LA-domare/C-tränare, rätt kompetenskrav?

break_a_leg

Trådstartare
För att kunna söka domarutbildningen ska man vara minst 25 år, ha god hästerfarenhet och ridit lägst MsvB på 60%. För att kunna söka tränarutbildningen ska man vara lägst 22 år, ridit med placeringar på lägst MsvB -nivå mm.

Tycker ni att det är rimliga krav eller är kraven för höga/låga?

För att kunna söka domarutbildningen ska man vara minst 25 år, ha god hästerfarenhet och ridit lägst MsvB på 60%. För att kunna söka tränarutbildningen ska man vara lägst 22 år, ridit med placeringar på lägst MsvB -nivå mm.

Tycker ni att det är rimliga krav eller är kraven för höga/låga?
Det är rätt lågt ;)
Välkommen tillbaka :D Länge sen man såg av dig .

Hur har kriterierna ändrat dig tycker du ?
Tycker jag? Jag tycker inget särskilt, men i det här fallet handlade det om att folk som ridit betydligt lägre klasser än MsvB blev domare. Vilket varken säger det ena eller det andra - jag tror att man kan vara precis lika lämplig, eller olämplig, som domare även om man inte har ridit en viss klass.

Tycker jag? Jag tycker inget särskilt, men i det här fallet handlade det om att folk som ridit betydligt lägre klasser än MsvB blev domare. Vilket varken säger det ena eller det andra - jag tror att man kan vara precis lika lämplig, eller olämplig, som domare även om man inte har ridit en viss klass.
Jag tror nog att man kan döma iaf upp till Msv hyfsat om man sett mycket god ridning och framför allt många tävlingar. Med det vill jag inte säga att vem som helst ska få döma

ok ? Vad menar du utöver det ?!
@break_a_leg : förtydliga gärna hur du menar ??

Jag har just påbörjat dressyrdomarutbildningen och jag vill bara inflika att det är kraven för att få påbörja utbildningen, sen tillkommer olika test på resans gång. Varje tillfälle vi ses (5 gånger under 1,5 år) kommer vi troligtvis ha test (ingår i alla fall de första omgångarna) och dessutom får vi läxor, både praktiska och teoretiska. Sen på slutet är det ju examination, och de som inte klarar den, och inte anses vara lämpliga som domare kommer inte bli godkända och få jobba som domare.

Jag tycker det är alldeles för låga krav. Men jag förstår tex de låga kraven för att bli domare. De flesta som tävlar högre klasser har inte tid eller lust att bli domare helt enkelt, dom tävlar ju på helgerna och kan inte döma.

Sen tycker jag väl inte att bara för att man har ridit höga klasser är likställt med att bli en bra domare. Intresse för sporten och utvecklingen är minst lika viktigt och det kan man ju ha även om man tex ridit LA. Att kunna se hur en häst jobbar korrekt i de olika rörelserna är minst lika viktigt. Det kan inte alla domare tyvärr. Tex att inte fatta att en häst inte kan vara lång som ett tåg i formen när den är samlad har jag bevittnat alldeles nyss

Tycker att kraven för båda är rimliga. LA-domare och C-tränare är ju ändå de lägsta nivåerna och precis som Amanda säger så är inte kraven för ansökan direktmeriterande för att bli färdiga. Utan det tillkommer utbildning och examinationer för att bli färdig för att få sin titel.

Min enda invändning för domarkravet är att MsvB-meriten inte bör vara äldre än säg 5 år. Mest för att sporten hela tiden utvecklas och då tycker jag det är bra om meriterna inte är helt jättegamla.

Min enda invändning för domarkravet är att MsvB-meriten inte bör vara äldre än säg 5 år. Mest för att sporten hela tiden utvecklas och då tycker jag det är bra om meriterna inte är helt jättegamla

Jag fattar inte denna mening.. invänder du emot något du tycker är bra :confused:

Jag fattar inte denna mening.. invänder du emot något du tycker är bra :confused:

Alltså att kravet att en ridit MsvB på 60% är bra, men att den meriten ska ha gjorts inom fem år när en söker utbildningen. Som högskoleprovet-när det gått fem år gäller det inte längre.

Alltså att kravet att en ridit MsvB på 60% är bra, men att den meriten ska ha gjorts inom fem år när en söker utbildningen. Som högskoleprovet-när det gått fem år gäller det inte längre.

Längre? Det har alltså funnits en sådan regel? Ja det håller jag med om då!

Nej jag tror aldrig det funnits en tidsbegränsning på meriten, men jag tycker att det borde göra det.

Hahahahaha antingen fattar jag trögt eller så skriver du otydligt.. nog för att jag har jobbat hela helgen och dricker en massa vin nu men jag brukar ändå vara rätt skärpt trots massa vin :laugh:

Hahahahaha antingen fattar jag trögt eller så skriver du otydligt.. nog för att jag har jobbat hela helgen och dricker en massa vin nu men jag brukar ändå vara rätt skärpt trots massa vin :laugh:
Jag fattar precis var Fiorano skriver så jag tror det är du som är lite trött Fio.. :P Det är Högskoleprovet som gäller i fem år och det vore väl en lämplig gräns även för domarutbildningen?

@fio Börjar tant månne bli gammal ;)? Försöker ta det från början. Idag är du kvalificerad för domarutbildningen om du ridit MsvB på 60%. Oavsett om du gjode det 1992 eller 2016.. Min tanke är att den meriten inte får vara äldre än fem år för att vara kvalificerande.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
17 347
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 887
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar