Först och främst, tack för att du tar dig tiden att förklara ditt tankesätt! Och jag uppskattar verkligen det här med att lägga pusslet
Jag är nu lite klokare på hur du tänker, men jag är fortfarande lite osäker på vad det är som gör att du tycker det är svårt att lägga den nya pusselbiten. För jag kan inte se att jag har sagt emot det du skriver ovan. Men jag ska försöka förklara lite mer efter var jag tror det felar, och se om det hjälper.
Om vi går tillbaka till varför jag ursprungligen skrev i tråden, så handlade det om att ett resonemang fördes som i korta drag var "dagens skönhetshets/ideal är en direkt nedärvning från det förindustriella patriarkatet". Då inflikade jag att nej, dagens ideal/hets skapades främst av nationalism och rasbiologi. Dessa strömningar var i sin tur ett arv från det förindustriella patriarkatet, MEN också ett kulturellt avståndstagande från den förindustriella samhället. Alltså: Nationalism och rasbiologi (varur dagens kvinnoideal skapats) drevs på som ett medelklassens mäns avståndstagande från kyrka och adel som innan hade makt i samhället. En del i detta var att begränsa kvinnorollen ytterligare. Som några exempel är det först nu som hemmafrun skapas som ideal, alltså kvinnor som inte ens får sätta sin fot utanför hemmet. Det är nu som barnmorskor stängs ute från läkaryrket (de manliga gynekologerna tar sitt intåg). Det är nu som HBTQ-personer (särskilt feminina män) medikaliseras och kriminaliseras. Det är nu som den kvinnliga orgasmen, som innan sågs som nödvändig för barnalstrandet, förpassas till "botemedel mot hysteri". Detta och mycket mer är vad vi menar med att det feminina nedvärderas på ett sätt som inte gjorts innan.
Detta sker alltså samtidigt som kvinnor kämpar för rösträtt, och för att få bära byxor, och som feministiska tidskrifter publiceras. Men den historia du beskriver är feminismens historia - och den är inte samma som kvinnohistoria, femininitetens historia, eller generell historia.
Men om du menar att det inte skedde en försämring på 1850-talet och framåt för att du menar att det redan var så illa som det kunde bli, ja, då är det ju inte pusselbiten 1850 till idag det är fel på, utan formen på de tidigare pusselbitarna. Och det är precis det jag menar är så vanligt idag, att historien inte lärs ut i sin helhet. Det är inte en linjär utveckling från mest förtryck till minst förtryck, utan hundratals om inte tusentals paralleller och avvikelser och hopp. Inget du skriver säger emot mitt resonemang egentligen, och det är där jag har svårt att förstå vad som felas dig. Kanske är det, som jag redan försökt ta upp, det här med att skilja på femininitet och kvinnor. Kanske är det rasismens och nationalismens utveckling som du inte sätter i kontext av genus. Kanske är det en diskussion egentligen om vad vi definierar som förtryck respektive frihet (är det till exempel en seger för kvinnor om de måste efterlikna män för att bli behandlade lika?). Kanske kvantifierar vi makt olika?
Om det handlar om att du menar att könsrollerna innan 1850 var lika strikta som efter, så nej. De var mycket friare. Inte absolut fria, men mycket friare.
Hur du var kvinna/man/ickebinär spelade inte så stor roll.
Att du var kvinna/man/ickebinär spelade mycket stor roll. Det är en viktig skillnad!
Så kanske sammanfattas det bäst med att kvinnorollen blev snävare, även när (vissa) kvinnor fick mer makt (till exempel rösträtt). Det är inte en enkel utveckling, och för en korrekt konsensus måste vi definiera termer som 'makt', 'frihet', 'könsroll' etc.
Normalt sett är denna utveckling något som kommer först efter en kandidatexamen. Så jag menar, det är många byggstenar som behövs för att ta in alla detaljer. Men grunden är den att kvinnorollen var friare innan industriella revolutionen - och den börjar på 1700-talet, precis som kampen kring kvinnors friheter börjar då, när ideologi och modern filosofi tar över från tradition. Därav ser jag inte motsättningar i vad du skriver och vad jag skriver. Mycket händer parallellt. Faktum kvarstår att vi lever med 1800-talets ideal, mer än 1700-, 1600- eller 1200-talets.