Var inte exempelvis Rousseau en gravt patriarkal antifeminist som influerade stora delar av samhället på flera plan och också kvinnoidealet? Och det var 1700-tal när han levde, men hans idéer kanske slog igenom på allvar först senare? Sen är det väl skillnad på vilken ställning vissa kvinnor hade, och vilka möjligheter kvinnor hade generellt? Jag tänker på medeltiden bland annat där många viktiga historiska profiler var kvinnor, samtidigt som kvinnor överlag var väldigt beroende av män för att ha tillgång till vissa rättigheter, de förbjöds att ärva, det krävdes manligt tillstånd för att gifta sig och så vidare. Så att kvinnor åstadkom mycket står väl inte i direkt motsatsförhållande till att de också var begränsade av idéer om kön. Det tyder kanske mer på vilken kapacitet de inflytelserika kvinnorna hade på den tiden, det krävdes mer av dem än om de hade varit män. Hade inte kyrkan också en del i kvinnoidealet, synden och hela den biten, religion var ju stort förr i tiden? Bibeln är inte jättefeministisk.
Jag kan för lite om det här ämnet för att komma med några åsikter men det känns också lite förenklat att problemen med kvinnorollen och kvinnoidealet skulle ha uppstått på 1800-talet någon gång i och med rasbiologi och nationalism, när kvinnorollen hade varit så starkt begränsad på flera sätt redan tidigare? För att inte tala om antiken. Men du menar att det fanns en period där kvinnor hade väldigt stark ställning i samhället, just innan 1800-talet eller vilken period om man höftar lite och inte går på exakta datum?
Dagens ideal och framför allt
idéen om att endast kvinnor är slavar för skönhet är ett arv från rasbiologi och nationalism. De tankegångarna har i sin tur vuxit fram ur medelklassens behov av att hävda sig mot överklassen, ett behov som i sin tur föddes ur den industriella revolutionen och de maktomvälvningar som den skapade i samhället. Det behovet att hävda sig mot överklassen färgade historieskrivningen väldigt mycket, och bidrog till att starka adelskvinnor (och starka kvinnor överhuvudtaget) suddades ut ur historien. I historievetenskapen idag lyckas vi mer och mer få en nyanserad bild som inte är färgad av 1800-talets historierevisionism, men den uppdaterade bilden jobbar vi fortfarande med att få ut till allmänheten.
Så jo, jag menar att på många sätt hade kvinnor en mycket starkare ställning i samhället än vad de flesta fått lära sig i skolan. Definitivt en mycket starkare ställning än vad skönlitteratur, historiska draman, och många populärvetenskapliga media förmedlar. Det betyder inte att sexism och förtryck inte existerade, men att dagens sexism skulle vara ett arv direkt från adeln/kristendomen missar den enormt stora pusselbiten "1850-1950", som i mångt och mycket förvärrade saker för kvinnor och transpersoner, och skapade de ideal och idéer vi lever med idag.
Hade Rousseau inflytande på de tankegångar som ledde fram till rasbiologi och nationalism? Ja, det är sant. Men det är också sant att kvinnor på 1600-talet
förväntades leda hela gårdar, hushåll, företag, och regeringar, utan att någon tyckte det var konstigt. Är det sant att kvinnor på medeltiden förbjöds att ärva? Ja och nej. Medeltidens Europa var en plats med hundratals olika jurisdiktioner och en period på över tusen år, under vilken vi vet att kvinnor på många platser och tider hade lika mycket makt som män, samtidigt som de på andra platser och tider hade mindre. Hade kyrkan en del i kvinnoidealet? Delvis. Kvinnliga präster var vanliga under senantiken och tidig medeltid. Fram tills att kyrkan förbjöd sina präster att gifta sig hade prästfrun och döttrarna möjlighet att ärva kyrkans tillgångar. Innan reformationen och i katolska länder hade kvinnor starka maktpositioner både i stort (statsmakt, kloster) och smått (t.ex. nycklarna till kryddskåpet, det vill säga de hade makt över husets rikedomar som männen
inte hade). Luther däremot kom in med nya idéer om kvinnans underdånighet som påverkat kvinnans roll efter reformationen, men även där ser vi mycket stor variation på olika platser och tider. "Antiken" är också en extremt bred generalisering, med enorm variation inuti den.
En del av vad som hände under främst 1920-1950, som påverkar vårt samhälle och våra ideal idag
extremt mycket, är det generella nedvärderandet av det som klassas som 'feminint'. För att fatta mig extremt kort, så ledde rasbiologi och nationalism fram till hat och rädsla för homo-/bisexuella och transpersoner, som i sin tur ledde till något som vi inte sett innan i västvärldens historia:
Det MASKULINA blev idealet för ALLA KÖN. Hatet mot HBTQ ledde till att ingen ville ses som det minsta feminin, och för att kvinnor sedan skulle kunna återta makt som gradvis fråntagits dem sedan början av 1800-talet var de tvungna att bokstavligen ta på sig manskläder.
Det är något helt nytt. Historiskt sett har Europa varit ett
könsuppdelat samhälle, men
könsuppdelat är INTE automatiskt lika med könsförtryck. Kvinnor och män har genom historien haft olika roller, och därmed olika sätt att utöva makt, men det feminina har generellt sett värderats ungefär lika som det maskulina. Inte så under största delen av 1900-talet och fram till idag. Och det är också en anledning till att det blivit så extremt tabu med manlig skönhet - för först nu har skönhet varit endast kvinnligt kodad. Så, om vi talar om just
skönhetsideal, så jo, under största delen av mänsklighetens historia har män och kvinnor haft ungefär samma "mängd" och "styrka" i sina skönhetsideal. Fram tills ca 1850, när nationalistiska män bestämde att kvinnor skulle vara först och främst babymaskiner.
Finns det nyanser och detaljer här som jag inte tagit med? Ja. Men det är inget alls jämfört med det som mörklagts och suddats ut av historievetenskapen åren 1800-1960 (ungefär). Kvinnor och HBTQ-personers makt och historia har ansetts farlig, för vi lär oss av historien. Och tänk vad annorlunda våra skönhetsideal och maktförhållanden idag hade varit om kvinnors historiska makt inte förminskats. Tänk vad långt feminismen hade kommit om det feminina inte hade nedvärderats i rädsla för trans och queer. Historia är en farlig vetenskap, but I like living on the edge