Läckra gamla fönster

Sv: Läckra gamla fönster

vilka fina :)

tyvarr inte ratt storlek. Budet vi la pa ett hus blev precis antaget och jag skulle hemskt gjarna satta tillbaka fonster som liknar original fonstren da nagon pa 70-talet fick tuppjuck och forstorde precis hela huset :crazy: gar inte att se pa en centimeter att huset ar byggt 1909 :mad:

Nu säger jag inte att ditt hus inte kan vara byggt 1909, men det är troligen äldre än så (om huset finns i Sverige vill säga, såg precis att du bodde i England). Det står byggår 1909 på mängder av hus i Sverige och det har att göra med något slags värderingsår som sattes på de hus man inte visste hur gamla de var, troligen i samband med att fastighetsregistret infördes just 1909. Så är det på huset jag bor i. Jag har ändå lyckats luskat fram att det byggdes redan 1876.:)

Tyvärr renoverades mitt hus också sönder och samman på 70-talet. Invändigt är det endast kakelugnarna som påminner om att det är ett äldre hus.:(

Senast ändrad:

oj det dar hade jag glomt bort :D vet inte om det gar att klura ut nar det var byggt egentligen. Ar ju fran borjan en gammal gard som blivit sonderstyckad. Huset ar i Sverige, vi flyttade tillbaka for ett och ett halvt ar sedan. Lite seg med att uppdatera Buke profilen lol

Det ar riktigt hemskt! jag vart riktigt chockad nar jag insag att huset inte var byggt pa 70-talet. Dem har t.o.m. bytt fasaden till nagon skitful plast fasad. Kakelungnar ar borta och likasa vedspisen. t.e.x. Det enda som ar kvar ar ett tra golv i vardagsrummet :crazy:

Vårt hus är byggt på 1600-talet... och renoverat på 70-talet. Consists of spånskivor och 2 tum 4!

Vårat hus står det oxå 1909 som bytgår på. Undrar hur gammalt det är egentligen... Bottenvåningen är renoverad på 70-talet. Tack och lov är kakelugnarna kvar. De har dock bytt de gamla handblåsta fönstren till tvåglas...I köket satte vi in en ny (gammal) vedspis och murade spiskåpa, istället för den vitemaljerade spisen och plåtkåpan... Lite trägolv är kvar men de är upptagna någongång och inte så fint tillbakalagda... Men ve ni, övervåningen är orörd sedan huset byggdes. Gamla fönster, gamla såpade trägolv, kakelugnar, pappspända tak med takmålningar ett lager tapet över lera eller vad det nu är! Alla gamla socklar och lister är kvar!
Det är inte ens el uppdraget där. Det ska bli så roligt att göra iordning där.
Lite off topic kanske det blev nu...

KL

Sista hindret pa varat ar nu overstiget (da banken var tvugna att anta budet ocksa), sa vi far huset :D vi la ett riktigt skam bud da det behover valdigt mycket reparationer sa vi trodde inte att dem skulle ta det. (och att deras bank skulle saga nej da vi la ett bud ratt mycket under taxerings vardet). Men egnetligen ar det topp vardet for vad fastigheten ar vard.

Ja lite off topic kanske, men egentligen ar vi val on topic med vad man gor med gamla fonster och varfor man vill kopa gamla fonster?

det visar sig att vedspisar i riktigt bra skick och snygga inte kostar for mycket pa blocket :d fast man kanske ska vanta tills vi fatt nycklarna :(

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 272
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 689
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 829
Senast: cewe
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
904
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård