Kvällens fundering...

Tigertofflan

Trådstartare
Hundar har ju som alla vet svansar :D Det jag kom och tänka på nyss var - använder hundarna sina svansar endast som kommunikationsmedel, eller gör de något annat med den också? Typ... viftar bort flugor? :angel:
 
Sv: Kvällens fundering...

Jo, det har du i och för sig rätt i... Det tänkte jag inte på! Men kuperade hundar då? De kan ju inte ha mycket hjälp av sin svans till balansen? eller?
 
Sv: Kvällens fundering...

nej du jag vet faktiskt inte. De borde ju inte kunna hålla balans på samma sätt som hundar med svansen kvar. Iaf hanarna som kissar med ett ben i luften....De kanske lär sig att balansera ändå..
 
Sv: Kvällens fundering...

Fast och andra sidan. Tänk en stor rotweiler och dess svans. Inte kan väl den förhållandevis lilla svansen balansera upp hunden egentligen? Även fast jag har sett att de använder svansen mycket i snäva svängar och hopp och så, så får jag inte ihop det riktigt..
 
Sv: Kvällens fundering...

Min rottis svans är då väldigt rejäl:angel:

men jag har inte tänkt på att de änvänder den, mer än till kommunikation
 
Sv: Kvällens fundering...

Haha, mjo, men om man tänker på den som motvikt till kroppen så är den liksom inte så stor ;)

Zizzy: Aha! :D Måste vara det!
 
Sv: Kvällens fundering...

Min nya voove brukar gå och damma med sin svans. Min förra han brukade slåss med den istället, speciellt på fingrarna och låren:crazy: :D
 
Sv: Kvällens fundering...

Min ras kan födas utan svans och jag har aldrig sett någon hund som har dålig balans för att dom är utan svans. Man kan ju också tro att dom har svårare att komunisera med andra hundar....jo visst är det väl lättare att se om hunden viftar på svansen eller om den är styv som en pinne. Men på alla de träffar jag varit där det varit en hel del hundar utan svans (har själv fött upp en också) så har inte dessa hundar haft nå svårare att kommunicera än vad vovvarna med svans haft. Det är som om dom förstår varandra utmärkt ändå och går på kroppsspråket i övrigt.

Det är vi människor som har lättare att förstå hundens kroppsspråk om den har en svans att vifta på! ;) Men man lär sig väldigt snabbt att tyda dem utan svans också........
 
Sv: Kvällens fundering...

Men om de nu inte använder den till att hålla balansen, och klarar sig prima utan den ur kommunikationssynpunkt - varför har de då svansar?
 
Sv: Kvällens fundering...

Då är du välkommen att berätta varför hunden har svans......Om du menar att det varken är till balans eller kommunikation. Eftersom du påstår att svansen inte fyller någon av dessa funktioner.
 
Sv: Kvällens fundering...

Tja du det har jag nog inget svar på. Visst tror jag att svansen på nått vis har ett syfte, men som sagt så vet jag väldigt många hundar utan svans som klarar sig precis lika bra som en med svans. Det är ju dessutom jakthundar jag pratar om som far i väldigt hög fart genom skog och mark, så balansen testas då till max och jag vet inte om någon hund som haft problem :) Jag vet däremot hundar med svans som haft problem att dom slagit sönder den ;)

Dock så är det ju logiskt att man kan läsa hunden lättare om den har svans. Är den rädd, arg, glad.......man ser det tydligare på långt avstånd, men om du tänker efter så ser man det rätt snabbt utan att titta på svansen också!
 
Sv: Kvällens fundering...

Så du menar att svansen är gjord för oss männsikor för att förstå hunden bättre...Det låter ju väldigt logiskt...
 
Sv: Kvällens fundering...

Om du läser mina inlägg så ser du att jag inte påstår något av de du säger ;) givetvis så användas svansen till kommunikation och balans, men jag känner hundar utan svans som har lika bra balans som alla inom rasen som har svans och dom har sinsemellan inga problem att kommunisera, för hundarna läser hela kroppsspråket. Det är ju inte bara svansen som hunden kommuniserar med!
 
Sv: Kvällens fundering...

Nej det vet jag...Men vad jag menade är at svansen är till för ett syfte. Visst finns det säkert raser eller kuperade hundar som lär sig hålla balans, kommunicera ändå. Men huvudsyftet för svansen är balans och kommunikation. Jag vet att en hund kommunicerar med hela kroppen osv men svansen förstärker känslan som hunden förmedlar.
 
Sv: Kvällens fundering...

Helt klart att den förstärker känslan som hunden förmedlar, det säger jag inget om. Men jag vill påstå att hundarna ändå förstår varandra väldigt väl utan att dom behöver använda svansen.
Det hjälper ju inte om hunden utan svans lär sig kommunisera. Den ska ju kunna göra sig förstådd hos en helt främmande hund den aldrig träffat tidigare! Och detta har fungerat väldigt bra på alla de träffar/jaktprov/utställningar jag varit på där det har varit en mix av svansllösingar och dem med svans!:)

Sedan detta med balansen. Om hundarna vara så beroende av svansen för att hålla balansen så skulle ju hundar som blev tvungen amputera ha enorma problem för dom är ju van att använda den:confused: Men det kanske dom har:confused: Och visst är det kanske en lärosak som de hundar som föds utan svans automatiskt tränar upp:confused: Har inga svar på detta med balansen annat än att jag vet att i alla fall de svanlösa Bretonerna jag sett in action
deffenitivt inte har problem med balansen!
 
Sv: Kvällens fundering...

Ja nej det är ju svårt att veta som sagt. Sen mycket av det du berättar om din ras kanske har mycket med ärftlighet och gener med balansen att göra. Men jag är inte heller säker. Vet iaf att min Farin aldrig skulle hålla balansen när han pinkar om han inte hade svans..hahaha
 
Sv: Kvällens fundering...

Ja du kan ju ha rätt i att det kan vara ärftligt:confused: Att själva rasen under alla år och genom alla generationer utan svans byggt upp väldigt bra balans:confused: Har aldrig tänkt på det på de sättet, men det kan ju ligga en poäng i de för du skulle se när dom far fram genom skog och mark :bump: och hanhundarna pinkar så fint mot träden ;) Är absolut ingen skillnad mot hundar med svans!
 
Sv: Kvällens fundering...

Ja det där måste man ju nästan undersöka..Ska kolla upp om det finns nåt på nätet om hundar och svansar kuperade eller ej osv..;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 865
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 387
Senast: Troll
·
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
934
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 512
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp