Sv: Kvoten!? Alexandra-W
Jacky skrev:
Kan du berätta vad man som bonde ska göra för att få bra hästhö? Är nyfiken på det eftersom vi själv ska ordna vårt hö nästa gång.
Tack
Jacky
Slå dte vid rätt tidpunkt. Dvs innan det går i blom och när det är som mest näringsrikt.
Om du väntar längre får du större skörd sett i antal kilo, men du får sämre värden per kilo. Så länge hästägarna skiter i vad de köper och är 'rädda' för protein kommer bönderna att slå höet sent. De får då sälja det, och de har mer volym att sälja.
Min hösilagebonde slår vad köparna vill ha och väntar alltså ett tag efter optimala tillfället. För det år han hade KANONvärden så fick han det inte sålt. Så han har 6-7 MJ och en kvot på 6-7. För det får han sälja. Nu är ju det bra ändå, men jag skulle inte tacka nej till en skörd med ännu lite högre med, åt unghästen.
Sen finns det bönder soms kördar veckan efter midsommar. Punkt slut. Dvs de går på tid/hur de alltid gjort och skiter i blomning etc. Dessa säljer av någon mystisk anledning alltid oanalyserat *s* och den jag använde förr hade fan ALLTID 8 MJ och ca 30 gr SRP. Oavsett bra eller dålig höår. Tillslut fick vi nog och köpte på rot. Dvs allt hö från åker X köpte vi, mot att VI fick säga till när han skulle slå det. Då blev det plötsligt väldigt trevliga värden.
De bönder som KAN får nästan alltid kanonvärden, oavsett bra/dåligt höår. Det som skiljer ett bra resp dåligt hö från dem är inte värdena utan hur stor volym de fick in det året.
Sen kan man göra en valldiagnos, det kostar men det talar om när bästa tillfället att slå är. En bonde som 'kan' behöver dock inte valldiagnos utan kan se det själv.
Inte vända det mer än nödvändigt, men samtidigt se till att det är TORRT när det balas. Här torkar nästan alla på slag och balar direkt på åkern. ENligt mig bättre än skulltork, men det ställer mer krav på bonden.
Ofta är det bara små saker som gör skillnad, men varför ska bönderna bry sig om det när de ändå får sålt?
Min höbonde sålde 65 ton SKITHÖ ett år. För 2.65 kr/kg PLUS moms. Jag hade av misstag fått av det höet, som var en gjärdeskörd med 13 gr SRP och 7 MJ. Jag klagade och fick förstaskörd med 8 MJ och 64 gr SRP
Och höuppklparna från Stockholm köpte skithöet. Nu säljer bonden normalt oanalyserat, men eftersom det fanns analys på skithöet nämnde han det för uppköparen. Som kallt sa 'Det skiter jag i, jag säljer oanalyserat och jag kommer ha hela partiet sålt oavsett'. Så höet såldes det året i Stockholm för 3 kr/kg + moms. Jag tycker SYND om de som köpte det oanalyserat och sen analyserade..