hur. Nästan idiotförklaringsnivå kanske kan tyckas om någon har arbetat lite i systemen, men bättre det för det ger i alla fall lite självförtroende- JA, jag KAN detta i alla fall!- än när det blir som den jag fick nu, en massa osäkerhet istället. Självförtroende gör att man vågar ta för sig mer och sätter sig in snabbare i arbetet och vågar fråga när det är något man inte hänger med på, snarare än när lathunden är bristfällig och man ändå får fråga lite för ofta.
 
När jag har nya med låter jag dom bara gå bredvid dag 1. Dag 2 är jag med men den nya gör allt som den kommer ihåg och jag hjälper till med resten. Dag 3 om Dag 2 var okej, låter jag den nya göra allt. Jag brukar stå utom synhåll (många blir nervösa av att ha ett "proffs" på jobbet som hänger över dom) men nära nog man kan fråga mig om det behövs. Dag 4 och 5 får den nya jobba självständigt och jag finns bara som backup.
 
Vi har en checklista som ska bockas av. Utöver det så låter jag alltid personen köra själv så hen lär sig hitta, får utföra jobbet i så stor del som möjligt och inte bara titta på. När personen fått egen inloggning till alla appar vi jobbar i så låter jag den får kläm på hur de funkar.
Normalt är tre brevidgångsdagar men lägger på mer om personen inte känns varm i kläderna.
 
Vi går efter den japanska metoden när vi lär upp.
Jag gör momenten i en följd, nästa delar jag upp och förklarar varje moment samtidigt som jag gör dem, sen får personen göra dem under handledning och det repeteras tills det sitter.
Vi har elementblad på allt vi gör, utformade så någon som aldrig gjort det ska klara av det.
Motsvarar nog checklistor på ditt jobb.
 
Många bra tips! Fortsätter med mina listor, så får hon fylla på själv också tänker jag, man har ju olika sätt att jobba på.
 
Om jag var inhopparen så hade min absoluta dröm varit ...

Du förbereder en lista. Jag får den senast någon dag före mitt första pass med dig, så att jag hinner läsa i lugn och ro.

Första passet tillsammans: Du städar, jag tittar på och lägger till mina egna anteckningar på din lista.

Jag renskriver den kombinerade texten så att det är min struktur/mina formuleringar. Du får läsa igenom och anmärka om jag har missförstått något.

Andra passet tillsammans: Jag städar med hjälp av listan inklusive mina anteckningar. Du tittar på, finns tillgänglig för frågor, säger till om jag gör helt fel.

Har vi mer tid tillsammans så kanske vi kan dela upp arbetet så att jag fokuserar på det som inte ännu fastnat helt.
 
Om jag var inhopparen så hade min absoluta dröm varit ...

Du förbereder en lista. Jag får den senast någon dag före mitt första pass med dig, så att jag hinner läsa i lugn och ro.

Första passet tillsammans: Du städar, jag tittar på och lägger till mina egna anteckningar på din lista.

Jag renskriver den kombinerade texten så att det är min struktur/mina formuleringar. Du får läsa igenom och anmärka om jag har missförstått något.

Andra passet tillsammans: Jag städar med hjälp av listan inklusive mina anteckningar. Du tittar på, finns tillgänglig för frågor, säger till om jag gör helt fel.

Har vi mer tid tillsammans så kanske vi kan dela upp arbetet så att jag fokuserar på det som inte ännu fastnat helt.

Ohhh. Det där kopierar jag rakt av!
Får maila över listan till min arbetsledare så får hon förmedla den till vikarien.
 
Håller med om listor! Jag som har ett administrativt jobb skulle bara bli superstressad av att ha någon som hängde över axeln på mig och kollade vad jag gjorde hela dagarna, så att personen har bra lathundar/listor och kan försöka själv (men givetvis alltid kan höra av sig om det är några frågor) hade varit guld i mitt läge. Även som nyanställd.

På ett praktiskt jobb förstår jag dock att personen kan lära sig mycket av att gå bredvid den som personen sen ska ersätta. Men samtidigt är listorna/lathunden ändå inte helt fel, personen kan ju alltid gå tillbaka till listan sen när du gått på semester.
 
Håller med om listor! Jag som har ett administrativt jobb skulle bara bli superstressad av att ha någon som hängde över axeln på mig och kollade vad jag gjorde hela dagarna, så att personen har bra lathundar/listor och kan försöka själv (men givetvis alltid kan höra av sig om det är några frågor) hade varit guld i mitt läge. Även som nyanställd.

På ett praktiskt jobb förstår jag dock att personen kan lära sig mycket av att gå bredvid den som personen sen ska ersätta. Men samtidigt är listorna/lathunden ändå inte helt fel, personen kan ju alltid gå tillbaka till listan sen när du gått på semester.

Älskar verkligen listor 😁
 
Göra så mycket som möjligt själva efter att ha blivit visade och fått listor/lathundar o dyl. Då kan du sen se vad som missas och påminna om vad som är bra att tänka på. Jag lär upp nya och har studenter hela tiden och ja, de tycker det är skitjobbigt att jag "hänger över axeln" men alla är tacksamma efteråt att de fått göra allt handgripligen från dag ett i princip. Saker som kan kontrolleras i efterhand låter jag dem oftast göra utan mig i närheten så gör jag något annat och så kollar jag efteråt och så pratar vi om något blev fel/var oklart.
 
Kommer få en helt ny person att lära upp nu i sommar då hon ska vikariera för mig, inom städ/post.

Funderar hur jag egentligen ska lägga upp det. Jag avskyr att lära upp nya personer, jag kan allt utan och innan och det är så många moment att t.o.m jag blir virrig när jag ska lära ut dom 😁

Hur blir ni helst upplärda? Jag gillar oftast listor, och så såklart visa praktiskt.

Funderar om hon bara ska få gå bredvid första dagen och se hur jag jobbar, vilka som är mina rutiner, så får hon börja mer praktiskt på andra dagen...
Det är en vecka hon ska gå med mig.


Flikar in en sak som ibland glöms bort informera om vilken tid det brukar till exempel vara fika, när folk tar lunch och hur lång lunchrast etc.. Även om det finns något veckomöte eller liknande som hon förväntas vara med på och när det är isåfall. Ge gärna det skriftligt.

När jag var yngre så jobbade jag som konsult och det var på mer än en arbetsplats man glömde att informera mig om ovanstående. Inte så kul när man missade möten eller social gemenskap för att ingen information gavs och ingen sa till mig att vi tar rast eller vi har möte. Själv var jag ny i arbetslivet och visste inte vad jag skulle förvänta mig. Efter några arbetsplatser jag varit runt på lärde jag mig att fråga om de här sakerna.

Något som jag tror ni tjänar på i framtiden är att komma fram till en strukturerad plan som är nerskriven när någon ska läras upp så alla får samma information.
 
Flikar in en sak som ibland glöms bort informera om vilken tid det brukar till exempel vara fika, när folk tar lunch och hur lång lunchrast etc.. Även om det finns något veckomöte eller liknande som hon förväntas vara med på och när det är isåfall. Ge gärna det skriftligt.

När jag var yngre så jobbade jag som konsult och det var på mer än en arbetsplats man glömde att informera mig om ovanstående. Inte så kul när man missade möten eller social gemenskap för att ingen information gavs och ingen sa till mig att vi tar rast eller vi har möte. Själv var jag ny i arbetslivet och visste inte vad jag skulle förvänta mig. Efter några arbetsplatser jag varit runt på lärde jag mig att fråga om de här sakerna.

Något som jag tror ni tjänar på i framtiden är att komma fram till en strukturerad plan som är nerskriven när någon ska läras upp så alla får samma information.

Ja, jättebra inflik! Så man inte rengör kaffemaskiner vid värsta rastrusning t.ex.
 
Jag brukar visa praktiska saker någon/några gånger och sen ge lathund. Saker som inte är hela världen om det blir lite fel kontrollerar jag senare så personen får lite eget andrum att tänka och jobba utan mig hängandes över. Sånt som behöver bli rätt försöker jag stötta i men inte hänga som en hök över. Jag tror ju lite på att man lär sig när man får försöka själv och kanske då också gör lite fel, eller vad man ska säga, så jag tycker inte det är hela världen om det blir fel. (Beroende på vad det är såklart).
 
Jag gillar när man har en lista med överblick av dagen + de större grejerna och sen listor som är mer detaljerat vid behov.
Just att snabbt få överblick tycker jag är viktigt. Och hellre att man kan fylla på själv vid behov än att det är för mycket information.
 
Tydliga listor över när vissa moment/områden ska städas är otroligt viktigt! Typ såhär (förenklat)
Screenshot_2024-06-18-21-04-57-601_com.google.android.apps.docs.editors.docs.jpg


Inte en massa muntligt "det här behöver du inte ta varje gång/det är inte så noga/jag brukar göra xxx men egentligen är det yyy" 🤦🏼‍♀️
Lär in hur viktigt det är att fylla på material, var det finns att hämta, gärna en kommentar om var det brukar gå åt extra mycket muggar eller var det kan vara mindre åtgång till exempel.
 
Det viktigaste tycker jag är att man har en utsedd huvudansvarig/mentor. Förutom att mentorn tar hand om den första veckan av "du ska dit då och hit senare", "det här är A, hen gör B" och "om X, gör Y", så tycker jag att den nästan ännu viktigare biten kommer veckorna därpå när den nya förväntas göra själv och ofelbart hittar frågor ingen annan visste fanns. Där tycker jag ofta att det finns en trygghet både för nykomlingen och för arbetslaget att ha kvar en utsedd person som nykomlingen kan vända sig till.

Vi har en mentorsmodell som sträcker sig över sex månader där nyanställda har schemalagda handledningstider med en utsedd mentor. En helt nyexad kollega kan ha veckovisa möten i ett par-tre månader, medan mötena glesas ut fortare med en mer erfaren kollega.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 954
Senast: kolblakkur
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 361
Senast: Badger
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 000
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
9 897
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridbana i sand, tips
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp