Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hämtar ca 14 eller 15.30.Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).
Vi hämtar vid 16 tiden (förutom fredagar då hämtar vi efter vilan). Jag tycker det är svårt att få till bra kvällsrutiner. Skulle gärna vilja läsa hur ni andra gör.
Min är bara 2Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).
Vi hämtar vid 16 tiden (förutom fredagar då hämtar vi efter vilan). Jag tycker det är svårt att få till bra kvällsrutiner. Skulle gärna vilja läsa hur ni andra gör.
Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).
Hämtar 16-16.30, leker i parken utanför en stund om det är kompisar där. Hemma strax efter 17, får titta lite på paddan och äta frukt, jag lagar middag eller gör klart om jag jobbat hemma och kunnat förbereda lite, beroende på hur hungriga vi är leker vi lite. Sen äter vi någon gång innan 18.30 och börjar läggdags mellan 19-19.30. Rationaliserat bort ”kvällsfika” då det äts för lite mat då, tar middagen senare istället. Sover ofta nån gång mellan 19.30-20, lägger sig senast 19.45 och somnar själv.Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).
Snart 3-åring: Hämtas kl 16. Ev leka lite i lekparken bredvid oss hemma, eller vara ute i trädgården. Tidig middag för barnet brukar vara riktigt hungrig kl 17, antingen får barnet rester från igår och då kan vi leka lite längre innan, ev med lite stöd-snax också. Medan barnet äter lagar föräldern som hämtade middag. Om det inte fanns rester går vi in direkt och påbörjar middagen, med risk för att barnet slukar en halv rå gul lök från skärbrädan medan man försöker få ihop en middag (Nästa dag äter barnet rester från igår, det som vi lagade som barnet inte åt av). Är det en snabb, enkel middag kan man hinna laga det innan barnet behöver äta, så vi kan äta samma mat tillsammans.Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).
Vår dotter är 1.5 år och vi hämtar henne vid kl 15 varje dag. Går hemåt i maklig takt (dvs stannar många gånger för att dottern ska plocka upp/lägga ned stenar hon hittar) och är hemma vid halv fyra (tar egentligen 10 min att gå).Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).
Ni med förskolebarn: Hur ser en typisk kväll ut hos er? (från det att ni hämtat barnen från förskolan).
Kan väl också tillägga att det är när jag är ensam. Är pappan hemma är det helt andra rutiner då vi är två vuxna. En grej vi håller rätt hårt på är att sitta kvar vid matbordet tills alla är mätta. Är det fler barn får hen gå när alla barn är mätta. Är det bara vi två som äter middag sitter vi minst 15 minuter vid bordet, jag tycker middagen är viktigHämtar 16-16.30, leker i parken utanför en stund om det är kompisar där. Hemma strax efter 17, får titta lite på paddan och äta frukt, jag lagar middag eller gör klart om jag jobbat hemma och kunnat förbereda lite, beroende på hur hungriga vi är leker vi lite. Sen äter vi någon gång innan 18.30 och börjar läggdags mellan 19-19.30. Rationaliserat bort ”kvällsfika” då det äts för lite mat då, tar middagen senare istället. Sover ofta nån gång mellan 19.30-20, lägger sig senast 19.45 och somnar själv.
Har ing jättetydliga hållpunkter utan lite hur trötta vi är. Ibland blir det mer skärmtid, ibland mindre, ibland middag redan 17 och ibland 18.30. 4 år är barnet.
Det här upplevde jag också ffa när grabben var yngre. Han orkade liksom inte leka mer riktigt, och kunde inte heller aktivera sig själv alltid. Optimalt hade säkert varit om man typ läste en bok ihop men det är svårt att göra samtidigt som man lagar mat.. så blev skärm här med den stunden.Kanske lite mkt skärm på vardagarna men orkar inte ha dåligt samvete för det. De är aktiva hela dagen på fsk och behöver vila när dom är hemma
Ja dom är riktigt trötta när jag hämtar, speciellt lilla som bara är 2, men märker det på båda. När jag och barnens pappa bodde ihop var det lättare att en hittade på något med barnen (typ ut i trädgården, bada, pyssla) och en fixade mat men nu behöver det liksom funka att jag kan fixa maten utan alltför stora avbrott. Ibland äter vi macka, yoghurt eller något snabbfixat till middag och då kan jag leka lite mer med dom, men det blir ganska sällan.Det här upplevde jag också ffa när grabben var yngre. Han orkade liksom inte leka mer riktigt, och kunde inte heller aktivera sig själv alltid. Optimalt hade säkert varit om man typ läste en bok ihop men det är svårt att göra samtidigt som man lagar mat.. så blev skärm här med den stunden.
Samma här. Betydligt mer än 30min skärmtid varje dag, men det får vardagen att gå ihop. Jag kan pyssla med annat (disk mm) medan de kollar innan läggdags.Kanske lite mkt skärm på vardagarna men orkar inte ha dåligt samvete för det. De är aktiva hela dagen på fsk och behöver vila när dom är hemma
Jag jobbar heltid men bor väldigt nära jobbet, har förskolan på vägen och har ett flexibelt jobb där jag kan jobba in tid lite när jag vill. Lämnar dock 7 och hämtar mellan 15.30-16.30 vilket innebär att jag kan vara på jobbet 7.10-16.20 om det behövs.Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18
Min man har gått ner till 75% och jag till 87,5%. Tanken är att dottern ska gå upp lite i tid månaderna som kommer och att vi ska klättra oss upp till heltid igen. Vi har båda flex och kommer fortsätta med att en hämtar och en lämnar. Den som lämnar på morgonen jobbar då sent på eftermiddagen för att kompensera för den sena morgonen. Tror det kommer funka bra för oss .Nyfiken fråga till er i tråden, hur mycket jobbar ni? Min börjar på förskola i november och att hämta innan 17 känns omöjligt? Jobbar 8-17 ofta med 1h pendling enkel väg och bävar inför att behöva gå upp ÄNNU tidigare (går upp 06:30 i dagsläget) för att kunna hämta innan 18