Kvinnor och män - kontaktförsök, relationer och inkomst (utbruten från Kan man inte bara få vara trevlig?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är ju dock helt sant att en riktig man misshandlar inte. Det är du som isåfall utdefinierar, det jag skulle säga är att man inte ger en sån person nån slags cred som även konceptet "riktig man" antyder. Det betyder inte att en sån person inte har ett manligt kön, det är väl självklart?

Och varför du kopplar detta mot handikapp förstår jag inte. Väldigt smutsigt att sammankoppla kvinnomisshandel med "handikapp". En funktionsnedsättning gör inte att man förgriper sig på kvinnor.
Men det var ju inte jag som gjorde kopplingen. Det var en kommentar till @scars inlägg.

Jag belyste den retoriska figuren han använde som byggde på att utdefiniera en (mindervärdig) grupp som inte räknas in bland (de riktiga) männen.
Och på det sättet flyttade frågeställningen om kvinnomisshandel från att handla om gruppen "män" (som bara de värdiga individerna får ingå i).
 
Jag har läst det och alla andra flera gånger, du måste inte försöka med såna tekniker för att förminska mina kommentarer och åsikter.

Jag förstår precis vad du skriver, och har ändå dessa kommentarer, och åsikter. Det är inget missförstånd från min sida, även om du vill få det till att vara det.

Jag är trött på ditt maskerade förakt mot "icke-utbildade" nu. Ska gå ut och njuta lite av dagen utomhus istället.
Så då är det bättre att vi inte diskuterar problemet och låtsas som om allt är guld och gröna skogar? Det lär ju verkligen lösa ett enda problem.... eller inte.
Dina åsikter om att man kanske råkar trampa någon på tårna genom att prata om ett problem riskerar att döma massor av kvinnor i generationer till att återupprepa de "fel" som begåtts av tidigare generationer
 
Jag har läst det och alla andra flera gånger, du måste inte försöka med såna tekniker för att förminska mina kommentarer och åsikter.

Jag förstår precis vad du skriver, och har ändå dessa kommentarer, och åsikter. Det är inget missförstånd från min sida, även om du vill få det till att vara det.

Jag är trött på ditt maskerade förakt mot "icke-utbildade" nu. Ska gå ut och njuta lite av dagen utomhus istället.
Uppenbarligen förstår du inte vad jag skriver om du tror att jag på riktigt anser outbildade vara dumma när jag tämligen tydligt hävdar motsatsen. Jag vet inte hur jag ska kunna vara tydligare men jag antar att det inte är lönt att försöka då du verkar ha bestämt dig för att din uppfattning om mina åsikter är den korrekta och således inte är mottaglig för något annat.
 
Det har alltså inget med klassförakt att göra utan är ett sorgligt konstaterande. Sedan finns det naturligtvis de som inte har en formell högre utbildning som ändå har kunskap om feminism och jämställdhet. Chansen att man har den kunskapen ökar dock med högre utbildning. Fortfarande, det är ingen negativ värdering i det utan ett konstaterande.
Fast nu är det inte så att ingen utbildning är lika med dumma människor som inte kan läsa vidare eller kan ta till sig kunskap om saker och ting och låter sig utnyttjas och formas av normerna.

Ingen utbildning säger enbart och endast att en människa har valt en annan väg i livet, det har ju ingenting med kunskap att göra.

Skillnaden med utbildade människor är väl att dom lättare kan maskera saker och ting med pengar jämfört med dom som inte har tillgång till dom pengarna som en lång utbildning kan leda till.

Bara löjligt att påstå att det är någon större skillnad när det gäller kunskapen om det vad gäller högutbildade och lågutbildade.
 
Indeed, ett annat sätt att nedvärdera dem och stämpla dem som för dumma att förstå det de egentligen borde förstå. Detta har använts flitigt genom historien.




Att man använder "statistik" för att nedvärdera gör det inte mindre nedvärderande. Det var för övrigt en ren anekdotisk berättelse, inte nån slags statistisk studie som citerades. En åsikt om "hur saker och ting är, baserat på mina erfarenheter och bias".

Skulle du säga samma sak om "konstateranden" om andra statistiska samband som belyser vissa andra grupperingar av människor i ett negativt ljus? Jag hoppas inte det. Och jag hoppas att du inte skulle göra det med förklaringen "det är inte nedvärderande, jag konstaterar bara ett fenomens faktiska spridning i befolkningen ju!".
Vem har sagt att det ligger ett lägre värde i att ha mindre formell utbildning, att inte känna till exempelvis normaliseringsprocessen, eller ha större risk för att bli utsatt för misshandel? Jag anser inte det.

Att vissa grupper är mer utsatta än andra i förhållande till risken att drabbas av övergrepp är ganska välkänt och enligt min mening okontroversiellt.
Varför skulle det vara negativt att belysa att det existerar sådana samhällsfenomen? Och varför skulle man se negativt på de människorna bara för att man känner till det?
 
Det här med att kvinnor har så mycket större urval tycker jag är intressant. Det är synd om män för att kvinnorna inte vill ha dem.
Men BLI då någon värd att vilja ha.
Om man nu har som val att vara ihop med mansplainar-Kalle, misshandles-Pelle, psykmisshandles-Anders och mansbebis-Peter.. Är det verkligen ens att ha valfrihet?
Det är ju liksom som att hurra vilklen valfrihet du har att frivilligt låta dig smittas med ebola eller få benen avhuggna. Man tackar ju självklart nej och ser inte det ens som val.

Jag vet absolut att det finns vettiga män. Jag lever med en och har vänner/familj etc som är mkt vettiga.
Men jag vet också hur många fullständiga miffon det finns där ute.
Och hur de tycker man ska vara smickrad för att de äcklar sig. Nej, det är inte det minsta smickrande att en idiot går igång på en. Det är däremot irriterande som bäst. Det kan också bli rent farligt.

Och inte fan sitter vettiga snubbar som klarar av att umgås med folk garanterat utan inviter bara för att de är män.
Både jag själv och kvinnliga vänner har tagit första steget. Och man vet ju många killkompisar, partner etc som fått mkt inviter.
Det är liksom inte snubbar som måste jaga. Visst kan man bli utan inviter fast man är undebar på alla sätt och vis. Men vissa män som blir utan kan nog göra gott i att iaf fundera över om man behandlar kvinnor med respekt och om man tänker på dem som lika mycket värda och som några som inte har en massa skyldigheter att pleasa en på olika sätt.

Det finns ju tack och lov män som är feminister och tillräckligt snubbiga för att snubb-män med skev kvinnosyn ska respektera dem och ev lyssna. Det kan ju krävas iom att de tyvärr inte lyssnar på kvinnor.
 
Feminismen av idag är mest en offerkult. Något kvinnor som känner sig misslyckade vänder sig till.
Det är en ytlig rörelse så skillnaden är mellan dem som även är pålästa beträffande kritik vilket gör att de tar feminismen för vad den är, och inte gör sig till nyttiga idioter.

De vinnande kvinnorna lever traditionellt och satsar på familj, utbildning och karriär (den som hittar en rik man kan bortse från det sistnämnda).

De kvinnliga förlorarna gör sig till nyttiga idioter för diverse rörelser och glömmer bort att bädda för sig själva. Hon blir med tiden ensam, överviktig förtidspensionär i en hyresetta, där hon ropar om hur alla ska bete sig och vad alla ska tycka. Detta trots att hon är uruselt föredöme själv. Eventuella besparingar skänks bort till tiggaren framför Ica men framförallt har hon svårt att få ekonomin att gå ihop över huvud taget och behöver tigga själv.
Jag tror du blandar ihop verkligheten med fördomen om vad feminism är.

I grunden är ju feminism så enkelt och lättbegripligt som att män och kvinnor skall ha samma rättigheter, möjligheter och skyldigheter som män. Borde inte det vara självklart? (Jag vet att en del personer anser att det är så redan idag. Du kanske hör dit och då förstår jag att det är svårt för dig att förstå varför feminism behövs)

”Den ytliga feministiska rörelsen” har bland annat lyckats bidra till att vi nu har en samtyckeslag som dessvärre varit något som behövts för att förtydliga att man inte får göra vad som helst utan tydligt samtycke.

En snabb googling på vad feminismen i Sverige åstadkommit i modern tid ger bland annat detta:

https://www.regeringen.se/artiklar/...eministiska-utrikespolitik-har-bidragit-till/
 
Man behöver inte leta länge för att hitta forskning som visar på problem med relationer där kvinnan tjänar mer än mannen. Det leder till onaturlig maktbalans som också får negativa konsekvenser på relationen.

Till att börja med kommer kvinnan att tappa attraktionen. Mannen kommer att känna sig svag. Skilsmässan kommer som ett brev på posten.
Men alltså maktbalans? Det låter ju som någon sorts extremt tpe-förhållande när mannens dominans över den undergivna kvinnan är hörnstenen i relationen. Är det så man vill ha det är det ju självklart att attraktionen försvinner när han inte kan leva upp till rollen. De flesta är dock rätt så ointresserade av den typen av relation, de vill ha ett förhållande utan inslag av maktförskjutning. Det måste du väl ändå förstå? Då spelar det alltså noll roll vem som tjänar mest.
 
Det var ingen åsikt utan mest ett konstaterande om att äktenskap där mannen tjänar mindre än kvinnan i regel slutar i skilsmässa.

Jag tycker att det är problematiskt att det är så och skulle gärna se att det gått bättre även för dessa par.
Jag tror att fler kvinnor vill skilja sig men i de fall där hon är beroende av hans inkomst så ser hon ingen väg ut. Det tycker jag är problematiskt.
 
Vem har sagt att det ligger ett lägre värde i att ha mindre formell utbildning, att inte känna till exempelvis normaliseringsprocessen, eller ha större risk för att bli utsatt för misshandel? Jag anser inte det.

Att vissa grupper är mer utsatta än andra i förhållande till risken att drabbas av övergrepp är ganska välkänt och enligt min mening okontroversiellt.
Varför skulle det vara negativt att belysa att det existerar sådana samhällsfenomen? Och varför skulle man se negativt på de människorna bara för att man känner till det?

Den statistiken är rätt viktigt... för det är tack vare den det går att se var det bäst sätts in åtgärder.

BRÅ för ju inte statistik för sitt eget höga nöjes skull utan för att dels kunna utvärdera insatser som gjorts och dels för att se områden där insatser behövs.
 
Hänvisa gärna till forskning som stödjer detta remarkabla uttalande.

Det är inte ens kontroversiellt om man är påläst. Folk behöver dock lära sig att förstå att bara för att någon slår så betyder inte det att han är ond. Men han har svårt att tygla sig. De allra flesta människor gör så gott de kan.
 
För den som blir slagen spelar det liten roll varför personen slår den. Eller om den som slår gör så gott den kan.

Ja, det stämmer. Men det förändrar inte att man faktiskt måste ha förståelse för att "gärningsmannen" har problem som lett till det han gör. Då är det också enklare att förebygga problemen.
 
Det är inte ens kontroversiellt om man är påläst. Folk behöver dock lära sig att förstå att bara för att någon slår så betyder inte det att han är ond. Men han har svårt att tygla sig. De allra flesta människor gör så gott de kan.

Jo, det är remarkabelt (och kontroversiellt) och du får gärna hänvisa till minsta källa som ens antyder att det finns en sådan koppling.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp