Kvinnor och män - kontaktförsök, relationer och inkomst (utbruten från Kan man inte bara få vara trevlig?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Din läsförståelse fallerar ganska kraftigt här. Jag sa att det är så de ofta resonerar, något flera av dem sagt till mig.

Och du... jag är abetarklass så det bara stänker om det och tillsammans med en grovarbetare så det där med att jag har klassförakt kan du lägga ner direkt.
Bara för att man är arbetarklass själv så innebär inte det att man inte kan ha ett klassförtryck. Som om det gör det okej att ha bara för att man själv är i arbetarklassen liksom..
 
:rofl: Eller kanske snarare så att männen inte klarar av en självständig kvinna och lämnar. Men normala män har inga problem med att kvinnor tjänar mer pengar än dem, normala förhållande har ingen maktbalans som kan förskjutas. Man är två jämbördiga partners som trivs tillsammans.

Eh... min man skulle älska att vara en "hållen man" så länge han hade obegränsat med grävare och traktorer att pyssla med! :rofl:

Under en period tjänade jag mer än honom och det sket han fullständigt i. När vi båda har jobb turas vi om att betala om vi är ute på något, inget konstigt med det.
 
Man behöver inte leta länge för att hitta forskning som visar på problem med relationer där kvinnan tjänar mer än mannen. Det leder till onaturlig maktbalans som också får negativa konsekvenser på relationen.

Till att börja med kommer kvinnan att tappa attraktionen. Mannen kommer att känna sig svag. Skilsmässan kommer som ett brev på posten.

Min pappa var överlycklig över att ha träffat en kvinna som tjänade mer än vad han gjorde. De älskade varandra i 56 år. Han var tillräckligt trygg i sig själv för att inte känna sig hotad av det.
 
Min pappa var överlycklig över att ha träffat en kvinna som tjänade mer än vad han gjorde. De älskade varandra i 56 år. Han var tillräckligt trygg i sig själv för att inte känna sig hotad av det.

Du kan alltid hitta undantag där det fungerar. Du kan kompensera lägre inkomst på andra sätt, men på gruppnivå är det som jag beskriver.

Den forskning som @Kirre presenterade är inte ett dugg förvånande utan ligger helt i linje med vad man kunde förvänta.
 
@Scar är ett typiskt exempel på en ganska inskränkt herre som är väldigt selektiv med vad han väljer att se som forskning och inte (dvs endast läser de rön som redan passar in i dennes världsbild).

Världen är mer komplex än så.

Inget kunde vara mer fel. Om jag vore det skulle jag inte läsa och skriva här över huvud taget. Inskränkta människor söker sig till gelikar för de är de enda de kan samtala med. Och då får de också den info de vill ha.
 
Du säger ju samma sak igen nu, men i något förändrade ordalag. Lågutbildade förstår inte att de blir felbehandlade, vilket högutbildade gör. (Inte alla, men i större utsträckning, enligt dig).

Nedvärderande.
Det är ju klart att det är nedvärderande om man väljer nedvärderande ord som idiotförklarar folk.
Personligen skulle jag vilja påstå att lågutbildade generellt är mer utsatta för normaliseringsprocessen. Same shit, different name.
 
Det är ju klart att det är nedvärderande om man väljer nedvärderande ord som idiotförklarar folk.
Personligen skulle jag vilja påstå att lågutbildade generellt är mer utsatta för normaliseringsprocessen. Same shit, different name.

Ja, alltså... har man inte kunskap om något är det ju lite svårt att undvika det (när det gäller normaliseringsprocessen kan det vara svårt även om man känner till den).

Det har alltså inget med klassförakt att göra utan är ett sorgligt konstaterande. Sedan finns det naturligtvis de som inte har en formell högre utbildning som ändå har kunskap om feminism och jämställdhet. Chansen att man har den kunskapen ökar dock med högre utbildning. Fortfarande, det är ingen negativ värdering i det utan ett konstaterande.
 
Ja, alltså... har man inte kunskap om något är det ju lite svårt att undvika det (när det gäller normaliseringsprocessen kan det vara svårt även om man känner till den).

Det har alltså inget med klassförakt att göra utan är ett sorgligt konstaterande. Sedan finns det naturligtvis de som inte har en formell högre utbildning som ändå har kunskap om feminism och jämställdhet. Chansen att man har den kunskapen ökar dock med högre utbildning. Fortfarande, det är ingen negativ värdering i det utan ett konstaterande.
Ja precis. Det påverkar ju på rätt många sätt - dels utbildningsmässigt men även genom tex tidsbrist, fattigdom, brist på ork, omgivningen, osv osv osv. Det blir lätt en ond cirkel när en i praktiken ensamstående trebarnsmorsa knappt hinner annat än jobba och sköta ungarna samt mansbebis medan hon oroar sig över sin ekonomi och bara får höra från omgivningen att feminism bara är manshat. Det ger rätt dåliga förutsättningar att sätta sig och plugga feminism liksom och då kommer givetvis ingen feministisk analys heller.

Själv har jag inte ens gymnasieutbildning och feminister existerar typ inte i min omgivning. Hade jag inte suttit så mycket vid datorn (heja diskussionsforum!) och varit så pass samhällsintresserad och idealistiskt lagd så hade jag verkligen inte haft något till övers för feminism utan då hade det likställts med manshat även av mig, och jag skulle definitivt inte påstå att jag är korkad liksom. Jag fick det bara inte i modersmjölken.
 
Ja, alltså... har man inte kunskap om något är det ju lite svårt att undvika det (när det gäller normaliseringsprocessen kan det vara svårt även om man känner till den).

Det har alltså inget med klassförakt att göra utan är ett sorgligt konstaterande. Sedan finns det naturligtvis de som inte har en formell högre utbildning som ändå har kunskap om feminism och jämställdhet. Chansen att man har den kunskapen ökar dock med högre utbildning. Fortfarande, det är ingen negativ värdering i det utan ett konstaterande.

Feminismen av idag är mest en offerkult. Något kvinnor som känner sig misslyckade vänder sig till.
Det är en ytlig rörelse så skillnaden är mellan dem som även är pålästa beträffande kritik vilket gör att de tar feminismen för vad den är, och inte gör sig till nyttiga idioter.

De vinnande kvinnorna lever traditionellt och satsar på familj, utbildning och karriär (den som hittar en rik man kan bortse från det sistnämnda).

De kvinnliga förlorarna gör sig till nyttiga idioter för diverse rörelser och glömmer bort att bädda för sig själva. Hon blir med tiden ensam, överviktig förtidspensionär i en hyresetta, där hon ropar om hur alla ska bete sig och vad alla ska tycka. Detta trots att hon är uruselt föredöme själv. Eventuella besparingar skänks bort till tiggaren framför Ica men framförallt har hon svårt att få ekonomin att gå ihop över huvud taget och behöver tigga själv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp