Sv: Galla?

OM det inte är något farligt kan du ändå glädjas åt att veta att det inte är något som du behöver oroa sig för.Det känns SÅ mycket bättre att sitta upp när man vet att hästen är OK.

lånar tråden lite

min ponny (maxad d) har fått små mjuka gallor strax ovanför kotorna runt om. är det pga av betet? är lite orolig men alla jag frågat säjer att de är normalt... är det protein överskott då eller?

Det är jag som är Callippos matte och ja, jag har litat på stallägaren som har lång vana vid sjukdomar. Hoppades att det skulle gå bort, men det har det alltså inte.

Visst, jag erkänner att jag inte är pigg på att åka iväg med honom eftersom han bröt fingret på mig sist vi skulle lasta och jag har därför inte kunnat rida på över en månad. Har heller ingen dragbil utan är hänvisad till att låna bil om jag måste iväg med honom.

Givetvis vill jag att han kommer till en veterinär när det behövs, men jag är helt ny som hästägare och vet inte självklart när det är dags. Flera har sagt att det inte är någon fara och jag kan inte avgöra om de har rätt eller fel.

Jag oroar mig också och vill bara hans bästa trots allt!

Hittade ett par bilder som kanske kan visa lite bättre, de är tagna samma dag som vi såg gallan. Den har minskat något, men är fortfarande kvar. Är tacksam för alla råd även om jag litar på Hanna!

3751.jpg

PICT3752b.jpg

hade innan en häst som hade en galla på knät, tog och rönkade honom och visade sig att skelettet var oregelbundet i knät. Detta gjorde att han inte skulle hålla som ridhäst och då han bara var 7 år tog vi bort honom då han inte skulle klara av att vara sällskaps häst :( så hade jag varit er hade jag kollat upp det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 394
Senast: Anna-Bella
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok *Ler sött och fladdrar med ögonfransarna" 6 maj Arcus "Steg till arbete" - ett drömscenario om arbetsterapeuter och arbetskonsulenter...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025