Kvinnor och män - kontaktförsök, relationer och inkomst (utbruten från Kan man inte bara få vara trevlig?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här tråden?
😳 Oj. Du kan inte mena allvar? Nej, visst, det är inga problem för en normsnygg tjej/kvinna att få uppmärksamhet i form av att vara objekt för mäns fantasier. Inget speciellt många kvinnor vill vara dock.

Att någon däremot skulle vara intresserad av vår person är en helt annan sak och forskning visar att kvinnor, framför allt högutbildade, har väldigt svårt att hitta män som är intresserade av jämställda förhållanden.
 
Att någon däremot skulle vara intresserad av vår person är en helt annan sak och forskning visar att kvinnor, framför allt högutbildade, har väldigt svårt att hitta män som är intresserade av jämställda förhållanden.

Eftersom tråden ändå spårat ur:

Har lågutbildade kvinnor lättare än högutbildade att hitta män som är intresserade av jämställda förhållanden? Ursäkta OT, men det låter ju udda. Funderar även vilken forskning detta är.. samtliga kvinnor jag pluggat med / känner från universitetet har killar/makar som ser dem som fullt jämställda. Nu är detta en anekdot och inte fakta, förstås, men ändå ett ganska stort antal. Gällde detta Sverige?
 
Eftersom tråden ändå spårat ur:

Har lågutbildade kvinnor lättare än högutbildade att hitta män som är intresserade av jämställda förhållanden? Ursäkta OT, men det låter ju udda. Funderar även vilken forskning detta är.. samtliga kvinnor jag pluggat med / känner från universitetet har killar/makar som ser dem som fullt jämställda. Nu är detta en anekdot och inte fakta, förstås, men ändå ett ganska stort antal. Gällde detta Sverige?

Det var en grov förenkling, tyvärr tror jag inte det är lätt för lågutbildade kvinnor heller att hitta ett jämställt förhållande. Forskning jag läst visar att många högutbildade kvinnor väljer att leva ensamma då de inte hittar partners som vill leva jämställt.
 
Det var en grov förenkling, tyvärr tror jag inte det är lätt för lågutbildade kvinnor heller att hitta ett jämställt förhållande. Forskning jag läst visar att många högutbildade kvinnor väljer att leva ensamma då de inte hittar partners som vill leva jämställt.

Ok, då fattar jag hur du menar, alltså att det inte beror på deras utbildningsnivå på nått sätt. Tyvärr tror jag långa studietider gör det svårare för både kvinnor och män att hitta bra, långvariga förhållanden.
 
Det var en grov förenkling, tyvärr tror jag inte det är lätt för lågutbildade kvinnor heller att hitta ett jämställt förhållande. Forskning jag läst visar att många högutbildade kvinnor väljer att leva ensamma då de inte hittar partners som vill leva jämställt.

Här tror jag det beror på att högutbildade kvinnor är medvetna om hur ojämnställt samhället är, mycket sådant kommer upp i universitetsmiljön. Och de stället då vettiga krav på en potentiell partner. De har dock genom utbildning, troligen, skaffat ett mer välavlönat yrke och kan då försörja sig själva och även skaffa barn på egen hand.

Lågutbildade kvinnor har många gånger inte kommit i kontakt med genusdiskussioner utan växer upp och lever mer eller mindre med att det är så det är, att pojkar drar flickor i håret, klappar i rumpan etc. Att leva ensam är att vara misslyckad och skaffa, planerat, barn själv finns inte ens på världskartan. (uppvuxen i den miljön)
 
Här tror jag det beror på att högutbildade kvinnor är medvetna om hur ojämnställt samhället är, mycket sådant kommer upp i universitetsmiljön. Och de stället då vettiga krav på en potentiell partner. De har dock genom utbildning, troligen, skaffat ett mer välavlönat yrke och kan då försörja sig själva och även skaffa barn på egen hand.

Lågutbildade kvinnor har många gånger inte kommit i kontakt med genusdiskussioner utan växer upp och lever mer eller mindre med att det är så det är, att pojkar drar flickor i håret, klappar i rumpan etc. Att leva ensam är att vara misslyckad och skaffa, planerat, barn själv finns inte ens på världskartan. (uppvuxen i den miljön)

Menar du verkligen att kvinnor som inte pluggar på universitetet i betydande grad är såpass mer okunniga om att deras partner nedvärderar dem och behandlar dem illa? Det låter rätt nedvärderande i sig, IMO.

Jämfört du nu inte egentligen kvinnor som pluggar genusvetenskap mot de som inte pluggar+de som inte pluggar genusvetenskap? Den här typen av genusvetenskap du pratar om/såna diskussioner är inte just förekommande inom väldigt stora delar av akademiska utbildningar trots allt. Däremot väldigt förekommande online på sociala medier, där både låg- och högutbildade spenderar tid.
 
Menar du verkligen att kvinnor som inte pluggar på universitetet i betydande grad är såpass mer okunniga om att deras partner nedvärderar dem och behandlar dem illa? Det låter rätt nedvärderande i sig, IMO.

Jämfört du nu inte egentligen kvinnor som pluggar genusvetenskap mot de som inte pluggar+de som inte pluggar genusvetenskap? Den här typen av genusvetenskap du pratar om/såna diskussioner är inte just förekommande inom väldigt stora delar av akademiska utbildningar trots allt. Däremot väldigt förekommande online på sociala medier, där både låg- och högutbildade spenderar tid.

Nej. Jag har träffat för många kvinnor med kortare utbildning som köper patriarkatet rakt av och tycker feminism är inget att ha. Att om en man tafsar ska man vara glad för då tycker han om en :yuck: Givetvis finns det undantag, jag pratar generellt nu.

Jag har aldrig läst genusvetenskap men nog är jag feminist ändå.
 
Jag är högst genusmedveten och jag är inte ett dugg högutbildad, jag har en YH på 2 år utöver gymnasie och komvux. Men jag har samma problem att hitta genusmedvetna män som många genusmedvetna andra kvinnor. Jag har levt ett liv som kvinna, varav 10 år i klassisk mansdominerad bransch. Jag är inte impad av det jag ser av män-skligheten. Behöver väl inte säga att jag är singel...

Fö tycker jag att det är dags att bryta ut detta ur tråden, så att TS får ha den ifred @Mineur
 
Din erfarenhet är tyvärr inte överensstämmande med båda könens verklighet. Oavsett om man letar sex eller kärlek så ser det olika ut för kvinnor och män. Kvinnor har generellt sett större valmöjlighet, det är väl inget nytt? Det betyder i praktiken att män som söker kärlek behöver ta kontakt med betydligt fler kvinnor än tvärtom, medan kvinnor däremot har problemet att hitta en bra individ bland valmöjligheterna. Detta är förstås generellt talat, mina erfarenheter och dina behöver inte ligga i linje med hur snittet ser ut.
Anledningen till att jag ens tar upp det här är inte för att det är synd om män, men män är också utsatta, på andra sätt. Dåliga äpplen finns i båda läger och det är synd att titta på dom och döma hela gruppen. Förståelse för varandra är ju bra, tänker jag.
Detta baserat på uttalanden på 4chan, eller har du nån verklighetsbaserad källa?
Den här tråden?
Du kallar alltså det som beskrivs i tråden för "valmöjligheter"?

Taxichauffören som trakasserade Ts sexuellt i två timmar till exempel och tog omvägar för att dra ut på tiden, är det verkligen exempel på en "valmöjlighet"?

Förståelse är bra att ha det håller jag med om, så har du verkligen förstått betydelsen av ordet "valmöjlighet" i dess rätta bemärkelse? Och varför det inte hör hit.
 
Senast ändrad:
Ok, då fattar jag hur du menar, alltså att det inte beror på deras utbildningsnivå på nått sätt. Tyvärr tror jag långa studietider gör det svårare för både kvinnor och män att hitta bra, långvariga förhållanden.

Ok. Många i min bekantskapskrets har hittat långvariga förhållanden under studietiden. Anar att just studietiden inte försvårade det. Man är inte helt inspärrad i celibat på ett könssegregerat universitet i vårt land, om du inte visste det.
 
Ok, då fattar jag hur du menar, alltså att det inte beror på deras utbildningsnivå på nått sätt. Tyvärr tror jag långa studietider gör det svårare för både kvinnor och män att hitta bra, långvariga förhållanden.
Oj, så tycker jag verkligen inte att det är. Måste ju vara extremt vanligt för högutbildade män att vara i långvariga förhållanden? Jag tror knappast att det har med utbildningens längd att göra att högutbildade kvinnor inte hittat långvariga förhållanden i samma utsträckning.
 
Nej. Jag har träffat för många kvinnor med kortare utbildning som köper patriarkatet rakt av och tycker feminism är inget att ha. Att om en man tafsar ska man vara glad för då tycker han om en :yuck: Givetvis finns det undantag, jag pratar generellt nu.

Jag har aldrig läst genusvetenskap men nog är jag feminist ändå.

Seriöst? Generellt ska alltså kvinnor som inte pluggat på universitet anse att om en man tafsar på dem "då ska man vara glad" ? Och det finns "givetvis undantag" till detta?

Vilket klassförakt.
 
Oj, så tycker jag verkligen inte att det är. Måste ju vara extremt vanligt för högutbildade män att vara i långvariga förhållanden? Jag tror knappast att det har med utbildningens längd att göra att högutbildade kvinnor inte hittat långvariga förhållanden i samma utsträckning.

Ja, precis som det är vanligt bland högutbildade kvinnor.

Det jag menar är att universitetmiljön främjar inte/promotar inte långvariga förhållanden i allmänhet. Vilket gör att det blir x antal år av ens liv där man generellt sett har en lägre sannolikhet att ingå i ett långsiktigt förhållande (då menar jag mer än nått år).


Ok. Många i min bekantskapskrets har hittat långvariga förhållanden under studietiden. Anar att just studietiden inte försvårade det. Man är inte helt inspärrad i celibat på ett könssegregerat universitet i vårt land, om du inte visste det.

Vet inte varför du är otrevlig mot mig, sa jag nått som var oschysst mot dig?

Jag vet ungefär hur det ser ut på universitet här, har spenderat tillräckligt många år i det livet.. Däremot intressant att du skriver "inspärrad i celibat" ungefär som att om man inte är det, då är man i ett långvarigt förhållande.

Ett hyffsat antal av mina bekanta blev också tillsammans på uni, och har långvariga förhållanden nu efter. Oftast är det dock par som blev ihop under de två sista åren när man inte levde nationslivet lika mycket. Det säger ju dock inte mycket om det jag tidigare skrev.
 
Seriöst? Generellt ska alltså kvinnor som inte pluggat på universitet anse att om en man tafsar på dem "då ska man vara glad" ? Och det finns "givetvis undantag" till detta?

Vilket klassförakt.

Din läsförståelse fallerar ganska kraftigt här. Jag sa att det är så de ofta resonerar, något flera av dem sagt till mig.

Och du... jag är abetarklass så det bara stänker om det och tillsammans med en grovarbetare så det där med att jag har klassförakt kan du lägga ner direkt.
 
Ja, precis som det är vanligt bland högutbildade kvinnor.

Det jag menar är att universitetmiljön främjar inte/promotar inte långvariga förhållanden i allmänhet. Vilket gör att det blir x antal år av ens liv där man generellt sett har en lägre sannolikhet att ingå i ett långsiktigt förhållande (då menar jag mer än nått år).

Min bekantskapskrets talar emot din hypotes - starkt. Men den är nog lika anekdotisk som din hypotes.
 
Din läsförståelse fallerar ganska kraftigt här. Jag sa att det är så de ofta resonerar, något flera av dem sagt till mig.

Och du... jag är abetarklass så det bara stänker om det och tillsammans med en grovarbetare så det där med att jag har klassförakt kan du lägga ner direkt.

"Givetvis finns det undantag, jag pratar generellt nu."
Tolkade detta som att du generaliserade utifrån de kvinnor du träffar som påstås vara helt ok med att bli tafsade på, eller snarare mer än OK, pga deras grupptillhörighet som du beskrev dem tillhöra. Det var min läsförståelse.

Jag kan ju inte veta vilken klass du nu tillhör, eller om din snubbe är grovarbetare eller forskare. Jag bedömer ju utifrån vad du skriver.


Min bekantskapskrets talar emot din hypotes - starkt. Men den är nog lika anekdotisk som din hypotes.
Sant, vi båda går ju utifrån erfarenheter och anekdoter här. Jag har inte sett mycket i studentlivet som tyder på att det ger upphov till en högre % långvariga förhållanden än livet utanför nationerna, så att säga. Tvärtom. På universitetet är det inte direkt fler som satsar på en livskamrat och/eller familj de första åren, det ser jag mer ofta utanför uni i samma åldrar.
 
Min bekantskapskrets talar emot din hypotes - starkt. Men den är nog lika anekdotisk som din hypotes.

Fast jag fattar fortfarande inte vad det är i universitetsmiljön som skulle vara så skadligt för längre förhållanden. De jag känner från den tiden är blandat, vissa håller ihop fortfarande och vissa har gått isär.

De flesta jag känner som är separerade från sin partner tillhör arbetarklass om vi nu ska vara anekdotiska.
 
"Givetvis finns det undantag, jag pratar generellt nu."
Tolkade detta som att du generaliserade utifrån de kvinnor du träffar som påstås vara helt ok med att bli tafsade på, eller snarare mer än OK, pga deras grupptillhörighet som du beskrev dem tillhöra. Det var min läsförståelse.

Jag kan ju inte veta vilken klass du nu tillhör, eller om din snubbe är grovarbetare eller forskare. Jag bedömer ju utifrån vad du skriver.

Tja... om du inte läser mina inlägg ordentligt och dessutom beskyller mig för klassförakt får du nog vara beredd på att jag biter ifrån. Oavsett vad du vet och inte vet om min bakgrund.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp