Sv: Kvoten!?

Det trista är att folk (både bönder och hästägare) fortfarande lever i tron om att "protein är livsfarligt för hästar" :cry:
Man vet liksom inte i vilken ände man ska börja, när man ska förklara för dem :eek:

Såklart så har många lärt sig om analyser osv, men alldeles för många tror fortfarande att hästar SKA ha "skithö" :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Kvoten!? Alexandra-W

Alexandra_W skrev:
tills bönderna lär sig odla hästhö

Kan du berätta vad man som bonde ska göra för att få bra hästhö? Är nyfiken på det eftersom vi själv ska ordna vårt hö nästa gång.

Tack :)
Jacky
 
Sv: Kvoten!? Alexandra-W

Ett exempel är ju hur man gör vid efterbehandlingen av det slagna höet. Vet ett par bönder som har valt att bala höet på fältet för att sedan öppna balarna på logen och sedan bala det igen vid försäljning. Det har i båda fallen resulterat i katastrofalt dåliga proteinvärden, 8 resp 16 i Smrp!!!

Sedan beror det ju också på hur många gånger höet vänds, man bör alltså inte vända mer än nödvändigt på det.

Jag tror att höet ska hanteras så lite som möjligt så att inte bladen blir förstörda.

mvh Jessica
 
Sv: Kvoten!? Alexandra-W

Jacky skrev:
Kan du berätta vad man som bonde ska göra för att få bra hästhö? Är nyfiken på det eftersom vi själv ska ordna vårt hö nästa gång.

Tack :)
Jacky

Slå dte vid rätt tidpunkt. Dvs innan det går i blom och när det är som mest näringsrikt.
Om du väntar längre får du större skörd sett i antal kilo, men du får sämre värden per kilo. Så länge hästägarna skiter i vad de köper och är 'rädda' för protein kommer bönderna att slå höet sent. De får då sälja det, och de har mer volym att sälja.
Min hösilagebonde slår vad köparna vill ha och väntar alltså ett tag efter optimala tillfället. För det år han hade KANONvärden så fick han det inte sålt. Så han har 6-7 MJ och en kvot på 6-7. För det får han sälja. Nu är ju det bra ändå, men jag skulle inte tacka nej till en skörd med ännu lite högre med, åt unghästen.
Sen finns det bönder soms kördar veckan efter midsommar. Punkt slut. Dvs de går på tid/hur de alltid gjort och skiter i blomning etc. Dessa säljer av någon mystisk anledning alltid oanalyserat *s* och den jag använde förr hade fan ALLTID 8 MJ och ca 30 gr SRP. Oavsett bra eller dålig höår. Tillslut fick vi nog och köpte på rot. Dvs allt hö från åker X köpte vi, mot att VI fick säga till när han skulle slå det. Då blev det plötsligt väldigt trevliga värden.

De bönder som KAN får nästan alltid kanonvärden, oavsett bra/dåligt höår. Det som skiljer ett bra resp dåligt hö från dem är inte värdena utan hur stor volym de fick in det året.

Sen kan man göra en valldiagnos, det kostar men det talar om när bästa tillfället att slå är. En bonde som 'kan' behöver dock inte valldiagnos utan kan se det själv.

Inte vända det mer än nödvändigt, men samtidigt se till att det är TORRT när det balas. Här torkar nästan alla på slag och balar direkt på åkern. ENligt mig bättre än skulltork, men det ställer mer krav på bonden.

Ofta är det bara små saker som gör skillnad, men varför ska bönderna bry sig om det när de ändå får sålt?

Min höbonde sålde 65 ton SKITHÖ ett år. För 2.65 kr/kg PLUS moms. Jag hade av misstag fått av det höet, som var en gjärdeskörd med 13 gr SRP och 7 MJ. Jag klagade och fick förstaskörd med 8 MJ och 64 gr SRP :love: Och höuppklparna från Stockholm köpte skithöet. Nu säljer bonden normalt oanalyserat, men eftersom det fanns analys på skithöet nämnde han det för uppköparen. Som kallt sa 'Det skiter jag i, jag säljer oanalyserat och jag kommer ha hela partiet sålt oavsett'. Så höet såldes det året i Stockholm för 3 kr/kg + moms. Jag tycker SYND om de som köpte det oanalyserat och sen analyserade..
 
Sv: Kvoten!?

Jag räknar ju en hel del foderstater och det är mycket 'skithö' i år, dvs med normal MJ och alldeles för låg kvot.
Ja, jag har märkt det.
Har själv med ett hygieniskt bra hö, bra MJ och :devil: SMP. :crazy: Och får höra att värdena är ändå sämre i grannlänet.
Men har som tur är fått tag i ett bra hösilage som jag kan ge till fölet....
 
Sv: Kvoten!? Alexandra-W

Fast de flesta bönder torkar väl så mycket det går och sen det sista med skulltork. Varför skull det vara sämre? Eller menar du att det finns bönder som bara torkar på skullen?
Och i Stockholm verkar det gå att sälja vad skithö som helst, "min" höbonde har sålt till lastbilsfolket ett par gånger, alltid det sämsta men får bra betalt (och då tar väl de förmodligen ännu bättre betalt i sin tur). I år sa han tom halvt på skämt att han kanske skulle lägga ner jordbruket och bara odla hö att sälja till dem...
 
Sv: Kvoten!? Alexandra-W

Alexandra_W skrev:
Slå dte vid rätt tidpunkt. Dvs innan det går i blom och när det är som mest näringsrikt.





Inte vända det mer än nödvändigt, men samtidigt se till att det är TORRT när det balas. Här torkar nästan alla på slag och balar direkt på åkern. ENligt mig bättre än skulltork, men det ställer mer krav på bonden.

Ofta är det bara små saker som gör skillnad, men varför ska bönderna bry sig om det när de ändå får sålt?

Låter enkelt när man läser men, ;) men... ;)

Om vi går tillbaks till förra året så sa SMHI att vädret skulle bli kanon och inte en regndroppe på en hel vecka...
Vi som alltid i vanliga fall slår i omgångar, slog allt.
Det öste ner regn i två veckor, med någon em uppehåll..

I år likadant.
Ösregn hela sommaren vilket gjorde att det INTE gick att slå..
När det väl var uppehåll så var vi i slutet av juli.. :o
Skithö rakt av som duger som strö.

Räddningen är alltid hösilaget sådana år.
Den tas mycket tidigare och är inte av samma torkbehov..

Vad jag inte fattar är hur du menar med att slå och torka på slag och ha regnväder dagen efter och då inte vara en skicklig bonde..fattar inte den kommentaren...nä.


Vi tar in 150-180 ton/år..
AM
 
Sv: Kvoten!?

Apropå att köpa bra hö.

Finns det någon vänlig själ som kan pma vart man ska vända sig om man vill ha ett bra hö som kan levereras till södra Stockholm? Någon duktig bonde eller liknande alltså som alltid får bra hö. Handlar om 9-18 ton beroende på antalet hästar. Skriv gärna med värden och vad ni betalat inkl moms och frakt! :bow:

Mvh Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
563
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Roheryn
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 311
Senast: Liran
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 771
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp