Lær ni katten konster?

Skjøldur

Trådstartare
Då jag var barn lærde jag bonnisen Murre att hoppa hinderbana.
Han fick en godbit efter varje, och tyckte det var ett ok sætt att
få sig lite extra men riktigt entuastisk, det var bara lilla jag, då ca 10.
Många har sett Bodils minicirkus. Dom missarna kan lite allt møjligt.
Jag har sett nå´n som gillar att apportera, och en som kunde ræcka
vacker tass. Annars kan jag inte komma på något! Men många av dom ær smarta, kan sækert læra sig mer om man bara vet hur!
Så nu undrar jag, har ni lært era ælskligar konster? Och hur?

Sv: Lær ni katten konster?

Maja har lärt sig apportera på egen hand, och kan ägna timmar åt att hämta bollar.
När hennes ungar har flytta kommer vi fortsätta "trickträna" henne, hon är en dam med stort behov av både uppmärksamhet och psykisk aktivering.
Hanoo är inte lika smart men mer lättmotiverad, han gör vad som helst för en torrfoderbit. Honom har vi inte tränat till något utom att "gå fot" så att han kan följa med ut på ett smidigt sätt.

Jag har en röd katt som kan en hel del konster, vinka med en eller båda tassarna . Han kan sitt. Ligg. Rulla runt. Ligg på rygg. Alltid med godismuta, han gör inget annars han är ju katt:)

Jag har klickertränat min Siri! Det är inga avancerade grejer, men hon har lärt sig att för att få godis finns det 4 alternativ att välja på. Lyfta på höger tass och tassa mig på handen, lyfta på vänster tass och tassa mig på handen, lyfta höger tass och slicka på den eller att lyfta vänster tass och slicka på den.
Funkar inte det ena så provar hon med alla alternativ tills hon får sin godis! Duktig Siri!! :love: :love:

Vi har lärt vår katt att komma när man ropar, att sitta vanligt och att sitta på bakbenen på kommando. Fast hon gör det bara för att få godis, inte som en hund som kan tycka att träningen är rolig i sig.

Min Tipex kan en massa saker, ska se om jag kommer ihåg allt.
Jag mutar med räkor eller kokt torsk :D
Sitt, ligg, stå, tass,
"give me five" (jag håller handen, hon slår med tassen på min hand),
high five (jag håller upp handen o hon slår på den)
puss (hon slickar mig på kinden)
Upp (stå på bakbenen)
"fina flickor" (jag håller fram min hand, hon lägger tassen i min hand, jag tar upp tassen som en man pussar en dam på handen, sen pussar vi varandra på kinden, först höger sen vänster)
Vinka (vinkar med tassen, väldigt bestämt :D )
peka på näsan (hon sätter tassen på min näsa)
peka på öga (hon pussar mig på ögat)
Pussa munnen (som det låter :D )
Höger (viftar med höger tass)
vänster (viftar med vänster tass)
Säg mamma (jamar) hon alltså, inte jag :D

Sen tror jag inte att det är nåt mer...

Mammas katter kan:
Sitt, ligg, stå, vinka, tass, upp (stå på bakbenen), höger och vänster. Är bara där nån gång i veckan :D

Mutar med kokt torsk eller räkor :angel: Så fort hon gör en antydan till rätt rörelse på rätt kommando, så får hon belöning. Till slut sitter tricksen där de ska. Och så traggla samma länge, inte flera nya på samma dag osv.

Naaw, vad gulligt :love:

Nu vet jag riktigt inte hur jag ska träna in ligg :crazy: Tips? :angel:

Jag lärde Tipex genom att först få henne att sätta sig, och när hon gjort det så höll jag räkan framför henne, långt ner, långt fram. När hon då vek frambenen och halvla sig ner för att nå, så berömde jag henne och så fick hon räka. Så höll jag på, längre och längre ner, o längre bort. Till slut låg hon ner och då var jag snabb med berömmet. Tränade på det ett bra tag. När jag säger ligg åt henne så kastar hon sig inte omkull, utan jag får visa lite med handen o dra räkan framför henne och bortåt, då lägger hon sig, inte platt på sidan utan rakt ner bara, i framåtrörelse. Jag kräver inget mer avancerat heller, hon behöver inte lägga sig på rygg direkt :rofl: Nästa steg är att krypa, o det är inte så svårt när de väl lärt sig ligga.

Min Skrållan kan:
Sitt
hopp och taden(hon hoppar upp och säller sig på bakBena och tar godisen)
ta med tassen(lika som "hopp och taden" fast hon lägger tassarna på armen)
Vrid hunudet som en uggla(hon vrider huvudet som en uggla)
komma när man ropar (ibland)
hoppa(hon hoppar över ett hinder)
Det var alla jag kom på nu.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka