Lactobacillus reuteri

Sv: Lactobacillus reuteri

Tack för svar!

Ska kanske försöka att få tag i en sådan burk då. Fanns ganska så billigt nämligen :D

Förresten, jag mailade Milko och frågade vilka bakterier det finns i fil och fick följande svar:

I Philurafil är det Laktobacillus Acidofilus, Bifidobactrum Lactis samt Laktobacillus Casei. Antalet bakterier är jämt fördelat mellan dessa tre typer, Reuteri är ej vanlig.
I vanlig fil finns det enbart Lactococcus lactis, cremoris, diacetylactis samt leucinostock cremoris i jämn fördelning.

Han svarade också att antalet mjölksyrabakterier laktobacillus ligger på 100000000 st/ml Philurafil. (100 miljoner för den som inte orkar räkna nollor.)

Lite "kul" att veta i alla fall! :)

Reuteri fanns att köpa "rent" endast upplöst i olja. Därav att jag tyckte den verkade attraktiv.

Intressant info, tack!

Ja, reuteri bör vi hålla oss ifrån i alla fall som det låter!

Helena får gärna ge fler specifika exempel på mjölksyrabekterier med tveksam nytta! :)

Fast det finns ju faktiskt sådana som är bevisat att de hjälper, t.ex. Lactobacillus plantarum som används i Proviva och ProEqui (heter det va?).

Tack för den infon. Frågan är bara var mer de kan finnas. Vill inte ge proequi pga havren, ville inte ge proviva pga socker. Vad mer finns det för fler val? Någon som vet??

Proviva dricker jag själv. Jäst ger jag till hästen inemellan. Vill ge hästen lite mer hjälp för magen nu när kylan kommit.

Det finns ju Probimin också. Inget jag själv provat dock.

Saxat från Alfa Stuteri på nätet:
Probimin är ett mag-tarm preparat, som visat sig vara mycket effektivt. Det hjälper mot mag-tarm problem, och i förlängningen mot hudproblem såsom mugg och eksem. Probimin innehåller inulinfiber och fyra olika typer av mjölksyrakulturer som tillsammans bidrar till en hälsosam bakterieflora i mage och tarm.

Säljs av veterinärer tydligen.

Lactobacillus bulgaricus
Lactobacillus casei
Lactobacillus plantarum

Är dessa bra för häst? Den sista vet jag ju men de andra? Casei finns ju med i en fil enl Fredag.

Ja problemet är bara att den är så svår att få tag i. Alla vetrinärer har den inte.

Fast det finns ju faktiskt sådana som är bevisat att de hjälper, t.ex. Lactobacillus plantarum som används i Proviva och ProEqui (heter det va?).

Ja, jag förstår det men då måste man ju veta vilka som inte är olämplga till hästar och vilka som verkligen gör någon nytta.

Vilken studie visar att L plantarumtillförsel har gynnsam effekt på häst? HH

Lactobacillus bulgaricus
Lactobacillus casei
Lactobacillus plantarum

Är dessa bra för häst? Den sista vet jag ju men de andra? Casei finns ju med i en fil enl Fredag.

Lactobacillus bulgaricus avlider snabbt när den kommit ner i matsmältningssystemet både på djur och människor så den kan du lika gärna hälla i slasken direkt. Casei avlider inte men är dålig på att ”fastna” i hästens tarm enligt Scott Weese. HH

Nu när jag letar så hittar jag faktiskt ingen studie på häst, bara människa och gris.
Jag drog slutsatsen att det fanns studier gjorda när jag läste på ProEquo's hemsida. Var för lat då för att leta, men som vanligt ska man inte lita på partisk information. Fel av mig :o.
Men den stammen som ProEquo använder är ju i alla fall isolerad från en hästtarm.

Lite utanför tråden.

Jag tycker inte att det är konstigt att man vill tro på det som försäljarna påstår. När min häst fick fång fick jag rådet av våra veterinärer att ge henne protexin. Jag gjorde naturligtvis det och många här runt omkring gör detsamma eftersom det säljs där jag bor. Jag gav det till henne länge men av olika anledningar så bestämde jag mig till sist för att ge henne vanlig jäst i stället.
Enligt företaget som tillverkar protexin innehåller det flera mikroorganismer som ska vara bra. En av dem namnges saccharomyces cerevisiae. Jag har nu insett att det är detsamma som finns i vanlig jäst och att det verkar vara det enda som man vet verkligen gör ngn nytta. Så det är bara att inse att istället för att betala några ören om dagen för jästen har jag betalat flera kronor - för samma sak? OBS detta är min tolkning av vad jag har läst så det kan ju vara att jag har missat ngt - fast jag tror inte det.

Information från företag som sysslar med häst-, hund- och kattfoder ska man ta med en nypa salt, ibland till och med en näve. Jag har sett mängder med ogrundade påståenden från flera olika företag (främst när det gäller hund- och kattfoder).
Däremot är det synd att man inte kan lita på att veterinärerna kan sin sak. De är ju opartiska men tyvärr inte så uppdaterade alla gånger.
Ja, jag tror att du har rätt i att du får samma effekt av bakjäst som av protexin.

Jag brukar inte bry mig om vad fabrikanter påstår.
Men jag håller med om vetrinärerna. Jag förstår att de inte kan vara uppdaterade om allt nytt som kommer. Men den veterinären som säljer detta preparat påstår att fång uppkommer pga för mkt protein. Det var ju bra i och för sig för det var då jag bestämde mig helt för att inte köpa fler burkar, Ett tag gav jag henne både jäst och protexin för säkerhets skull.
Detta med orsakerna till fång är ju inte lätt men det är uppenbarligen en mycket vanlig sjukdom.

Hmm Ok. Tack!

Vet du någon Lactobadillus som är bra för häst? Eller är det bara att inse att bakjäst är bäst och behöver inte blandas med något annat?

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
740
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 091
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka