Haukur

Trådstartare
Någon som har nån erfarenhet av La Perm? Googlade lite å blev kär i utseendet!:love: Har läst mig till att dom har lite samma sätt som drx men är inte riktigt lika aktiva.
Någon som vet om det finns några sjukdommar innom rasen? Hur är den långhårigare varianten -tovar lockarna lätt ihop sig? Var får man tag på en sån kisse, verkar ju inte finnas så många i sverige. Hur ligger dom i pris?

Sv: La Perm

Får väl lägga till samma frågor men på Selkirk Rex som om möjligt var ännu vackrare:love: Har dock mailat en uppfödare om Selkirken men man vill ju alltid ha bukefolkets dom;)

Prismässigt lär Selkirken ligga rätt högt (minst 8000:- ) eftersom det bara fötts 2 kullar i Sverige hittills. Den är inte godkänd i SVERAK än eftersom den är såpass ny.

Aha, så pass, då är alltså den uppfödaren jag mailat (fått två kullar) den enda uppfödaren av rasen i sverige.

Hur funkar det eg att importera katter? Vad ligger importkostnaderna på, hur länge ska dom sitta i karantän och hur gammal är kissen när den kommer hit?

I import från EU-land behövs ingen karantän, men katten måste ha pass och rabiesvaccination/antikroppsintyg. Eftersom antikroppstestet ska tas tidigast 120 dagar efter vaccination kommer katten vara närmare halvåret innan den kommer. Man får räkna med 20-25.000:- för att importera en ungkatt, och det kan vara svårt att hitta en uppfödare som är intreserad av att behålla den tills den är lagom gammal och sedan skicka den till Sverige.

Från Storbritannien kan man ta in ungar, så hittar du någon där är det lättare. Ska du överhuvudtaget importera katt så ta hjälp av någon som gjort det förr och var beredd på att referenser krävs. Det är lätt att bli lurad, och i många länder är det mycket vanligare med "backyard breeders" som inte tar mycket hänsyn till varken katter eller köpare.

Eftersom det är en så ny ras vet man inte med säkerhet vilka sjukdomsanlag som kan förekomma, utan får testa mot det som är "vanligt".

Ok! Tack så mycket för svaret!:bow: Lär väl inte bli aktuellt än på några år iaf men det är ju alltid bra att ha lite i bakhuvet vad det innebär:D

Eftersom man använder Britter i Selkirk-aveln, så skulle jaga bsolut kräva PKD- och HCM-testade föräldrar. PKD helst med DNA-test för att vara helt säker.

Många av dom problem vi haft/har inom brittaveln kommer fårn just importer.

Jo, det går, men det är ju inget man ska räkna med. Många verkar tro att dispansen gäller hela EU och det bara är att ansöka. Visst går en ansökan som regel igenom om allt är korrekt, men det finns många områden som inte är klassade som rabiesfria trots att de i praktiken är det. Dessutom finns det väldigt många uppfödare som inte är intresserade av att lova att ungen kommer vara flyttklar många månader i förväg, jag hade inte släppt en 12-veckors om jag inte tyckte det var lämpligt. De uppfödare jag samarbetar med har mellan 12 och 16 veckor som regel, och de som har satt 16 veckor släpper INTE en unge bara för att vi vill ha in den billigare i Sverige.

Nästa år kommer förmodligen reglerna ändras igen, och då bör det bli lättare att ta in ungdjur.

Att nån tar in den tidigare för att det skulle vara billigare har jag faktiskt aldrig hört. Är det nått typiskt Korataveln?
Sen är det ju en hel del svårare att sätta in en 7-8 månader gammal katt i en flock än vad det är att sätta in en som är 12 v.

Det är bara jag i hela Sverige som har importprogram, och än så länge är det bara från Norge.

De finska uppfödare jag känner (bla aby och crx) får höra som argument för att ta in den tidigare att det är för dyrt med rabiesvaccinationer och test. Visst finns det andra anledningar att välja en unge, men då borde man använda det som argument och inte kostnaden. Att ta in ett ungdjur till en stabil kattflock är ett problem, men till en ensamkatt är det ju inga större bekymmer.

Den uppfödare jag kommer importera ifrån släpper inga ungar innan 14 veckor, och inte till långresor innan 16 v. Visst gör det allting lite krångligare, men jag respekterar helt klart hans argumnet. Vill man jobba med bra linjer får man också acceptera de krav säljaren ställer. Det är ju inte bara katten man köper, utan också hela samarbetet med uppfödaren.

Vi hoppas reglerna ändras igen, annars får det bli foderhem. Det ligger ju några år in i framtiden än, eftersom jag inte tar in någon hane sålänge Hanoo finns kvar.

Jag har träffat båda raserna, men bara på utställning och Selkirken lite mer "intimt", tycker det verkar som trevliga raser och väldigt öppna mot nya människor (iaf Selkirken, La Perm har jag bara träffat i mattes knä)! Har varit helt avslappnade fast det varit deras första utställning och det tar jag som ett gott tecken :)

Selkirken är mina drömmars katt :love: Sen jag upptäckte den rasen så finns det ingen annan ras för mig (jaa, ragdollen också då ;))

Förut var det "ooh, en sån skulle jag vilja ha". Men nu har det varit selkirken ett bra tag :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 944
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar