Kyla - krampkolik?

Sv: Kyla - krampkolik?

"kan ha varit i samband med kylan"= druckit för litet, rört sig för lite, för kallt vatten !
Hej från Hambo

Jag har aldrig ens hört att en häst skulle kunna på kolik av kyla och då har jag ändå bott i Norrbotten hela livet och haft häst sen -96. -20 eller -30 är det ju egentligen inte så stor skillnad på så länge det inte blåser. Däremot kan jag tänka mig att en stor orsak här uppe kan vara att folk inte har vatten i hagen till hästarna på vintern och då dricker ju hästarna för lite och så sätts det i samband med kyla. Iaf mina hästar dricker mer när det är kallt än när det är kring -10.

Jag ringde Strömsholm ang. kolik efter att vi haft lite problem med det på vår anläggning. De menar att det är vanligt med kolik på vintern för att hästarna dricker mindre och vi tenderar att röra på dem mer...

Jag vete sjutton. Hästarna som drabbades har gått lika hårt nu i vinter. de har ett tempererat stall så jag tror att de dricker. Min egen gissning hade snarare varit variationer i hösilaget eller dåliga balar. Det var också bakgrunden till att jag började nysta i det - jag är livärdd för fång på hästarna till följd av varierande kvalitet i hösilaget. Dessutom fryser hösilaget, viklet naturligtvis påverkar mikrobiologin i balen.

rör på dem mindre ska det naturligtvis vara

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 069
H
Hästvård Det är såhär, min medryttarhäst har fått en stor galla på sitt vänstra framben. Den är ca 2 cm bred och lång och står ut ca 2 cm från...
2
Svar
25
· Visningar
3 403
Senast: urkella
·
Hästvård Har ett connemarasto född 4/7 2001 som tidiagre aldrig haft kolik. Nu har hon haft två mindre "kolikanfall", ett i torsdags och ett...
2
Svar
27
· Visningar
3 008
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18