clubman

Trådstartare
Om jag ger min häst 10 kg av vårt nya hö så får jag en kvot på 4,4. Om jag ger 0,5 kg kraft muskel får jag kvot 6. Något annat man kan ge istället för muskel men ändå få kvot 6???

Sv: Kvot

Stirra inte på kvoten. Det är en snabbkoll på hur lätt det blir att ha fri tillgång, men i foderberäkningen gäller det att titta på behovet. Är behovet fyllt?

Är lite osäker på hur jag får fram behovet... Hon är ett halvblod på 550 kg och går i ganska hård träning och är i något magert hull. Måste sätta mer muskler så behovet är nog ganska så högt tror jag...

Börja med att titta på vad MJ och smrp i gram kan tänkas ligga på. Själv vill jag ligga betydligt högre än 6 på hästar som har dåligt med muskler och fett, jag tycker det ger bäst resultat.

Och då är - som vanligt - min favorit lusern.

Näpp per kg foder :) alltså det går ju att räkna per kg ts också men det är betydligt lättare tycker jag i allafall att räkna per kg foder eftersom det är det hästen äter per kg.

på freefarm så är det värderna per kg foder du ska knappa in :)

Senast ändrad:

Kvoten per kg foder blir 4.5 och per TS 4.4 så det är ju ingen större skillnad... :-)

jag håller med Lovisa.Se till att täcka hästen behov först och främst.Kvoten är inte det viktigaste. :) Är det torrhö du har eller är det plastat grovfoder?

Värdena är ju då istället smbrp 34 g och mj 7.5 g
Japp så du får börja om helt enkelt och räkna på dessa värden i stället. De värderna du har här ovan är ju per kg foder.Alltså ger du ett kg av ditt grovfoder så är det 34g smbrp och 7.5g mj hästen får i sig.

Senast ändrad:

Precis, kvoten använder jag bara som en latmask när jag köper in stråfoder. För att veta ungefär hur dyrt foderåret kommer att bli. För mig har det absolut ingen betydelse i foderstaten i slutänden, där tittar jag bara på behovet.

Om jag räknat rätt nu för och tillgodo göra behovet så ska hon ha 10 kg hö plus 1 kg lusern...

Jo jag har nog förstått det ny ;-) det var bara att jag inte visste hur jag räknade ut behovet... Så det var det jag behövde hjälp med förstod jag rätt snabbt... ;-)

jag vet inte vad för sorter du använder men jag får det inte till att täcka upp med 10 kg hö och ett kg lusern när jag räknar lite snabbt på dina siffror.Varesig mj eller smbrp.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama