Kycklingkrydda på affären

Sv: Kycklingkrydda på affären

Fast andra kryddor sätter ju sin smak. Glutamat (eller jästextrakt) ska väl förstärka råvarans egen smak.

Fast salt gör väl båda delarna? Förstärker smak och sätter smak?

Tillagning gör båda delarna. Att använda både olja och vatten, dvs bryna lite först, koka sen, tar fram både de fett- och de vattenlösliga smakerna.

Och umami, om vi då tänker oss att det kommer från något rumsrent - förstärker väl smak i minst lika hög grad som det är en egen smak?

Alltså, jag förstår verkligen inte vad som är felet med att förstärka smaker - även om just glutamat som sagt inte låter så hipster.

Även goda råvaror kan ju bli ännu godare om man förstärker smaken, tänker jag.

I en vegetarisk kokbok jag har, använder författaren/kocken lite då och då en klutt vanlig bakjäst som smakförstärkare. Och då låter det ju plötsligt mindre syntetiskt.

Vad det är för kryddor lämnar jag till andra att spekulera om men paprikapulver, smakförstärkare skulle jag tro. Däremot tycker jag den färdiga kycklingen är fenomenalt osmaklig och jag blir fascinerad varje gång hur man kan tillaga kyckling så dåligt.

Jag tänker att standard är någon slags grillkrydda, men personligen älskar jag de ställen där de har en blandning med typ honung i. Mums!

Tillagning - självklart. Fast glutamat ser jag mer som en genväg till smak, en quickfix. Och för mig verkar glutamat ofta vara signalen om att maten är väldigt processad, alltså så processad att smakerna försvunnit.

Ja, så är det säkert ofta i praktiken. Men om något jag tyckte var gott skulle visa sig innehålla glutamat skulle jag inte avstå därför. Och jag kan egentligen rätt lätt föreställa mig att jag torskar på smaken och vill ha det på "allt". Särskilt på allt som ska gå snabbt när jag är vrålhungrig.

Efter vin, praliner, olivolja osv så vet jag nu vad jag ska ha med mig nästa gång jag kommer hem till er :)

Aromat_7_kg_0000x0000_0.jpg

7 kilo!!!

Det måste ju räcka till ett regemente i tre decennier!

Kan man livnära hästar på det?

Jag vet, jag garvade också åt mängden:D Det borde vara livstidskonsumtion för en hel stadsdel i Göteborg eller nåt. Men pröva du på hästen:)

Liknande trådar

Mat Jag har under många, många år haft problem med magen och prövat den ena dieten efter den andra. Nu verkar det som att det äntligen är...
2
Svar
35
· Visningar
2 012
Senast: Keb71
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
547
Senast: Twihard
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
645
Senast: KesoNeso
·
Tjatter Vad har ni för icke självklara kanske lite knäppa grejer som ni finner obehagliga/läskiga? Min är toaletter inbyggda under en trappa...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 050
Senast: PatCed
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar