martha

Trådstartare
Jag har funderat på detta med kvoten!!?? Om man har en "bra" kvot så behöver det ju inte innebära att man har bra värden?? ...eller hur??
Är det inte bättre att ha bra värden än en bra kvot??
Vad det verkar som så är det lite överreklamnerat detta med kvoter...man kan ju ha t ex 27 i smrb o 5 MJ...det blir ju en kvot på 5,4.....eller 40 i smrb och 9 MJ 4,4 i kvot.......
rent spontant sulle jag välja det sista alternativet om jag skulle välja...hur skulle ni välja??
 
Sv: Kvoten!?

det beror ju på vad man har för typ av häst och hur många MJ hästen kräver. Med ett allt för bra hö (hög MJ) kanske grovfodermängden blir för liten. Lite beroende på vad hästen står på ex. spån eller halm.
 
Sv: Kvoten!?

Jag skulle alla gånger ta det med 27 smb rp och 5 MJ. Och det för att med islandshästar som har ett underhållsbehov mellan 40-45 MJ generellt sett så skulle jag då kunna ge mera grovfoder. Det blir inte många kilo grovfoder om MJ:n drar i väg ...

Så om kvoten går före värdet beror nog på vad man vill nå upp i för värden för hästen som skall fodras. I mitt fall kunde jag ge 8 kilo hö och lite kraftfoder så var jag där. (Ett halvt kilo nya Groov t ex, så är det en kvot på dryga 6 direkt).

Hade jag hästar med högre behov så vet jag inte hur jag resonerat - vad är svårast att nå: tillräckligt med MJ eller smb rp? Borde väl fortfarande vara smb rp om man inte tar till soja eller liknande?
 
Sv: Kvoten!?

martha skrev:
Jag har funderat på detta med kvoten!!?? Om man har en "bra" kvot så behöver det ju inte innebära att man har bra värden?? ...eller hur??
Är det inte bättre att ha bra värden än en bra kvot??
Vad det verkar som så är det lite överreklamnerat detta med kvoter...man kan ju ha t ex 27 i smrb o 5 MJ...det blir ju en kvot på 5,4.....eller 40 i smrb och 9 MJ 4,4 i kvot.......
rent spontant sulle jag välja det sista alternativet om jag skulle välja...hur skulle ni välja??

Jag skulel välja det första, låga värden men högre kvot.

Det problem du får med en låg kvot men ett bra MJ-värde är en fet häst alternativt en häst på begränsad stråfodergiva.

Om vi har en häst som kräver 75 MJ, och en normalkvot på 6. Och som väger 600 kg. Då måste den äta minst 6 kg TS, men helst 9 kg TS. Hö har en TS på 84%, dvs den måste äta minst 11 kg hö (1 kg TS/100 kg häst)

Okej, då tar vi 11 kg hö med de FÖRSTA värdet.
5*11 = 55 MJ

Inga problem att täcka TS-behovet, och vi kan ge hästen mer hö, beroende på vad för proteintillskott vi väljer.

Då tar vi 11 kg hö med det ANDRA värdet.
9*11 = 99.
Hoppsan, det där blev inte alls bra. Vi har MJ-överskott och proteinunderskott. Kraftigare proteinunderskott än i fallet ovan. Och ALLA proteintillskott lägger till MJ.

Således måste vi dra ner på grovfodret, för att kunna lägga på proteinkraftfoder (som vi får oönskat MJ av).

Så, hellre lägre MJ men bra kvot, än högt MJ och låg kvot. För du har en stråfodergiva att ta hänsyn till. Dels måste du täcka TS-behovet (vilket lättast görs via grovfoder) och dels så har du en ättid att ta hänsyn till.

Ett foder med lågt MJ-värde med låg kvot gör att hästen kan äta mer hö, ofta så mycket den vill ha, och du har ändå 'plats' att proteinkomplettera med de extra MJ det tillför.

Med högt MJ-värde med något bättre kvot (om än inte bra) gör att du måste proteinkomplettera (eftersom kvoten är för lågt) samtidigt som du måste begränsa högivan pga MJ, och sen ha ett helvete med att du lägger dit ännu mer MJ via proteintillskottet.

Min strävan är alltid, alltid att kunna erbjuda fri tillgång på grovfoder.

Ett foder med 10 MJ och 100 gr SRP har en KANONKVOT. Men är helt jäkla värdelöst för mig. Det finns inte en chans att 75 MJ-valacken kan få fri tillgång på det. Tvärtom måste jag begränsa hans högiva till 7.5 kg/dygn. Vilket ger många, långa timmar utan mat.
Däremot på t ex unghästen så skulle jag lättare kunna ha det höet, eftersom hon inte orkar äta hur mkt grovfoder som helst och behöver över 100 MJ.

Däremot ett foder med 5 MJ och 50 gr srp är idealiskt för valacken, då får han i sig 'precis lagom' på fri tillgång. Medan det skulle krävas en rejäl kraftfodergiva för åringen eftersom hon då bara orkar äta ungefär hälften av vad hon behöver i MJ-väg via höet.

Men soms agt, problemet du har med hö med för låg kvot och samtidigt hög MJ är det där med MJ-överskott, som blir en ond cirkel eftersom ditt proteinkompletterande för med mer MJ.
 
Sv: Kvoten!?

Jo...men varför är "kvoten" så avgörande på grovfodret om man ändå kan eller måste fodra upp på kraftfoder..är det inte lite överkurs då...för man kan ju få till kvoten hursomhelst egentligen, med både bra och dåliga Smrb/MJ värden...jag bytte "ner" mig från en kvot på 6,4 (47/7,3) till en på 5,77..ja, nästan 5,8 (41/7.1) för att jag fick hästarna alldeles för feta..dessutom måste jag lägga på kraftfoder på en del...
 
Sv: Kvoten!?

Nu vet jag inte om jag fattar rätt....(men jag försöker svara ändå.)

Jag försöker se en helhet, tillsammans med kraftfoder och uppskatta mängderna, inte bara hö och kvot.
Jag går inte enbart på kvoten utan anser att antal _kilo_ avgör hur den totala mängden MJ och Smp blir i foderstaten.
Kvoten ser jag bara som ett överslag. Något jag gör sist, om jag överhurvudtaget räknar ut den...
Så jag skulle inte kunna stirra mig blind enbart på kvoten, eftersom det ena höet kanske är torrt och det andra ensilage med 50 i TS.
Har jag då en unghäst som omöjligt kan äta så många kilo som behövs för att täcka behovet så spelar kvoten mindre roll, tror jag.
 
Sv: Kvoten!?

Men i detta fallet skiljer ju sig kvoten inte så mycket - båda kan ju passera rakt av när de ligger så nära rekommenderade talet 6. I det första inlägget var en rätt låg kvot på 4,4 jämfört med 5,4 vilket gör att jag resonerar som jag sade då. Och i exempel två som du tog nu, kunde även jag valt det lägre.

För mig (rent personligt) är det praktiskt med mera grovfoder och mindre kraftfoder, men det beror nog på situationen också. Visst vore jag glad om jag kunde fodra kraft en gång per dag, men i år har vi ett kasst hö och därmed får vi fodra upp annorlunda. Kan dock hålla med om att man kan få till kvoten om man behöver ...
 
Sv: Kvoten!?

Två uträkningar som visar lite mer.

Häst 1 kräver 90 MJ.
Häst 2 kräver 60 MJ.

Häst 1 med hö med 5 MJ och 27 gr srp.
15 kg hö (fri tillgång)
1,25 kg havre
200 gr soja

91 MJ, kvot på 6,4

Häst 2 med hö med 5 MJ och 27 gr SRP
11 kg hö
0,25 kg havre
150 gr soja

60 MJ, kvot på 6,3

Gick att få riktigt bra foderstater där och hästarnas ätbehov är väl tillgodosett och i många fall kan de få fri tillgång på stråfoder eller nära nog fri tillgång.

Så tar vi det andra höet..

Häst 1 med hö med värden 9 MJ och 40 gr srp

9 kg hö
0,25 kg havre
0,5 kg soja

90 MJ, kvot 6.1

Häst 2 med hö med värden 9 MJ och 40 gr SRP

6 kg hö
0,25 kg havre
0,3 kg soja

60 Mj, kvot 6,2

För hästen som kräver 90 MJ blir det ändå ganska okej med hö nummer två, det är inte fri tillgång längre men om det inte är en väldigt stor häst så får vi väl anse att 9 kg hö är godkänt. Om häst nummer ett däremot INTE väger över 500 kg, så har vi för hög sojagiva, och måste hitta protein från något annat med ( t ex kraft protein).

För häst nummer två däremot blir det en REJÄL förändring, och det blir väldigt begränsad högiva. Är det då en häst som väger mer än 400 kg så får vi problem med att täcka TS-behovet och då måste vi försöka proteinhöja med lucern. Och då blir det riktigt tråkigt.

Och om nu någon av hästarna inte tål soja och inte äter krafft KP så börjar det riktigt roligam för då kommer MJ att sticka när vi försöke rlägga på protein, vilket kommer göra det riktigt trist för häst nummer två på hö nummer två.

Man ser i sojamängden vilken skillnad kvoten faktiskt gör, med det första höet medlägre värden men bättre kvot är det bara en 'dutt' som krävs, och det behövs eg inte ens soja, det finnas massa olika fodermedel att välja på. Och hästarna kan äta mycket hö.

Energi är lättare att lägga på än protein, energi kan dessutom läggas på helt ensamt, men såfort du lägger på protein får du MJ-påslag.
 
Sv: Kvoten!?

Rikkan skrev:
Ja, men du har ju fri tillgång eller hur?

Men det är på just fri tillgång som en låg kvot ställer till det. 5.8 etc är lugnt, men har du en kvot på 4 så kommer du upp i stora kraftfodergivor snabbt om du ska ha dem på fri tillgång. För du måste täcka upp proteinunderskottet för varje kg hö hästen äter.

Om du sedan då har ett högt MJ-värde äter hästen mycket mer MJ änd en behöver redan från höet, och du ger den ännu mer MJ via kraftfodret som krävs för att proteinkomplettera och det hela kommer riskera att sluta med en FET häst och en ruinerad matte. (och en hästmage som kanske inte mår så bra av allt kraftfoder).

Jag strävar efter fri tillgång och bemödar mig därför om att köpa ett hö/hösilage med BRA kvot från början så slipper jag trassla så mkt.

Ett år fick jag en felleverans och hade 8 MJ och 13 gr srp/kg foder. Där rök den fria tillgången och båda hästarna sattes på begränsas högiva, och stod på hög kraftfodergiva för att proteinkomplettera. Alla förlorade på det.

Och för UNGHÄSTAR är kvoten EXTRA VIKTIG!
 
Sv: Kvoten!?

"Energi är lättare att lägga på än protein, energi kan dessutom läggas på helt ensamt, men såfort du lägger på protein får du MJ-påslag."

Sant nog. Något som uppenbaras när man börjar räkna efter och se vad fodret innehåller istälet för att bara fodra 'som vanligt'. ;)
 
Sv: Kvoten!?

Ja, jag är enig i vad du säger.
Och visst är kvoten viktig, men det jag försökte säga var att jag vill försäkra mig om att jag vet vad jag håller på med, att även mängden kg/foder och MJ, Smp håller sig innom dom riktlinjer som är acceptabla.
Således helhet, inte bara det ena eller det andra.
 
Sv: Kvoten!?

Värdena är ju egentligen bara intressanta att ha höga om du har dräktiga eller digivande ston, eller unghästar eller hårt tränade hästar. Dvs de hästar som kan få problem att få i sig tillräckligt mycket näringsämnen om höet innehåller för lite, de kan inte äta så mycket hö att de får i sig tillräcklig mängd näring.
För de allra flesta hästar är en bra kvot men med låga värden bättre. Då kan de ju få så stor mängd grovfoder som möjligt.
Det är ju också lättare att fodra med ett grovfoder med kvot 6, om du ser att hästen faller ur eller blir tjock behöver du ju inte räkna om mågra foderstater (mineralerna bara) utan kan bara lägga till eller ta bort något kg hö. Har man fri tillgång är det ju egentligen bara kvoten som är intressant.
 
Sv: Kvoten!?

Men i fallet med hästar med lägre behov så är värdena faktiskt också intressanta - just för att inte få för mycket MJ. Fortfarande vill man ju ge en stor mängd grovfoder.

(Har i tidigare inlägg i tråden skrivit om islänningar, eftersom det är sånna som står hemmavid).
 
Sv: Kvoten!?

Jag tar gärna en bra kvot med lägre värden. Har lättfödda hästar och vill ge mycket hö.
 
Sv: Kvoten!?

Det beror på vem som betalar fodret...I ett läge där man kan välja mellan olika grovfoder som är av acceptabel kvalitet skulle jag absolut låta ekonomin avgöra. Hur mycket kommer att gå åt av respektive grovfoder och hur stor blir kostnaden för kompletterande kraftfoder?
 
Sv: Kvoten!?

Helst vill jag ha MJ på ca 4,5 per kilo foder och en kvot på typ 6,3 :bump: Och TS på runt 50..

Då skulle nog min häst kunna stå på fri tillgång :banana:
 
Sv: Kvoten!?

Men som sagt, problemet du har med hö med för låg kvot och samtidigt hög MJ är det där med MJ-överskott, som blir en ond cirkel eftersom ditt proteinkompletterande för med mer MJ.
Undrar om det är ett vanligt fenomen i år?
 
Sv: Kvoten!?

Rikkan skrev:
Undrar om det är ett vanligt fenomen i år?

Du kan sluta undra, det ÄR det ;)

Jag räknar ju en hel del foderstater och det är mycket 'skithö' i år, dvs med normal MJ och alldeles för låg kvot.

Sen, det finns kanonhö i år med. Och det där med kassa kvoter och 'för högt' MJ-värde återkommer varje år och kommer så förbli tills bönderna lär sig odla hästhö och hästägarna lär sig fatta vikten av ett bra hö och börjar se till att kräva det och dessutom om det krävs betalar extra för det.

Jag köper inte hö/hösilage med fel värden/fel kvot längre. Det får kosta, för jag orkar banne mig inte med det där jädra trixandet, och att se hästar stå utan stråfoder för jag fått begränsa givan.

Och hösilagekostnaden är den absolut största månadsposten av mina hästkostnader och är för två hästar (D-ponnystorlek, fri tillgång) nästan 2000 kr/månad..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 311
Senast: Liran
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 771
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp