Sv: Kvot

Nä nu ser jag ju argh!!! Om hon får 13 kg så blir det rätt mj mässigt väl... Gud vad jag känner mig trög!!!! :o

Nädå Inte är du trög ;) det går ju som smort det här ! Du fattar ju snabbt som attan :) 13 kg av ditt grovfoder ger 97,5 Mj och lägger du till ett kg Lusern (krafft) med 8,5 mj så får du 106mj så ja då är behovet täckt om den behövde 100mj enligt programmet . Om det är kraffts lusern du använder täcker dock inte smbrp upp.Eftersom du då får 547 och din häst behövde 550.
Hur ser det ut med mineralerna?

Det tror inte jag heller.Men det är ju bra om man är i startgroparna och lär sig att man lägger märke till detta tycker jag.:)
Jag brukar dock personligen alltid se till att täcka behoven enligt tabellerna som utgångsläge alltid. Sen får man justera eftersom.

Tack :laugh: jag använder vitafors lusern då det inte innehåller så mycket kolhydrater och kan ges torrt för det är typ som hippo alfa. Problemet är att jag tror det är 150 g smrp för det står 15% per kg....och då borde det ju täcka både och...:confused:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
645
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
443
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 330
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama