Kycklingtvilling?????

nala

Trådstartare
Äldsta sonen kom igår hem från skolan och ställde en fråga som dom tydligen diskuterat hela dagen och den löd så här: Mamma kan kycklingar bli tvillingar så att det kommer två kycklingar ur ägget?? Jag svarade direkt nej det kan dom inte! Men nu har jag inte kunnat släppa det, kan dom det eller??? Jag har aldrig hört talas om att det funnits två kycklingar i ett ägg och med tanke på hur trångt det är i ägget när en kyckling kläcks så borde ju ägget spricka för tidigt om det var två där i eller??? Visst är det en spännande fråga jag fick!! Vad säger ni andra har ni hört talas om eller sett tvillingkycklingar???

Sv: Kycklingtvilling?????

Spontant skulle jag säga nej. Om ett befruktat ägg skulle delas och bli två tror jag nog att det ena skulle stötas bort, alternativt vänta på sin tur på tillväxt och sen skalbildning, som ju är det sista steget.

Alltså, absolut inte två kycklingar ur samma ägg, men frågan är om det faktiskt skulle kunna komma tvillingar i två ägg efter varandra.
Härmed lämnar jag över till någon som vet mer om fåglar!

/Jonaz, som inte är så bra på fågelreproduktion som han borde vara

Joda, det har hänt att ett ägg har kläckts med 2 kycklingar i.:)
Men det är extremt ovanligt och ännu mera sällan överlever båda kycklingarna.

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=16;action=display;threadid=26139;start=0

(Titta på sidan 2 i tråden)

Här lär man sig något nytt varje dag!!
Coolt att det kan bli så. Det visste jag verkligen inte!

Och tack för ett nytt coolt forum (även om Buke är bäst så klart!!)

/Jonaz

Här lär man sig något nytt varje dag!!
Coolt att det kan bli så. Det visste jag verkligen inte!

Och tack för ett nytt coolt forum (även om Buke är bäst så klart!!)

/Jonaz

Man lär sig mycket roligt även där. ;)
Välkommen dit du med. Det finns en del "Bukare" där också. :banana:

Oj jag var helt säker på att det inte kunde kläckas två kycklingar ur ett ägg men man lär sig något nytt varje dag! Men det måste väl ändå vara väldigt ovanligt att det blir två jag har haft höns av många olika raser under hela mitt liv och aldrig ens hört talas om det.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 045
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 704
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka