Kvinnor och män - kontaktförsök, relationer och inkomst (utbruten från Kan man inte bara få vara trevlig?)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag både håller med och nästan inte håller med alls. Men först, på tal om att ta seriöst såg jag att du skrattade åt mitt allvarligt menade inlägg på det här svåra ämnet så jag tänkte att jag skulle ta och kommentera det här inlägget du skrivit och självklart göra det på ett seriöst vis. Du kan välja att besvara det här hur konstruktivt eller icke-konstruktivt du vill för jag kommer kanske inte orka svara på eller ens se det då jag som sagt ogillar när män, särskilt flera män i grupp, inte kan hantera det här ämnet på ett bra sätt och eftersom du, av din skrattande reaktion på mitt allvarliga inlägg att döma, inte verkar riktigt vuxen nog att hantera det på ett särskilt ansvarsfullt och medvetet sätt ärligt talat.

Det du skriver är förstås delvis sant (och ingen här har väl heller såvitt jag vet hävdat något så bisarrt som att det skulle vara samma sak att begå ett sexualbrott och att fråga någon om en dejt på ett socialt korrekt vis) men också aningen förenklat, tycker jag, och särskilt när det gäller situationer där kvinnor berättar om sina upplevelser av hur män objektifierar dem och följderna av det.
Alla interaktioner är inte samma men det överhängande, betydligt större, sammanhanget är trots allt detsamma i precis alla interaktioner mellan kvinnor och män. Alltsammans sker i samma värld. Världen där kvinnor blir trakasserade, förföljda, attackerade, och så vidare, av män. Där kvinnor tvingas förhålla sig till detta faktum medan män i högre grad slipper göra det och kan skjuta det ifrån sig som någon annans problem och ett parallellt universum. När män kontaktar kvinnor, även när det sker med en respektfull grundinställning, tycker jag att de alltid bör vara medvetna om och ha det här patriarkala sammanhanget i bakhuvudet. De män som lyckas komma ihåg det större sammanhanget brukar också lyckas mycket bra med att förmedla sitt intresse på det mest respektfulla viset.

Och när en kvinna till exempel beskriver bitar ur sitt liv, räknar upp upplevelser med en blandning av svåra och mindre svåra fall tycker jag att det också är något man måste komma ihåg. Det kan ibland beskriva både de enskilda problematiska fallen och hur exempelvis de mycket svåra fallen kan ha kommit att färga de mindre svåra eller vad som i en annan värld hade varit de helt oproblematiska fallen. Omständigheterna är olika men den tärande bristen på jämställdhet består, sexistiska inslag i vardagen och potentiellt tunga erfarenheter att förhålla sig till består. Vilket gör att de inte alltid kan behandlas som helt åtskilda fenomen som sker på helt olika plan. Jag tycker alltså att du har en poäng men att det också är mycket mer komplext än att det ena är bra och det andra är dåligt och så är det inte mer med det.

Intressant hur du börjar med att raljera om en skratt-emoji för att inte ens tre meningar senare försöka förminska och avfärda mig som inte-vuxen-nog att vara ansvarsfull nog för bla bla bla. Klassiskt! Mitt skratt var i övrigt för att du gick in i tråden med ett långt inlägg där du till en hyffsad del började med att aktivt missförstå och misstolka för att motivera vad du egentligen ville skriva. Så såg det ut för mig, och det har jag lite svårt att ta helt seriöst.

Också intressant att du ser detta som "män i grupp mot oss". Såvitt jag vet finns det tre män här som ens kommenterat nått? Som dessutom inte håller med varann. Hur många kvinnor "i grupp" som håller med varann? Personligen bryr jag mig inte om att hålla med nån man, eller nån kvinna för den delen. Jag bildar inte mina åsikter utifrån vilket kön nån annan har, och jag håller inte med nån mer för att de har samma typ av kön som jag. Revolutionärt?

Om det jag säger är "delvis sant", då kan du väl börja med att belysa vad du anser som icke-sant i det jag skrev?

"och ingen här har väl heller såvitt jag vet hävdat något så bisarrt som att det skulle vara samma sak att begå ett sexualbrott och att fråga någon om en dejt på ett socialt korrekt vis"

Det grupperades i samma tråd, i samma inlägg. Kommentarerna som följde blev generella och riktade mot inläggen som helhet. Det bidrar till att skapa bilden av att även de korrekta fallen är fel, och förminskar bilden av de riktigt dåliga beteendena. Det du gör i detta citat är att bygga en halmgubbe, vilket förstås inte är ovanligt. Om du ärligt försökte förstå vad jag menade istället så vore det så mycket bättre.

"Alla interaktioner är inte samma men det överhängande, betydligt större, sammanhanget är trots allt detsamma i precis alla interaktioner mellan kvinnor och män."
And here we go. Har du nånsin hört talas om uttrycket "man kan bortse från allt i en mening som kommer före "men". Det är inte helt sant, men det finns ett visst mått av sanning i det.
Du började ovan genom att säga att det är bisarrt att säga att det är samma sak, vilket antyder att det är STOR skillnad. (Egentligen är det förstås mer än bara en "stor skillnad", sanningen är att det ena är fel, det andra är inte fel). Sen går du vidare till att säga att "sammanhanget är trots allt detsamma i precis alla interaktioner". Vilket sammanhang? Vad är precis samma med en situation där en man förföljer en kvinna som när en man bjuder ut henne till dejt på rätt sätt? Förklara gärna hur du kan få det till det.

"Omständigheterna är olika men den tärande bristen på jämställdhet består, sexistiska inslag i vardagen och potentiellt tunga erfarenheter att förhålla sig till består. Vilket gör att de inte alltid kan behandlas som helt åtskilda fenomen som sker på helt olika plan. Jag tycker alltså att du har en poäng men att det också är mycket mer komplext än att det ena är bra och det andra är dåligt och så är det inte mer med det."
Håller inte med. Det är inte dåligt ens i en sån kontext att en man som pratat med en kvinna som verkar trevlig, vänlig, fin försöker ta kontakt och bjuda ut henne på ett korrekt sätt. Att göra det till en dålig sak skapar än större problem, och det är dessutom väldigt falskt och inte verklighetstroget.

Saker är alltid komplexa. Det går alltid att analysera. Men att svartmåla schyssta och bra beteenden pga att det finns väldigt dåliga beteenden, det är absolut inte en bra idé. Det förstår inte bara bilden av bra beteenden, det förstör även vikten av dåliga beteenden. Istället för svart, vitt och grader av grått så får man enbart grader av grått. Förstår du hur jag menar? Jag skulle aldrig vilja tänka på det sättet om kvinnor heller.
 
Det visar skillnaden i hur tjejer uppfattar kontaktförsök beroende på om personen det kommer från är attraktiv för dem eller inte.

Vilket förstås är väntat, och samma för oss killar. Vi uppskattar också kontaktförsök betydligt mer om det kommer från nån vi själva är attraherade av.
Problemet är att många killar inte klarar av att ta ett "Nej tack jag är inte intresserad" utan tror att de då måste försöka ännu mer och gärna skrämma tjejen till att förstå att hon vill ha honom. Det gör inte tjejer, utan får man ett Nej tack så funderar man kanske på vad man gjorde för fel och hur man kan förändra sig själv till nästa gång.
 
Problemet är att många killar inte klarar av att ta ett "Nej tack jag är inte intresserad" utan tror att de då måste försöka ännu mer och gärna skrämma tjejen till att förstå att hon vill ha honom. Det gör inte tjejer, utan får man ett Nej tack så funderar man kanske på vad man gjorde för fel och hur man kan förändra sig själv till nästa gång.

Eller så inser man helt enkelt att han inte var intresserad av en, oavsett orsak.

Det är också rätt fascinerande... jag har aldrig varit med om att en kvinna jag avvisat blivit otrevlig. Det har bara varit "Jaja, himla synd" och inte mer med det. Dvs inga otrevliga sms, okvädningsord, tjat osv...
 
Eller så inser man helt enkelt att han inte var intresserad av en, oavsett orsak.

Det är också rätt fascinerande... jag har aldrig varit med om att en kvinna jag avvisat blivit otrevlig. Det har bara varit "Jaja, himla synd" och inte mer med det. Dvs inga otrevliga sms, okvädningsord, tjat osv...
Exakt! Tjejer kan absolut visa sig intresserade, jag konstaterar att jag dels är upptagen och dels inte är intresserade av tjejer, inga problem alls. Men jag vet inte hur många gånger jag har fått freda mig från killar som har tjatat och tjatat och när man tillslut fräser ifrån: Är du flata eller? :meh: För att det skulle kunna vara att jag inte var intresserad finns liksom inte i deras föreställningsvärld.
 
Exakt! Tjejer kan absolut visa sig intresserade, jag konstaterar att jag dels är upptagen och dels inte är intresserade av tjejer, inga problem alls. Men jag vet inte hur många gånger jag har fått freda mig från killar som har tjatat och tjatat och när man tillslut fräser ifrån: Är du flata eller? :meh: För att det skulle kunna vara att jag inte var intresserad finns liksom inte i deras föreställningsvärld.

Det är då man vill dra till med: "Jag är straight men är ändå hellre med en kvinna än med dig!" :devil:
 
Problemet är att många killar inte klarar av att ta ett "Nej tack jag är inte intresserad" utan tror att de då måste försöka ännu mer och gärna skrämma tjejen till att förstå att hon vill ha honom. Det gör inte tjejer, utan får man ett Nej tack så funderar man kanske på vad man gjorde för fel och hur man kan förändra sig själv till nästa gång.

Det är absolut ett problem när killar inte kan ta ett sånt, och det är fel att inte respektera ett sånt tydligt och artigt "nej tack". Det är ju dock rätt sak att säga när man inte är intresserad.

"det gör inte tjejer" är inte helt rätt att säga dock. Det finns absolut tjejer som inte kan ta ett nej tack.
 
Det är absolut ett problem när killar inte kan ta ett sånt, och det är fel att inte respektera ett sånt tydligt och artigt "nej tack". Det är ju dock rätt sak att säga när man inte är intresserad.

"det gör inte tjejer" är inte helt rätt att säga dock. Det finns absolut tjejer som inte kan ta ett nej tack.

Jag får tyvärr skriva under på att tjejer inte heller alltid tar ett nej på ett bra sätt. Jag har dock aldrig upplevt att det följts av tjat, övergrepp eller våldtäkt som mina nej till män tyvärr resulterat i. Därför reagerar jag också mycket starkare när en man inte tar emot mitt nej väl. Men att det blir en negativ och otrevlig reaktion har jag upplevt hos kvinnor också (de är väl också stolta och icke-ödmjuka individer ibland, men de tar det väl sällan längre än så).
 
Det är absolut ett problem när killar inte kan ta ett sånt, och det är fel att inte respektera ett sånt tydligt och artigt "nej tack". Det är ju dock rätt sak att säga när man inte är intresserad.

"det gör inte tjejer" är inte helt rätt att säga dock. Det finns absolut tjejer som inte kan ta ett nej tack.
Ja, min bror fick en flaska slängd i huvudet av en tjej som han inte ville prata med på krogen
 
Jag får tyvärr skriva under på att tjejer inte heller alltid tar ett nej på ett bra sätt. Jag har dock aldrig upplevt att det följts av tjat, övergrepp eller våldtäkt som mina nej till män tyvärr resulterat i. Därför reagerar jag också mycket starkare när en man inte tar emot mitt nej väl. Men att det blir en negativ och otrevlig reaktion har jag upplevt hos kvinnor också (de är väl också stolta och icke-ödmjuka individer ibland, men de tar det väl sällan längre än så).

Jag skulle aldrig påstå att det på nått vis förekommer att kvinnor våldtar män när de inte kan ta ett nej. I allmänhet förekommer inte våldtäkt på män av kvinnor, förutom när det handlar om äldre kvinnor och yngre pojkar.

Tjat/efterhängsamhet/fysiskt våld förekommer ibland. Men visst är detta ett exempel där det är väldigt olika för kvinnor och män.
 
Intressant tråd, lite funderingar.
Kopplingen kvinnor och mäns inkomst kontra våld i relationer?
Vad är det då som bör ändras? Inkomstrelationerna eller den våldsammes beteende?
 
Intressant tråd, lite funderingar.
Kopplingen kvinnor och mäns inkomst kontra våld i relationer?
Vad är det då som bör ändras? Inkomstrelationerna eller den våldsammes beteende?

Den våldsammes beteende. Eller dvs, att det inte ska uppstå/förekomma.

Att ändra inkomstrelationerna får ingen, eller fel, effekt.
Antingen "lyckas" man (jag tror dock inte på detta) att få nån man att inte slå sin fru om man ser till att mannen alltid tjänar mer. - fel effekt eftersom det inte ska bero på det.
Eller så får man ingen sådan effekt eftersom våldet sannolikt inte beror enbart på den faktorn, eller ens till en betydande majoritet.

För att inte tala om frågan om frihet / valfrihet. Man ska inte styra hur relationer "ska" se ut på det sättet.
 
Ingen har sagt att det var en representativ reaktion. Det är inte heller en representativ reaktion att en avvisad man våldtar kvinnan i fråga, men det är nått som händer och också togs upp som exempel i tråden. Till exempel.

Nej, antydde jag att det var det? Jag ställde en fråga.

Vad gäller våldtäkt... nej, just det är inte en representativ reaktion men att den avvisade mannen går över en fysisk gräns är det. Jag har smällt bort händer från mina bröst och min rumpa efter att jag tyckt "Tack men nej tack". Jag är rätt övertygad om att jag inte är en minoritet som varit med om det.

Att köra på en retorik som tangerar "inte alla män" som du gör faller inte god jord här. Fatta att en massa män som du säkert räknar som bra grabbar är sådana äckel som tafsat på oss kvinnor efter att vi inte velat ha med dem att göra.
 
Det är absolut ett problem när killar inte kan ta ett sånt, och det är fel att inte respektera ett sånt tydligt och artigt "nej tack". Det är ju dock rätt sak att säga när man inte är intresserad.

"det gör inte tjejer" är inte helt rätt att säga dock. Det finns absolut tjejer som inte kan ta ett nej tack.
Men grejen här är att tjejer utsätts konstant för att få freda sig, exempelvis gick jag och en tjejkompis ut för att ta ett glas vin och prata ikapp för något år sedan. Vi var fullt upptagna av vårt samtal, ändå kommer tre olika killar fram och försöker få oss att sluta prata med varandra och umgås med dem, varav en trots att vi avvisade kom tillbaka tre gånger och tjatade och lämnade sitt telefonnummer när vi efter 20 min tjat hade vägrat lämna våra telefonnummer, trots att vi talade om att vi var båda lyckligt gifta och inte var intresserade. Jag har rent krasst slutat att gå ut utan min man, jag kan gå och äta på restaurang, men jag orkar inte sätta mig i en krogmiljö längre. Jag är verkligen inte ensam om det här och jag har svårt att tro att män generellt sett har samma problem. Är det något som lyfts i samtal mellan män? Hur svårt det är att få sitta i fred och dricka sin öl och prata med sin kompis? Ingen av männen i min bekantskapskrets har uttryckt något sånt utan kan dra sig till minnes en kvinna som vid ett tillfälle betedde sig gränslöst, men sen är det stopp. Samtidigt som jag och mina tjejkompisar kan dra upp ett flertal tillfällen vid varje besök på uteställe utan sällskap av en man. Det är det här som är problemet, och att män inte vill se det som ett faktiskt problem utan börjar gaffla om att de inte har några valmöjligheter? Jo ni har valmöjligheten att inte vara rövar, absolut gå fram till någon som intresserar er, men även vara lyhörda för att hon inte är intresserad och då lämna henne ifred.
 
Nej, antydde jag att det var det? Jag ställde en fråga.

Vad gäller våldtäkt... nej, just det är inte en representativ reaktion men att den avvisade mannen går över en fysisk gräns är det. Jag har smällt bort händer från mina bröst och min rumpa efter att jag tyckt "Tack men nej tack". Jag är rätt övertygad om att jag inte är en minoritet som varit med om det.

Att köra på en retorik som tangerar "inte alla män" som du gör faller inte god jord här. Fatta att en massa män som du säkert räknar som bra grabbar är sådana äckel som tafsat på oss kvinnor efter att vi inte velat ha med dem att göra.
Nej män ser sällan sådant. Vi pratade om det igår jag och min sambo (som är man). Han har en (affärs)bekant som är en sådan där tvättäkta kvinnohatare, en sådan där typisk idiot som flinar och höhöar åt våldtäktsskämt och ständigt nedvärderar kvinnor. Min sambo, som ändå är ganska medveten för att vara man, hade inte sett det alls och menade att han kan väl inte hata kvinnor, han lever ju med en kvinna. Jag drog några exempel och han bara jaha... just det. Det är så normaliserat att män säger/gör nedsättande saker om kvinnor att män inte märker när andra män gör det trots att de försöker vara öppna inför det själva och trots att de inte alls är sådana själva.
 
Men grejen här är att tjejer utsätts konstant för att få freda sig, exempelvis gick jag och en tjejkompis ut för att ta ett glas vin och prata ikapp för något år sedan. Vi var fullt upptagna av vårt samtal, ändå kommer tre olika killar fram och försöker få oss att sluta prata med varandra och umgås med dem, varav en trots att vi avvisade kom tillbaka tre gånger och tjatade och lämnade sitt telefonnummer när vi efter 20 min tjat hade vägrat lämna våra telefonnummer, trots att vi talade om att vi var båda lyckligt gifta och inte var intresserade. Jag har rent krasst slutat att gå ut utan min man, jag kan gå och äta på restaurang, men jag orkar inte sätta mig i en krogmiljö längre. Jag är verkligen inte ensam om det här och jag har svårt att tro att män generellt sett har samma problem. Är det något som lyfts i samtal mellan män? Hur svårt det är att få sitta i fred och dricka sin öl och prata med sin kompis? Ingen av männen i min bekantskapskrets har uttryckt något sånt utan kan dra sig till minnes en kvinna som vid ett tillfälle betedde sig gränslöst, men sen är det stopp. Samtidigt som jag och mina tjejkompisar kan dra upp ett flertal tillfällen vid varje besök på uteställe utan sällskap av en man. Det är det här som är problemet, och att män inte vill se det som ett faktiskt problem utan börjar gaffla om att de inte har några valmöjligheter? Jo ni har valmöjligheten att inte vara rövar, absolut gå fram till någon som intresserar er, men även vara lyhörda för att hon inte är intresserad och då lämna henne ifred.
Igenkänningsfaktorn är skyhög :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp