Kvinnor och män - kontaktförsök, relationer och inkomst (utbruten från Kan man inte bara få vara trevlig?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tja... om du inte läser mina inlägg ordentligt och dessutom beskyller mig för klassförakt får du nog vara beredd på att jag biter ifrån. Oavsett vad du vet och inte vet om min bakgrund.

Gör mig inget om du biter ifrån, tvärtom - jag gillar att prata med folk som har starka åsikter. Det du skrev lät som klassförakt, och eftersom jag inte vet nått mer om dig kunde jag inte sätta det i en annan kontext.
 
"Givetvis finns det undantag, jag pratar generellt nu."
Tolkade detta som att du generaliserade utifrån de kvinnor du träffar som påstås vara helt ok med att bli tafsade på, eller snarare mer än OK, pga deras grupptillhörighet som du beskrev dem tillhöra. Det var min läsförståelse.

Jag kan ju inte veta vilken klass du nu tillhör, eller om din snubbe är grovarbetare eller forskare. Jag bedömer ju utifrån vad du skriver.



Sant, vi båda går ju utifrån erfarenheter och anekdoter här. Jag har inte sett mycket i studentlivet som tyder på att det ger upphov till en högre % långvariga förhållanden än livet utanför nationerna, så att säga. Tvärtom. På universitetet är det inte direkt fler som satsar på en livskamrat och/eller familj de första åren, det ser jag mer ofta utanför uni i samma åldrar.

Universitetsutbildade är de som är bäst på att hålla ihop sina äktenskap.
 
Seriöst? Generellt ska alltså kvinnor som inte pluggat på universitet anse att om en man tafsar på dem "då ska man vara glad" ? Och det finns "givetvis undantag" till detta?

Vilket klassförakt.

Nej, det har jag aldrig sagt.

Jag sa ATT det är vanligare att lågutbildade resonerar så än högutbildade.

Jag refererar nu till min uppväxt i småort, arbetarklass.

Står med ett ben i både den lågutbildade gruppen och högutbildade och upplever att det finns en signifikant skillnad på hur mäns mer eller mindre gränslösa beteende bemöts/accepteras.
 
Men på riktigt - vi vet väl alla att högre klasser har privilegier i sitt kapital, såväl ekonomiskt som socialt och utbildningsmässigt. Det är väl rent självklart att kvinnor i lägre klasser ofta saknar en feministisk analys av den enkla anledning att vi saknar de privilegier som högre klasser får från vaggan.
//Arbetarklass och feminist
 
Om jag fattar artikeln rätt så är det när deras relativa inkomster förändras till mannens nackdel som risken är högre. Inte för de som har och alltid haft en högre lön, vilket rubriken kan ge intryck av?
När gav rubriken intryck av det som faktiskt står i en artikel senast? 🤔😆
Men jo, så uppfattade jag det också. Det andra är ju en annan situation som det väl också finns en hel del studier kring.
 
När gav rubriken intryck av det som faktiskt står i en artikel senast? 🤔😆
Men jo, så uppfattade jag det också. Det andra är ju en annan situation som det väl också finns en hel del studier kring.

Man behöver inte leta länge för att hitta forskning som visar på problem med relationer där kvinnan tjänar mer än mannen. Det leder till onaturlig maktbalans som också får negativa konsekvenser på relationen.

Till att börja med kommer kvinnan att tappa attraktionen. Mannen kommer att känna sig svag. Skilsmässan kommer som ett brev på posten.
 
När gav rubriken intryck av det som faktiskt står i en artikel senast? 🤔😆
Men jo, så uppfattade jag det också. Det andra är ju en annan situation som det väl också finns en hel del studier kring.
Tänkte mest apropå att skillnader mellan olika klasser nämndes precis innan i tråden. Så var det lätt att koppla till att det kunde vara belägg för en sådan skillnad (ev. för någon som inte läste hela artikeln)
 
Tänkte mest apropå att skillnader mellan olika klasser nämndes precis innan i tråden. Så var det lätt att koppla till att det kunde vara belägg för en sådan skillnad (ev. för någon som inte läste hela artikeln)
Jag känner nog att det får den som bara läser rubriken ta ansvar för i så fall. Att rubriken många gånger inte helt (ganska sällan) säger den exakta slutsatsen av artikeln bör inte vara okänt. Det har i tråden också diskuterats just löne/utbildningsnivåskillnader och de bekymmer det kan medföra.

Jag delade artikel för att jag fann den intressant inom ramen för vad tråden handlar om. Eller kommit att handla om snarare.
 
Man behöver inte leta länge för att hitta forskning som visar på problem med relationer där kvinnan tjänar mer än mannen. Det leder till onaturlig maktbalans som också får negativa konsekvenser på relationen.

Till att börja med kommer kvinnan att tappa attraktionen. Mannen kommer att känna sig svag. Skilsmässan kommer som ett brev på posten.
:rofl: Eller kanske snarare så att männen inte klarar av en självständig kvinna och lämnar. Men normala män har inga problem med att kvinnor tjänar mer pengar än dem, normala förhållande har ingen maktbalans som kan förskjutas. Man är två jämbördiga partners som trivs tillsammans.
 
:rofl: Eller kanske snarare så att männen inte klarar av en självständig kvinna och lämnar. Men normala män har inga problem med att kvinnor tjänar mer pengar än dem, normala förhållande har ingen maktbalans som kan förskjutas. Man är två jämbördiga partners som trivs tillsammans.
Just så, normala män har inte det problemet. Män som inte kan hantera det är nog rätt ynkliga inombords och försöker hävda sig genom en inbillad "styrka". De inser inte att det är så lätt att genomskåda.
 
Jag känner nog att det får den som bara läser rubriken ta ansvar för i så fall. Att rubriken många gånger inte helt (ganska sällan) säger den exakta slutsatsen av artikeln bör inte vara okänt. Det har i tråden också diskuterats just löne/utbildningsnivåskillnader och de bekymmer det kan medföra.

Jag delade artikel för att jag fann den intressant inom ramen för vad tråden handlar om. Eller kommit att handla om snarare.
Ingen kritik. Jag tyckte själv det var lite besvärligt att få grepp om exakt vad det var för samband hon hade belägg för, mest därav jag kommenterade.

Hade varit intressant att veta om det är pengarna i sig som spelar roll, eller om annat som hänger ihop med samma bakomliggande förändring (t.ex. tryggare anställningsform och bättre självförtroende vid nytt jobb) kan vara betydelsefullt.
 
Man behöver inte leta länge för att hitta forskning som visar på problem med relationer där kvinnan tjänar mer än mannen. Det leder till onaturlig maktbalans som också får negativa konsekvenser på relationen.

Till att börja med kommer kvinnan att tappa attraktionen. Mannen kommer att känna sig svag. Skilsmässan kommer som ett brev på posten.
Du är ju för fan inte sann.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp