Kvinnor som skuldbelägger kvinnor

Gott om barn med okänd pappa? I Sverige? Har du någon statistik på det? Det hade varit intressant eftersom det var väldigt längesedan lagen om att alla barn har rätt att veta vem deras pappa är kom.

En man som inte vet hur ett barn blir till bör lämpligtvis lära sig det innan han har penetrerat sex med en kvinna. Vet man hur barn blir till så kan man omöjligt bli lurad. Man kan välja att bli förd bakom ljuset och strunta i att ta sin del av ansvaret men man blir inte lurad att bli förälder mot sin vilja om man vet hur ett barn blir till.
Hur många är ovidkommande för diskussionen, jag ville påtala att de med okänd fader får ekonomiskt bistånd.

Angående resten kanske du kan kommentera det jag skrivit om det, men självklart kan män bli lurade. Eller menar du att kvinnor är så korkade att de inte på något vis skulle kunna lura av en man om de önskar bli gravida?

Hittar du på saker att argumentera emot nu? :)
Jag har inte sagt ett ljud om "mest" ansvar, av den enkla anledning att jag inte ser på saken som delbar på det sättet. Var och en har 100% ansvar för sin del i det hela, det hen kan kontrollera.

Vad gäller att ta vara på sperma och inseminera sig är det väl mer en fråga om stöld(?) än om att luras, eller på vilket sätt har mannen blivit lurad?

Det är för mig smått bisarrt hur hårt vi ska jobba för att hitta ansvarsfrihet för män, faktiskt.
Jag tycker det är bisarrt hur man kan jobba för att idiotförklara män som faktiskt blir lurade och jobba för ansvarsfrihet för kvinnor som lurar män.

När en ogift kvinna föder barn ligger det på socialtjänsten att utreda faderskapet. Det är rätt stor press på kvinnan att uppge vilka hon har haft sex med under konceptionstiden om faderskapet är osäkert. Medverkar hon inte får hon inget bidragsförskott från FK, och om hon ansöker om inkomstbaserade bidrag görs avdrag för bidragsförskott oavsett om hon får det eller inte. En faderskapsutredning kan också tas upp när som helst.

Lagen ser alltså helt annorlunda ut än så som vissa vill att det ska vara. Lagen trycker hårt på barnets rättighet till sitt biologiska ursprung och sin arvsrätt. Den som vill att det ska se annorlunda ut får lov att arbeta för en lagändring.

Jag tycker det är bisarrt hur man kan jobba för att idiotförklara män som faktiskt blir lurade och jobba för ansvarsfrihet för kvinnor som lurar män.

För att det är så sjukt mycket vanligare att män inte bryr sig, gör kvinnan gravid och sen kommer och gapar om abort/jag vill ju inteeeeee va pappa/osv än att ngn blir lurad. Uppenbarligen lär de sig inte heller, mitt ex tex fortsätter ligga med nya kvinnor utan kondom (japp det vet jag, vi har gemensamma vänner).

Men det är ju det vi diskuterar. Stackars män som borde få slippa ansvaret för en graviditet (eller rentav få kräva en abort :rage:) för att kvinnan lurat dem.

Snackar vi våldtäkt så ja, då är jag nog beredd att tycka att mannen bör anses ansvarsfri. Vad gäller "lurad" har jag svårt att tänka mig en situation där han faktiskt blivit just lurad att göra kvinnan gravid.

Ja, då är jag med. Jag pratade inte alls om att slippa ansvar, utan just bara begreppet lurad. En person kan ha blivit lurad i huruvida preventivmedel används eller inte, men att det skulle leda till att personen blir ansvarsfri tycker jag inte.

Men INGEN tycker väl att mannen har varit dum och ska ha ansvar om kvinnan på riktigt stulit hans sperma ur en använd kondom?!

Men har han (eller hon) haft sex utan skydd så är man fan inte lurad. Eller ja, som jag skrev tidigare, så kan man bli lurad både det ena och det andra, men det spelar ingen roll. Att bli lurad gör ingen gravid. Att ha sex utan att skydda SIG gör det däremot.

För att det är så sjukt mycket vanligare att män inte bryr sig, gör kvinnan gravid och sen kommer och gapar om abort/jag vill ju inteeeeee va pappa/osv än att ngn blir lurad. Uppenbarligen lär de sig inte heller, mitt ex tex fortsätter ligga med nya kvinnor utan kondom (japp det vet jag, vi har gemensamma vänner).

Jag har en bekant som har två barn med två olika mödrar, som var krogligg. Jag tänkte, lärde han sig inte första gången? Sen slog det mig att jag faktiskt inte vet alls hur han ställer sig till faderskapet, han kanske tyckte att det var alldeles toppen :p Men gissar att du känner ditt ex betydligt bättre än vad jag känner denna bekanta.

Hur många är ovidkommande för diskussionen, jag ville påtala att de med okänd fader får ekonomiskt bistånd.

Angående resten kanske du kan kommentera det jag skrivit om det, men självklart kan män bli lurade. Eller menar du att kvinnor är så korkade att de inte på något vis skulle kunna lura av en man om de önskar bli gravida?
Det är mycket vidkommande för diskussionen. Det är stor skillnad på om pappan inte går att identifiera eller om pappan inte vill vara pappa men inte tog sitt ansvar innan graviditeten var ett faktum. Samhället ska inte ge ansvarslösa män fördelar.

Nej det är inte kvinnan som är korkad. Det är mannen som trots att han vet hur ett barn blir till inte ser till att det inte sker om han inte vill ha barn. Det är ju inte svårt för en man att skydda sig.

Det är mycket vidkommande för diskussionen. Det är stor skillnad på om pappan inte går att identifiera eller om pappan inte vill vara pappa men inte tog sitt ansvar innan graviditeten var ett faktum. Samhället ska inte ge ansvarslösa män fördelar.

Nej det är inte kvinnan som är korkad. Det är mannen som trots att han vet hur ett barn blir till inte ser till att det inte sker om han inte vill ha barn. Det är ju inte svårt för en man att skydda sig.

Jo om en kvinna ljuger om p-piller eller liknande är det, det.

Jag ser inte logiken.

Menar du att vi ska sluta behandla cancer för att det är vanligare med förkylning?

Bara för att det finns andra problem som är vanligare så ska man behandla alla andra problem som obefintliga? Och för att vissa män struntar i kondomer så är det helt okej att kvinnor lurar män att bli pappor?

Det är mycket vidkommande för diskussionen. Det är stor skillnad på om pappan inte går att identifiera eller om pappan inte vill vara pappa men inte tog sitt ansvar innan graviditeten var ett faktum. Samhället ska inte ge ansvarslösa män fördelar

Ska män alltså utgå från att du är lögnare och övervaka att du tar p-piller var dag om de vill undvika barn och hämta ut pillerna för att de ska bli de rätta?

Ska män alltså utgå från att du är lögnare och övervaka att du tar p-piller var dag om de vill undvika barn och hämta ut pillerna för att de ska bli de rätta?
Jo om en kvinna ljuger om p-piller eller liknande är det, det.

Jag skulle aldrig lita på och överlämna ansvaret till någon annan i en fråga som är så viktig för mig att jag gått bananas om något jag inte hade önskat riskerade att hända om jag inte tar ansvaret själv. Då ser jag till att ta mitt ansvar och lägger inte stora viktiga saker i någon annans händer och skyller på att jag blev lurad när det går åt skogen.

Det handlar inte om att övervaka någon annan utan det handlar om att skydda sig själv på det sätt man själv kan.

Män är inte dumma i huvudet som ni försöker få det till. De vet hur barn blir till och de vet hur de kan skydda sig och vet de inte så kan de enkelt ta reda på det, internet finns för alla. Men sålänge sådana som ni fortsätter säga "stackars män" om män som inte tar sitt ansvar, sålänge samhället fortsätter tycka att det är okej att pappor överger sina barn så kommer de inte ta sitt ansvar och skydda sig själva. Varför skulle de? De försvaras ju som om de vore barn eller mindre vetande. Det om något tycker jag är kränkande mot männen. Män är precis lika kapabla som kvinnor vad gäller att skydda sig. Det är bara att göra.

Jag skulle aldrig lita på och överlämna ansvaret till någon annan i en fråga som är så viktig för mig att jag gått bananas om något jag inte hade önskat riskerade att hända om jag inte tar ansvaret själv. Då ser jag till att ta mitt ansvar och lägger inte stora viktiga saker i någon annans händer och skyller på att jag blev lurad när det går åt skogen.

Det handlar inte om att övervaka någon annan utan det handlar om att skydda sig själv på det sätt man själv kan.

Män är inte dumma i huvudet som ni försöker få det till. De vet hur barn blir till och de vet hur de kan skydda sig och vet de inte så kan de enkelt ta reda på det, internet finns för alla. Men sålänge sådana som ni fortsätter säga "stackars män" om män som inte tar sitt ansvar, sålänge samhället fortsätter tycka att det är okej att pappor överger sina barn så kommer de inte ta sitt ansvar och skydda sig själva. Varför skulle de? De försvaras ju som om de vore barn eller mindre vetande. Det om något tycker jag är kränkande mot männen. Män är precis lika kapabla som kvinnor vad gäller att skydda sig. Det är bara att göra.
:bow::bow:

Nej men skydda sig ordentligt med kondom och inte ligga med vem som.

Min sambo kan vara helt trygg men vi har ju valt att leva med varandra och vill hemskt gärna ha barn längre fram och är nu då på det klara med att jag tar mina piller noga och är inte främmande för abort om det skulle vara så eller om det längre fram skulle vara något fel på barnet blir det också abort. Det har jag redan nu mentalt ställt in mig på.

Nej, men använda kondom, sterilisera sig eller avstå liggandet om det nu inte är en person som de kan se sig ha barn ihop med.
Så män ska ta ansvar för att kvinnor ljuger? Inte bara se till att skydda sig efter bästa förmåga?

Var kommer kvinnornas ansvar in. Tycker du det är etiskt riktigt att påstå att man äter p-piller lura någon att bli pappa och kräva underhåll i 18 år?

Men INGEN tycker väl att mannen har varit dum och ska ha ansvar om kvinnan på riktigt stulit hans sperma ur en använd kondom?!

Det måste väl ändå vara ett underbetyg åt det här forumet att ett sådant fiktivt exempel ens ska behöva diskuteras? Varför överhuvudtaget prata om något som ingen vet om det hänt? Eller om det hänt, så vet ingen hur vanligt det är. Men jag skulle tippa att antalet kvinnor som blir gravida med en man som inte vill ha barnet är så där 10 000 gånger större.

Det är lite som det en bukefalist skrev en gång: "Visst kan vi diskutera att det är för jävligt att ingen stoppar elefanterna som springer lösa på E4:an. Det är bara det att ingen vet om där finns någon elefant överhuvudtaget".

Det måste väl ändå vara ett underbetyg åt det här forumet att ett sådant fiktivt exempel ens ska behöva diskuteras? Varför överhuvudtaget prata om något som ingen vet om det hänt?
Hur vet du det?
Det är snarare ett underbetyg av verkligheten.

Anledningen att det diskuteras är att vissa envisas med att det inte går att lura män utan de ska ha koll och det in absurdum oavsett vad som hänt.

Det är inte underligt att en del män vill kunna friskriva sig från att bli fäder mot sin vilja när det tycks vara deras ansvar att enstaka kvinnor utnyttjar situationen och de får skylla sig själv.

Klart de då vill gå den lagliga vägen och ändra på det.

Hur vet du det?
Det är snarare ett underbetyg av verkligheten.

Anledningen att det diskuteras är att vissa envisas med att det inte går att lura män utan de ska ha koll och det in absurdum oavsett vad som hänt.

Det är inte underligt att en del män vill kunna friskriva sig från att bli fäder mot sin vilja när det tycks vara deras ansvar att enstaka kvinnor utnyttjar situationen och de får skylla sig själv.

Klart de då vill gå den lagliga vägen och ändra på det.
DE SKA INTE HA KOLL. DE SKA HA KONDOM

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 528
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 795
Senast: Josseliten
·
Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 747
Senast: Snö
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar