Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick också min första Protexinburk av en veterinär, då hästen hade fång. Enligt den veterinären så innehåller Protexin frystorkad tarmflora från friska hästar - vilket jag naturligtvis trodde på ett tag...Lite utanför tråden.
Jag tycker inte att det är konstigt att man vill tro på det som försäljarna påstår. När min häst fick fång fick jag rådet av våra veterinärer att ge henne protexin. Jag gjorde naturligtvis det och många här runt omkring gör detsamma eftersom det säljs där jag bor. Jag gav det till henne länge men av olika anledningar så bestämde jag mig till sist för att ge henne vanlig jäst i stället.
Enligt företaget som tillverkar protexin innehåller det flera mikroorganismer som ska vara bra. En av dem namnges saccharomyces cerevisiae. Jag har nu insett att det är detsamma som finns i vanlig jäst och att det verkar vara det enda som man vet verkligen gör ngn nytta. Så det är bara att inse att istället för att betala några ören om dagen för jästen har jag betalat flera kronor - för samma sak? OBS detta är min tolkning av vad jag har läst så det kan ju vara att jag har missat ngt - fast jag tror inte det.
Delvis knapplån och nyfiken fråga:
Äter hästar villigt färsk jäst eller är det bara torrjäst som gäller?
Hur mycket behövs?
Vilken mängd ger du och varför? Samma som 95johsv?
Liten följdfråga nag. jäst, är det nån skillnad på att ge vanlig bakjäst köpt i mataffären eller foderjäst köpt hos hästfoderhandlaren? Förutom att foderjästen är dyrare, kan jag tänka mig.![]()