Lactobacillus reuteri

Sv: Lactobacillus reuteri

Delvis knapplån och nyfiken fråga:

Äter hästar villigt färsk jäst eller är det bara torrjäst som gäller?
Hur mycket behövs?

Min häst äter *peppar peppar* villigt vanlig bakjäst. Dock vill han helst att den ska torka lite lite lite så den är lättare att smula. Blir det för stora klumpar kan han sortera ut dem. Får torrt foder, blandar ihop det först smular jästen över.

Jag ger så att ett paket räcker ca 5 dagar, ibland kanske 6 ibland 4.

Hur har du kommit fram till den doseringen?
Låter väldigt lite, men det kanske är beprövad erfarenhet?

Lite utanför tråden.

Jag tycker inte att det är konstigt att man vill tro på det som försäljarna påstår. När min häst fick fång fick jag rådet av våra veterinärer att ge henne protexin. Jag gjorde naturligtvis det och många här runt omkring gör detsamma eftersom det säljs där jag bor. Jag gav det till henne länge men av olika anledningar så bestämde jag mig till sist för att ge henne vanlig jäst i stället.
Enligt företaget som tillverkar protexin innehåller det flera mikroorganismer som ska vara bra. En av dem namnges saccharomyces cerevisiae. Jag har nu insett att det är detsamma som finns i vanlig jäst och att det verkar vara det enda som man vet verkligen gör ngn nytta. Så det är bara att inse att istället för att betala några ören om dagen för jästen har jag betalat flera kronor - för samma sak? OBS detta är min tolkning av vad jag har läst så det kan ju vara att jag har missat ngt - fast jag tror inte det.
Jag fick också min första Protexinburk av en veterinär, då hästen hade fång. Enligt den veterinären så innehåller Protexin frystorkad tarmflora från friska hästar - vilket jag naturligtvis trodde på ett tag...
Nu vet jag bättre och jag kommer köpa torrjäst i storpack den här våren...

Läste att 10gram skulle räcka. Dvs 1/5 paket. Kör inte exakt utan på en höft. :)

Tror det var HH som påpekade att det stod med i en studie. Provade och ge ett halvt paket från början, minskade ner efter jag läst det och hästen blev nästan bättre då.

Vilken mängd ger du och varför? Samma som 95johsv?

Jag ger ungefär samma mängd som 95johsv. Jag har tagit det från HHs rekommendationer 10 g till en stor häst. Mina är två ponnyer och jag delar ett halvt paket till dem så de får egentligen lite mer.

Den ena har haft fång och den andre problem med magen.
Fånghästen mår bra, om det beror på jästen eller all annan uppmärksamhet från min sida kring situationen för fång vet jag inte. Den lille har blivit mkt bättre i sin mage.
Efter vad jag har förstått så vet man inte exakt vad jästen gör men man antar att den skapar en gynnsam miljö för de bakterier som ska vara där.

Liten följdfråga nag. jäst, är det nån skillnad på att ge vanlig bakjäst köpt i mataffären eller foderjäst köpt hos hästfoderhandlaren? Förutom att foderjästen är dyrare, kan jag tänka mig. :p

Liten följdfråga nag. jäst, är det nån skillnad på att ge vanlig bakjäst köpt i mataffären eller foderjäst köpt hos hästfoderhandlaren? Förutom att foderjästen är dyrare, kan jag tänka mig. :p

Bakjäst innehåller levande jästkultur och har bevisad effekt på hästens tarmar. Efter vad jag förstår är det inte mycket annat (om ngt) som verkligen har det. Det är alltså inte riktigt samma sak.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
943
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
739
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 091
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka