Lädergrimma i hagen?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Börjat fundera på det här med grimma i hagen då min stora häst väldigt gärna tar av sig den i hagen.
Jag vill ha grimmor på då den ena är en rymmare och hagen ligger brevid en större väg.

Just nu har de vanliga nylon (?)grimmor men funderar på att byta till lädergrimmor i hagen, det känns säkrare imed läder går sönder lättare ifall hästarna fastnar.

Men finns det enkla hyffsat billiga lädergrimmor? Tycker bara jag hittar dubbelsydda med en massa bling och krafs på. :devil::p:)

Det finns ju annars säkerhetsgrimmor som löser ut om hästen fastnar. Då kan du kanske våga ha den ganska tight så inte hästen plockar av sig den så lätt heller

Ska kolla på säkerhetsgrimmorna!

Halsring tror jag tyvärr inte funkar då han är svår att fånga i hagen, måste få en hand om nosryggen, då står han still. Tar man grimman under hakan eller i käkremmen så vrider han bort huvudet och knuffar bort en med bogen:meh:.

Just nu har de vanliga nylon (?)grimmor men funderar på att byta till lädergrimmor i hagen, det känns säkrare imed läder går sönder lättare ifall hästarna fastnar.

Är det en 100%:ig sanning?

Om jag jämför mina lädergrimmor med typ alla billiga grimmor i olika textilmaterial jag äger så är det ganska solklart att lädergrimmorna håller bäst. De är dubbelsydda med betydligt kraftigare beslag än de billiga grimmorna, som rätt så ofta brister lätt vid själva beslagen om något händer.

Hade jag köpt billiga, enkelsydda lädergrimmor med nätta beslag och kraftiga, rejäla textilgrimmor hade förhållandet nog varit det omvända, men min poäng är att man inte kan säga att en grimma lätt går sönder bara för att den är i ett visst material, man måste titta på hela konstruktionen. :)

Jag hade för många år sedan en häst som brukade kasta sig i uppbindningen sådär hux flux. Jag blev inte informerad om det vid köp, och det kom såpass sällan att det tog ett antag gånger innan jag såg ett mönster. Innan trodde jag bara det var en tillfällighet och blivit skrämd/biten av något/etc.

Hursom fick jag ju en ganska god inblick i hållfasthet på olika grimmor. Normala nylongrimmor går sönder först. Metallspännet för nackknäppet går sönder. Tunnare lädergrimmor håller lite längre men brister sedan (dubbelsydda eller ej) endera i spännet eller i lädret kring hålet spännet sitter i. Lädret där är (för att kunna knäppa grimman) tunnare än i övriga grimman. Så även tillsynes gedigna grimmor har brustit där, rakt av i lädret i anslutning till hålet.

Haft en som slet sönder några grimmor vid lastning med, samma sak. Sen fastnade en av mina i släpet och fick panik. Med en väldigt välsydd lädergrimma. Gick sönder i lädret vid hålet..

Så får de bara kraft spelar det ingen större roll är min upplevelse. Och om de i hagen fastnar så att de inte kan rycka, då håller alla grimmor utom säkerhetsgrimmor. Säkerhetsgrimmor är dock dåliga att leda skrämda hästar i, så har man rymmare vet jag inte riktigt hur bra de egentligen är?

Jag hade lädergrimma i hagen när den stackars hästen behövde munkorg.

Köpte billiga på höök. Antingen deras vanliga billiga 120kr eller köpte på rean. Sol och regn gör att de slits rätt snabbt

Läderkvalitén spelar också stor roll, och vilken del av huden som remmarna är tagna från. Det är stor skillnad i hållfasthet på en rem som skärs från ryggen jämfört med en som tas långt ner på buken. Nu används väl iofs just rygglädret sällan till grimmor, men jag tog de två "extremerna" för enkelhetens skull. Ju närmre ryggen och rumpan - ju tätare ligger fibrerna. Ju längre ner mot buken och även halsen - ju glesare.
Och förstås beslagen. En billig grimma har i regel billigare beslag, och även dyra kan förstås brista (min erfarenhet bland de bra beslagen är att hakarna är det som ryker först. Tänker då på "vanliga" pistol/karbinhakar - det finns modeller som håller bättre än andra. Och vilken metall spelar förstås också roll.). Inte sällan har billiga nylongrimmor ringar som inte är svetsade och alltså kan öppnas vid tillräckligt stor kraft.

Vill jag att grimman ska kunna brista om något händer, väljer jag en nylongrimma (har inga dyra sådana). Eller en billig lädergrimma (fast nån sån har jag inte).

När mina hästar hade grimmor på sig i hagen så hade dom alltid lädergrimman "Catago Soft". Otroligt prisvärd, mjukt, fint läder och går av om hästen fastnar (vi har testat).

jag har lädergrimmor till mina hästar, köper dem begagnat för en 50 lapp och låter hästarna slita ut dem :p.
ena hästen får lätt skav av nylon så en mjuk och ren lädergrimma är perfekt. (och det bästa med lädergrimmor är ju att de är så enkla att tvätta, bara att spola av dem och ev gnugga bort stövet.)
vill ha grimma på dem då vi bor nära en 80 väg.

köper de mjukaste och sladdrigaste grimmorna jag hittar :), stela dubbel sydda grimmor är inget att ha i hagen, sånna passar bättre i transporten.

Jag har vanliga nylongrimmor i hagen och har då inte märkt nåt att dom skulle vara så starka och hållbara att dom inte skulle gå sönder om dom fastnar i nåt. Senast i går så gick en sönder när hästen råkade trampa på sitt grimskaft som satt fast i grimman. Och för knappt en månad sedan hittade jag en av grimmorna trasig i hagen, vet inte hur den gått sönder, men trasig var den. Så att dom inte skulle gå sönder om hästen fastnar eller så är nog bara en myt.

Jag har vanliga nylongrimmor i hagen och har då inte märkt nåt att dom skulle vara så starka och hållbara att dom inte skulle gå sönder om dom fastnar i nåt. Senast i går så gick en sönder när hästen råkade trampa på sitt grimskaft som satt fast i grimman. Och för knappt en månad sedan hittade jag en av grimmorna trasig i hagen, vet inte hur den gått sönder, men trasig var den. Så att dom inte skulle gå sönder om hästen fastnar eller så är nog bara en myt.
Självklart går nylon sönder, det är bara att de bränner då de går av av friktionen, och då nylon är flätat så har det högre friktion än läder som är slätt Och många hästar kan få skav av det.

Självklart går nylon sönder, det är bara att de bränner då de går av av friktionen, och då nylon är flätat så har det högre friktion än läder som är slätt Och många hästar kan få skav av det.

Några brännskador har jag då aldrig sett på mina hästar då jag hittat trasig grimmor. Men däremot så har spännena gått sönder.

Sorry för sent svar!
Verkar vara delade meningar om lädergrimma eller inte. Hade tänkt en enkelsydd lädergrimma men verkar inte finnas någon, hittar bara dubbelsydda.

Får leta vidare annars blir det en vanlig nylongrimma. Men tycker inte riktigt om nylongrimmorna, är rädd att de bränner...

Jag har enbart lädergrimmor till mina hästar. Förr om åren köpte jag upp ett rejält lager med grimmor från Ge-Kås (Ullared) för 65-70 kr styck, smala, tunna läderremmar och den över nacken var inte sydd. Visst, kvaliteten på spännen m m gjorde att det gick ca 2 grimmor per år och häst, men det kändes helt ok. Tyvärr har de grimmorna inte funnits de senaste ggr jag varit dit, men det kan ev enbart vara tillfälligt, för jag är dit max en gång per år. Nu har jag köpt beg. lädergrimmor på loppis eller liknande samt passat på när butikerna i närheten har rea, men oftast är det lite "bättre" grimmor, dubbelsydda och med bredare remmar - tyvärr. Kolla med någon av dem som ofta besöker Ge-Kås om de normalt brukar ha inne dessa grimmor - för de har jag varit jättenöjda med.

En av mina bekanta förlorade en ponny som hade fastnat med grimman i något - syntetgrimma som inte gick sönder...

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 825
Övr. Hund Vi planerar hundgårdsbygge med syftet att hundarna ska vara i hundgård när vi inte är hemma (dvs främst dagtid när vi jobbar). Jag har...
2
Svar
24
· Visningar
3 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka