Lädret mjukt

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ghaia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 921
G

Ghaia

Jag vill gärna ha ett par väldigt mjuka tyglar. Hur får man det?

I hööks katalogen står det att man ska mjuka upp westernsadlarna med mycket vatten och bända runt ett kvastskaft. Går det att göra samma sak med tyglar för att få om mjuka?

Jag avgudar mjuka/tunga tyglar (typ western) :love:

Sv: Lädret mjukt

Klart det går.

Det värsta är bara att om du lindar tygeln runt ett kvastskaft så får du en krullig tygel efteråt.
Jag skulle nog rekomendera att smörja tygeln istället, och att använda den flitigt så blir den mjuk och smidigt med tiden.

Det beror på flera faktorer hur, men en hel del beror på kvalitén av lädret.
Annars är det bara att rida med dem och sköta dem noga så blir de efter ett tag mjuka.
Mina släta lädertyglar har jag haft sedan 2001 och torkat av efter nästan varje ridpass med glycerintvål och smörjt kontinuerligt.
Det är användning i kombination med vård som gör dem mjuka.

Dränker du dem i vatten blir de visserligen mjuka medan de är våta, men kan stelna till rätt så bra när de torkar. Tycker inte att du ska göra det.

Apo

Jag brukar smörja lädret och sen rulla och böja läder remmen för att få den snabbare mjuk.

Ja, smörj och använd mycket! Man kan få vilka tyglar som helst mjuka, iaf jag som köper billiga skittyglar som håller lääänge...

Du kan fukta tygeln och sen olja den medans den är fuktig, stryk på ganska flödigt och torka av överskottet när tygeln torkat. Lädret suger lättare in oljan om det är fuktigt.

Liknande trådar

Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
874
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 043
Senast: Ajda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 551
Senast: Ragdoll
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka