Kyling -bra eller inte

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Happy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 150
H

Happy

Funderar på att köpa en Kylinge 130T från -91. Är det en bra tranport? Alla åsikter är välkomna! Vad kan den kosta att äga, på ett ungefär? Försäkring mm... (Om man bortser från ev. reparationer)

/Happy - som aldrig ägt en transport

Sv: Kyling -bra eller inte

FÖrsäkring och skatt är ganska lika för alla transporter. Om du räknar med ett par hundralappar/år i skatt och 500 kr/år i försäkring så har du ett rätt bra hum. Det är BILLIGT att äga släp jämfört med bil, sällan det blir över 1000 kr/år i skatt och försäkring.

Om Kylinge är en bra transport eller ej kommer du säkert få många bud om, det är ju en smaksak vad man gillar för släp, men det är ett välkänt märke, det har ett ganska gott andrahandsvärde och ett grundmurat bra rykte så jag anser nog att man, oavsett personligt tycke och smak, kan säga att Kylinge är ett bra släp.

Om just det DÄR släpet är bra är en annan fråga. Det du ska kolla, dubbelkolla och trippekolla är AXELN. Ett axelbyte rasar snabbt iväg i tusenlappar och plötsligt kan släpet bli 10 000 kr dyrare än du tänkt dig om du har otur.

Jag hade en Kylinge 1300 Economy -88 (tror jag) och den var KANON! Riktigt tåliga bommar både fram och bak i järn istället för aluminium (som kan vara bra om det är tillräckligt tjockt, men det är det sällan i svenska transporter, så vid olyckor händer det att aluminiumbommar böjer sig och knäcks) samt störtbåge bak och mittpelare. Mellanväggen vägde ett ton, men den fyllde sin funktion.

På grund av omständigheter som ingen hittills idag kunnat sätta fingret på, så var mitt släp med om en olycka och voltade av vägen. Det enda som egentligen var trasigt var taket, samt några fästen inne i släpet och en vägg som under åren samlat på sig lite förruttnelse (det var dags att byta den), men hästen var hel! Helt hel, inte en skråma! Så den dag jag får råd blir det säkert en Kylinge igen, det skulle inte förvåna mig alls.

Sv: Kylinge -bra eller inte

Tack så mycket för dina svar! Då vet jag på ett ungefär hur mycket det kostar att äga släp, det var ju MKT billigare än jag trodde!!

Jag ska komma ihåg det där med axeln, MKT bra att veta!

Nu blev den transporten såld på stört, men jag är lite sugen på en Kylinge, letar vidare...

Jag vet inte om det var en Ekonomy eller ej, transporten blev såld på ett par timmar... :mad:
Men vad är det för skillnad mot Ekonomy eller inte?

Ja det måste ju vara en hållbarf transport om hästen var hel! Vilken hemsk upplevelse! :eek: Det är nog allas mardröm...

Jag letar vidare efter en sån...

Liknande trådar

Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 633
Senast: hollypolly
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att... 24 25 26
Svar
508
· Visningar
32 443
Senast: Inte_Ung
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 198
IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag... 2
Svar
23
· Visningar
1 693
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka