Kyckling i lergryta

tott

Trådstartare
Köpte för ett tag sedan en hel frusen kyckling. Tänkte laga den i helgen, och då givetvis i lergryta. Premiär för mig.
Har ni några bra recept? Tips?
...och ska man tina kycklingen innan, eller kan/ska den sättas frusen i ugnen?

Jag brukar se till att den är ordentligt tinnad innan.
Fuskat en gång med en stek och föll isär på utsidan, men var röd i mitten. Nu var det ingen fara, då det var en nöt stek. Men skulle inte chansa med fläsk eller kyckling.

Kryddning beror mer på vad jag fylla med. Citron, citronpeppar.
Äpplen och gul lök.

Och ja! Lergryta är typ det bästa som finns. Ner med en god smakrik grönsaksmix, kryddning och så får du såsen på köpet.

Köpte för ett tag sedan en hel frusen kyckling. Tänkte laga den i helgen, och då givetvis i lergryta. Premiär för mig.
Jag vill tipsa om att kolla ordentligt så det inte ligger en påse med inälvor förpackat i pippin. Råkade ut för det en gång!

Säger som dom andra, tinad! Jag brukar fylla min med citron, färska kryddor, salt och peppar och lite soja. Lägga lök och morot på sidan. Ibland även vitlök i kycklingen men det ger väldigt mycket smak så gäller att man gillar det. Sen silar jag av skyn och gör sås på den. Jättegod och billig mat! :up:

Hur länge håller den tinad? Tog den ur frysen igår men det blir nog att laga den först imorgon. Den tinade i kyl.

Är nog ingen fara.

Men jag hade kastat i vad jag ville ha med i grytan. Kyckling brukar bli gott med jordnötter, palsternacka och potatis med i grytan. Ställ in i ugnen på kanske 80 grader och glöm bort den några timmar - över natten eller så.

Och om du ska laga i lergryta, glöm inte att lägga den (grytan) i blöt innan du fyller den och ställer in den i ugnen. Vattnet dunstar snart men hjälper grytan att inte öka i temperatur för fort och spricka.
Ni har inte i vatten u grytan utan ställer den bara i blött innan?

Liknande trådar

Mat Imorgon har jag tänkt laga gambas pil pil och har för första gången i mitt liv köpt frysta råa scampi. Ska de tinas innan de läggs i...
Svar
2
· Visningar
304
Senast: Fetaost
·
Mat Vi har besök i helgen och jag har tänkt att vi ska bjuda på "hemmaproducerad mat" (så långt det är möjligt). Men, jag som inte ätit kött...
2
Svar
21
· Visningar
1 200
Senast: ameo
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 141
Senast: Myrten
·
Mat Jag har hittat ett trevligt recept på vitlöksrostad blomkål i ugn som jag tänkte testa i helgen. Funderar på om jag ska göra en större...
Svar
13
· Visningar
852
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama