Lactobacillus reuteri

Sv: Lactobacillus reuteri

Den ingår i probiotika för djur också, däremot vet jag inte om det finns några vetenskapliga studier på att den hjälper. Kanske någon annan som vet?

Ah tack!

Någon som vet något mer om den?

En av få som jag kan få tag i utan socker som det verkar. Tänkt kombinera den och bakjäst och se om det hjälpte bättre för hästens mage, men vill gärna veta mer om den först.

Är inte alla mjöksyrabakterier nyttiga? Poängen är väl att "nyttiga" bakterier ska ta överhanden och tränga ut "dåliga" bakterier som ställer till obalans i tarmarna.

Har inte funderat så faktiskt.

Jag tänkte: Vissa är bättre än andra och frågan är om de som är sämre påverkar alls.

Kan vara värt att prova alltså :)

Det tycker jag absolut att det låter som!
Speciellt om det inte samtidigt innehåller laktos (se annan tråd på Hästvård).

knapplån

Efter vad jag förstår är det lite tveksamt hur pass effektivt det är. Det borde gå att fråga de som säljer det om det finns vetenskapliga bevis på att det verkligen gör ngn nytta. Det är ju ofta ganska dyrt att köpa.

Är inte alla mjöksyrabakterier nyttiga?

Inte riktigt sant. Alla Lactobacillusarter har inte samma metabolism - vissa producerar endast laktat från hexoser, andra producerar koldioxid, laktat, etanol och acetat från pentoser, medan en tredje "kategori" kan göra bådadera. Därmed gör de också olika stor nytta i tarmen.

Det finns vetenskapliga studier som visar att Lactobacillus reuteri hjälper, men vad jag vet är dessa gjorda på människa.

Det finns massor av lactobaciller vissa snälla, vissa elaka. Effekten på olika djurslag skiljer sig också.

Just L. reuteri tillhör de bakterier som den engelska fångforskaren Bailey anser kan betydelse för utvecklingen av fång. Den trivs extra bra i närvaro av fruktan och stärkelse.

Så nej, jag skulle nog inte våga ge det till en häst innan man vet mer. HH

Ok, jag är inte riktigt så insatt uppenbarligen.

Min tanke kring att alla mjölksyrabakterier är nyttiga (även om de kanske inte är lika nyttiga allihopa) är just att de tar över kulturen i tarmen och tränger bort de "dåliga" bakterierna som orsakar problem.
Det bör väl vara rätt resonerat - eller hur? Även om inte alla stammar är lika effektiva?

Det finns massor av lactobaciller vissa snälla, vissa elaka. Effekten på olika djurslag skiljer sig också.

Just L. reuteri tillhör de bakterier som den engelska fångforskaren Bailey anser kan betydelse för utvecklingen av fång. Den trivs extra bra i närvaro av fruktan och stärkelse.

Så nej, jag skulle nog inte våga ge det till en häst innan man vet mer. HH

Hoppsan! Inte alls bra m a o...

Det bevisar tydligt att man inte ska uttala sig om saker man inte har koll på, sa hon och bet sig i tungan... ;)

Inte riktigt sant. Alla Lactobacillusarter har inte samma metabolism - vissa producerar endast laktat från hexoser, andra producerar koldioxid, laktat, etanol och acetat från pentoser, medan en tredje "kategori" kan göra bådadera. Därmed gör de också olika stor nytta i tarmen.

När jag läste tråden från början antog jag att lactobacillusarterna använde mjölksyran till något inte att de producerar den. Helt fel då tydligen.

Håller med fredag. Men man kan uttala sig på olka sätt jag menar mer eller mindre säkert. Samtidigt behöver det ju inte vara fel att testa vad man tror.

Senast ändrad:

Det finns många sjukdomsframkallande Lactobaciller, vissa ger allvarlig diarré på föl, andra dödar papegojor eller kan infektera hjärtklaffarna på immunförsvagade människor. Ett probiotikum innehållande Lactobacillus rhamnosus har gett varbildningar i levern på folk.

Lactobacilltillförsel har säkert sin plats vid vissa tillstånd men man måste veta vad man gör och vad den aktuella stammen har för egenskaper o risker. HH

Helt klart uppenbarligen.

För att stilla min nyfikenhet. Vet du vilka stammar man normalt har i olika filsorter? Och vad man kanske specifikt inte har pga att de är "onyttiga"?

Jag har nog lite svårt att hålla reda på alla olika slags bakterier.
Men jag har trott att det inte är bra om det bildas mjölksyra. Det är ju (bla?) det som kan bildas om man ger för mkt kraftfoder.
Det har varit ett par, tre trådar de senaste dagarna om att man kan ge mjölksyrabakterier till hästar som av olika anledningar är dåliga i magen.Varför gör man då det? Jag förstår inte hur de blir bättre av ännu mer. Men vi blir ju oftast bättre av filmjölk så jag inser att jag antagligen tänker fel.

Senast ändrad:

Nej, du har helt rätt i att mjölksyra i stora mängder vill man inte ha i en hästtarm. Men mjölksyrabakterier har visat sig ha hämmande effekter på andra mikroorganismer och kan därför göra nytta.

Tack för svaret. Typiskt mig att snurra till det. Jag tycker att jag har läst att det blir som en kedjereaktion att ju mer mjölksyra det bildas desto fler lactobaciller desto mer mjölksyra och samtidigt desto färre av de nyttiga mikroorganismerna som ska vara där. Men jag kan ha blandat ihop det.

Nej, du har rätt där också. Men då gäller det att mjölksyrabakterierna har tillräckligt mycket att "äta". De tycker om lättsmälta kolhydrater, t.ex. stärkelse. Får de mycket av detta kan de växa snabbt som attan och man får då en pH-sänkning. Men om man utfodrar hästen med mycket grovfoder och lite kraftfoder hålls de nere på en rimligare nivå. De flesta "farliga" bakterier gillar också lättsmälta kolhydrater bäst och blir utkonkurrerade av mjölksyrabakterierna.

*allmänt svar*

TACK alla! Har inte köpt och provat eftersom jag hoppades på fler svar och det fick jag ju.

Det är inte läge att prova detta på min häst har jag kommit fram till.

Ville ha något utan laktos att kunna ge till min häst som har problemmage för att hjälpa honom så mycket jag kan. Han har lätt för tex fång och får därför foder utan tillsatt socker och stärkelse.

Någon som vet hur de lactobacterierna i EMINS burk är? Är de verksamma sas eller är det bara dött och inte ger skillnad?

För skojs skull gjorde jag en levande haltbestämning på Lactobaciller jag köpt relativt billigt på hästsportbutik och en på Microbalans som jag köpt dyrt på granngården.
Båda två sorterna höll vad de lovade med antalet levande bakterier per ml,men de odlades ju på ett för dem fördelaktigt sätt.
Det intressanta är ju egentligen hur många levande bakterier som passerar matsmältningsorganen och kan växa i tarmen på hästarna.
Det har jag lite svårare att kolla,möjligen skulle man kunna ta avföringsprov och odla på ett selektivt medium......

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
740
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 091
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka