Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Aha! Jag förutsatte att det var en större ponny. Hur mycket väger den?
Beräkna som _minimumgiva_ 1,2 kg ts /100 kg häst. Det innebär ca 1,5 kg /100kg på ett normaltorrt hö (inte silage).
Väger den 400 kg ska den ha iaf 6 kg.
(Hur får du förresten 4,5 kg att räcka så att den äter "hela tiden"? Min (ok, något glupska ) häst suger i sig sina högivor rätt så fort. Ändå så får de 6 kg hö bara i hagen. 3 på morgonen och 3 på lunchen.)
Ok "hela tiden" innebär ju inte hela natten. 1 kg äter hon inte upp på en timma... kvällshöet 1,5 kg räcker kanske dryga två timmar.... Nemar att hon äter hela tiden när hon är inne på sina mattider, dvs morgonhöet är oftast inte helt slut när hon går ut, lunchen är inte slut och middagen är bara slut om de är inne lite längre (1,5-2 h när det är mörkt/kallt/regn). Mamma räknar henne som 350 när hon gör foderstat men hon väger nog dryga 300...
Har kollat bajset på ngr olika vis, ska göra en hög till för säkert resultat. Testade mammas häst oxå och hon hade nästan mer grus än vad jag fått fram hos lillan hittills... Såå antagligen är det inte sandkolik iaf...
Hon löshoppades dessutom idag och har ätit efter det och går i hagen nu utan kolikkänningar. Hon motionerades i torsdags - kolik, tisdags - kolik och så ju idag torsdag men nu märks inget.
Ja och? Vad menar du med det inlägget? Du kanske kan ge din lösning på balansen i foderstaten då så min lilla häst kan bli hjälp, det här hjälper ju inte mkt...
Instämmer med det jag tror arabia menar och andra sagt- mer hö!!! Hästen får vad jag förstår 4,5 kg hö per dag och väger den 300-350 kg är det för lite hö. 5 kg borde vara det minsta MEN den växer fortfarande då den ju bara är 4 år och ska ha foder efter beräknad vuxenvikt.
Ju större del av dygnet som en häst har möjlighet att äta ju bättre mår tarmarna och ju mindre är risken för kolik. Därför är det väldigt bra att ge mycket grovfoder och helst fri tillgång. 5 timmars tillfälle till att tugga och äta bedömer jag som riskabelt kort tid. Kan inte hästarna äta hö i hagen?HH
Kropp & Själ Har haft en vecka med barn och barnaktiviteter och mycket på jobb, så det har varit kärvt att trycka in någon träning tyvärr. Men dagens...
Hästmänniskan Det är hoppningen som gör att vissa hästar går bort för mig 🙈 samt att jag har haft två hästar som haft svårt för galopp, så nästan gång...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.