Kycklingkrydda på affären

Sar

Trådstartare
Vad är det för kryddblandning de använder till de grillade kycklingarna i affären? Jag tycker den är vansinnigt god och får inte alls till en liknande smak när jag själv grillar kyckling. Är det någon som vet eller är det kanske en hemlig kryddning?!

Sv: Kycklingkrydda på affären

Kan tyvärr inte hjälpa dig med ingredienserna.

Hör med affären om de inte vill sälja krydda till dig, det gjorde charkavdelningen på mitt förra jobb till de kunder som ville ha grillkryddan.

Är det de där standard kycklorna? då gissar jag på salt, peppar, socker, olja, matlagningsvin, vitlök, lök, persilja... chilli?? eller citron... kanske avkok på rotselleri och morot...
Sen är det väl det där magiska "gjortiaffären"-kryddningen som är den stora grejen som man inte kan göra själv ;)

Förmodligen någon smakförstärkare som gör det där lilla extra. Minns inte vad som motsvarar umami?

När jag praoade i charkdisken på Konsum (slutet av 80-talet) så använde de Texas grillkrydda och vanlig grillkrydda, ca 50/50.

Har inte sett Texas grillkrydda på länge i butikerna, men brukar få ungefär samma smak med vanlig grillkrydda och extra salt.

När jag jobbade i affär kom de hela kycklingarna och delarna färdigkryddade. Det var Santa Maria grillkrydda... Kunder kom och frågade vad det var för krydda och om de kunde köpa den. Det resulterade i att vi hade en stor hink Santa Maria grillkrydda som vi sålde i lösvikt i charken ;)

När jag jobbade i charken hade vi på grillolja (allround) och citronpeppar, simple as that :)

Det är inte kryddningen, det är grillningen som gör kycklingen i affären bättre. Man använder en ugn som tillför ånga.

Visst gör grillningen skillnad men jag minns också att när jag sommararbetade i affär så brukade vi skaka ut lite kycklingkrydda i handen och äta för att kryddningen var så god ( men antagligen full av tillsatser..). Tack för svaren, ska fråga på min affär vad de använder

När jag jobbade i charken på Vivo använde vi vanlig grillkrydda och gned in det, samt varmluftsugn. Mycket gott!

Idag använder nog de allra flesta färdigkrydda kyckling. Främst från Kronfågel & ´Guldfågel.

Jag tror att det har med glutamat att göra, oavsett vilken kryddblandning de använder. Glutamat är just så där "beroendebildande" att man torskar vare sig man vill det eller inte. Och när man inte är beroende, känns det istället nästan äckligt att tänka på.

När jag jobbade i butik var det Lederhausen grillkrydda. Köpte den hem i många år och använde till karré, kyckling, rev mm men nu får jag inte tag på den längre.

Jag tror att det har med glutamat att göra, oavsett vilken kryddblandning de använder. Glutamat är just så där "beroendebildande" att man torskar vare sig man vill det eller inte. Och när man inte är beroende, känns det istället nästan äckligt att tänka på.

Det känns ju rätt obehagligt att tänka på....

Vi har ett roterande spett i ugnen så vi körde på ett gäng kryddor vi hade i hyllorna, gjorde en marinad och knöt en stekpåse runt spettet, blev väldigt saftigt och gott (men jag saknar fortfarande "affärskryddan"). Tack alla för svaren!

Det känns ju rätt obehagligt att tänka på....

Eller så tänker man att ett någorlunda välkontrollerat litet glutamatberoende är långt ifrån det värsta missbruk man skulle kunna ägna sig åt. :)

Det är ju inte som att det är kokkonstens undergång om du kryddar kyckling med glutamat några gånger om året. :)

Det finns tydligen en krydda (eller gissningsvis kryddblandning) i butikerna nu som heter umami. Någon i omgivningen hade köpt den.

Som gjort för ett klädsamt litet missbruk! Och umami låter så mycket mer civiliserat än glutamat.

Jag tror att jag har sett en burk som hette just umami, förresten. Jag trodde länge att jag inte gillade umamismak, men jag har kommit fram till att jag är överförjust.

Det låter helt klart mer hipster :D

Glutamatskräcken är rätt fånig, i mina ögon. Jag vill själv inte ha mat med glutamat i eftersom jag vill att råvaror ska vara hanterade så att de inte behöver smakförstärkare. Men att glutamat skulle ligga bakom världens snara undergång vägrar jag att tro.

Jag är inte heller med i glutamatskräckgänget överhuvudtaget.

Och det behöver väl inte ens vara ett tecken på dålig kvalitet att något "behöver" smakförstärkare? Så säger vi ju inte om andra kryddor?

Liknande trådar

Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 012
Senast: Keb71
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
645
Senast: KesoNeso
·
Tjatter Vad har ni för icke självklara kanske lite knäppa grejer som ni finner obehagliga/läskiga? Min är toaletter inbyggda under en trappa...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 050
Senast: PatCed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar