Kvalificeringsperiod ???

K

Kverulanten

Hjälp mig nu, för jag har läst TR nu flera gånger och fattar inte vad jag läser. Ni som vet hur är det egentligen.

Om man ridit * stjärnig 2008 men ingenting 2009 får jag då starta * stjärnig 2010 eller måste man rida 4 st lätta innan*' stjärnig start 2010. :confused:

Sv: Kvalificeringsperiod ???

Du trillar ner till lätt klass då ja, och jag tror men är ej säker att du måste rida 4 lätta igen för att få starta * klass.

ja jag fattade det så. Kör på det.

Det beror på hur det gick i *.... har du ridit två kvalificerande 2008 (alltså kvalad till ** 2009) så är du kvalad till * 2010 annars inte

Nej du har FEL igen... Kvalificeringsperioden är innevarande och föregående år. Dvs innevarande år är nu 2010 och föregående år är 2009. Internationellt är det innevarande och två föregående år och det är därför som tex jag klarar mig med den gamle eftersom jag red internationellt 2008 och inget 2009. Jag skall inte rida honom ändå visserligen men om jag kände för det....

Kvalifikation kan upprätthållas genom uppnående av ett kvalificerande resultat på tävling av samma typ/nivå
. Ett sådant resultat upprätthåller kvalificeringen under påföljande kalenderår efter det år resultatet uppnåtts.

. Tidigare uppnådd kvalifikation som ej förnyas genom angivet antal uppnådda
resultat inom kvalificeringsperioden och som ej upprätthålls enligt föregående stycke faller en nivå
för en period av ett kalenderår, och faller därefter om erforderligt antal kvalificerande resultat för
respektive typ/nivå ej uppnås, ytterligare en nivå för ett följande kalenderår osv.

Senast ändrad:

Hmmm blir förvirrad så jag var inne och läste igen (börjar känna mig dum nu) och då står det ett kvalifcierat resultat.

Har jag fel nu : Om man ridit ett kvalificerat resultat i enstjärnig klass 2008 får man starta i år utan att kvala i fyra lätt.

Nej, för det står :

Kvalifikation kan upprätthållas genom uppnående av ett kvalificerande resultat på tävling av samma typ/nivå
. Ett sådant resultat upprätthåller kvalificeringen under påföljande kalenderår efter det år resultatet uppnåtts.

Du har godkända kval 2008 och det upprätthåller kvalificeringen under påföljande kalendår efter det år resultatet uppnåtts. Ditt resultat uppnåddes under 2008 påföljande kalenderår är då 2009. Alltså gällde det under 2009 och inte i år. Sen om du måste rida 4 st i lätt DET har jag ingen aning om. Det är nog en fråga för förbundet.

Senast ändrad:

Vi frågade förbundet om det ifjol hur man skulle tolka detta och det är Kvalificeringen man behåller och sen sänks ett steg för.

Alltså är du kvalificerad för ** 2009 så sänks du ett steg

dvs du är "bara" kvalificerad för * 2010, 100-klass 2011, osv

det förutsätter naturligtvis två godkända * under 2008 (2007 är borta ur bilden nationellt)

Vi frågade förbundet om det ifjol hur man skulle tolka detta och det är Kvalificeringen man behåller och sen sänks ett steg för.

Alltså är du kvalificerad för ** 2009 så sänks du ett steg

dvs du är "bara" kvalificerad för * 2010, 100-klass 2011, osv

det förutsätter naturligtvis två godkända * under 2008 (2007 är borta ur bilden nationellt)

Ja du behåller kvalificeringen till att rida just DEN klassen i det här fallet då * klass, inte en klass du inte ens ha ridit. Så har jag fått det förklarat för mig av förbundet och av JL. Jag vände ut och in på detta när jag började tävla igen efter mitt upphåll från 2005-2007/2008 då jag bara red två starter 2007.

Så du sänks från * till lätt klass inte från ** till * klass som du tolkar det, för att sänkas från ** så krävs det att du har fullföljt.

Det är inte särskilt otydligt i TR om detta tycker jag iallafall :confused:

"Ett sådant resultat upprätthåller kvalificeringen under påföljande kalenderår efter det år resultatet uppnåtts."

Känns som det finns olika tolkningar av TR beroende på vem man frågar ??

Senast ändrad:

Tydligen skall man inte föda barn och tävla fälttävlan :crazy:

Jag kommer att få ge mig ut på andra sidan sundet eftersom jag tydligen enl detta måste rida 4st 100 med Ruby innan jag kan rida ens * :grin:

Eller hur är det nu??

Känns ju lite som om jag inte kommer att rida fälttävlan alls i framtiden när jag måste börja om igen med en så pass gammal häst..

Tråkigt

"Ett sådant resultat upprätthåller kvalificeringen under påföljande kalenderår efter det år resultatet uppnåtts."

Känns som det finns olika tolkningar av TR beroende på vem man frågar ??

Detta betyder alltså att man inte kan kvala upp till * genom 4st 100 förra året på hösten utan då måste man börja om igen, eller??

Om det är så så kommer jag ha den hästen som gått absolut flest 100 klasser under två års tid :rofl: Dvs kvalade redan år 2007 till 100, startade en på hösten samma år för att sedan år 2008 rida 8st felfria 100, förra året gick hästen med annan ryttare och startade ett gäng 100 där med. Och nu måste jag alltså kvala om från deb med honom:confused:

Ja det verkar som du får börja om, för du har ju tappat dina kval som ryttare oxå. För när tävlade du sist? Nä man får inte ha uppehåll, det är ju det där med att form är färskvara så det är väl så att man skall tävla för att få tävla om du förstår vad jag menar ;)

Förr hade ju Sverige oxå innevarande och två föregående år som det är internationellt men det har dom ju ändrat för ett par år sedan.

Jag har ju oxå varit där fast inte haft lika långt uppehåll och därmed inte trillat lika långt ner utan sett till att ridit en och annan tävling emellanåt.

Man skall ju ha fyra st lätt under kvalificeringsperioden för att gå upp en nivå så kan man ju inte rida en lätt om året , det enda du kvalificerar dig för är ju att du får rida samma klass dvs du bibehåller ditt kval i lätt klass.

Detta betyder alltså att man inte kan kvala upp till * genom 4st 100 förra året på hösten utan då måste man börja om igen, eller??

Du måste mena 2008 för menar du förra året som i 2009 så är ju hästen kvalad iallafall.

Om det är så så kommer jag ha den hästen som gått absolut flest 100 klasser under två års tid :rofl: Dvs kvalade redan år 2007 till 100, startade en på hösten samma år för att sedan år 2008 rida 8st felfria 100, förra året gick hästen med annan ryttare och startade ett gäng 100 där med. Och nu måste jag alltså kvala om från deb med honom:confused:

Jag har faktiskt ingen aning men om inte du red mer än lätt klass år 2008 så är det nog så att du får börja om i debutant.

Men alltså jag får ju tex inte gå ut i ** direkt på Hille även om vi tillsammans har ridit säkert 50 st ** under alla år just för att kvalperioden har gått ut.. Jag får bara rida * och kvala om till ** . Hade jag inte ridit en internationell * 2008 hade vi fått börja om i lätt klass i år och då har vi ju ändå ridit *** ihop. Nu skall jag inte rida honom ändå men det är ju så reglerna ser ut antar jag. Om det inte är så som Betti förklarade det... Jag vet inte man får ju olika svar beroende på vem man frågar ju.

Senast ändrad:

Känns ju onekligen underligt att en orutinerad junior som iof är kvalad till * får rida min häst som jag själv tävlat *** på direkt i * medan jag måste börja om i debutant..

Är ju inte lockande att rida deb på henne precis :crazy: och känns ju som onödigt slöseri på en äldre häst.

Föda barn skall man inte göra när man rider fälttävlan i vart fall..

Ja det verkar som du får börja om, för du har ju tappat dina kval som ryttare oxå. För när tävlade du sist? Nä man får inte ha uppehåll, det är ju det där med att form är färskvara så det är väl så att man skall tävla för att få tävla om du förstår vad jag menar ;)

Förr hade ju Sverige oxå innevarande och två föregående år som det är internationellt men det har dom ju ändrat för ett par år sedan.

Jag har ju oxå varit där fast inte haft lika långt uppehåll och därmed inte trillat lika långt ner utan sett till att ridit en och annan tävling emellanåt.

Man skall ju ha fyra st lätt under kvalificeringsperioden för att gå upp en nivå så kan man ju inte rida en lätt om året , det enda du kvalificerar dig för är ju att du får rida samma klass dvs du bibehåller ditt kval i lätt klass.

Jag hade uppehåll endast förra året eftersom det kändes lite dumt att rida fälttävlan med en ballong till mage :rofl: Sedan så såg jag ju till att jag fick sys på tre ställen och hade stygn i 8 veckor så att sitta ner i dressyrsadel var inte att tänka på med tanke på att han kom i mitten av augusti. Dock så red jag ju hoppning på hösten.

Du måste mena 2008 för menar du förra året som i 2009 så är ju hästen kvalad iallafall.

Båda mina hästar tävlade så de är kvalade för att starta *, det är tydligen endast jag som inte är kvalad och så spelar det inte så stor roll att jag tävlat fälttävlan hela mitt liv :grin:

Men å andra sidan så finns det en lång bro här nere ;)

Känns ju onekligen underligt att en orutinerad junior som iof är kvalad till * får rida min häst som jag själv tävlat *** på direkt i * medan jag måste börja om i debutant..

Är ju inte lockande att rida deb på henne precis :crazy: och känns ju som onödigt slöseri på en äldre häst.

Föda barn skall man inte göra när man rider fälttävlan i vart fall..

Jo men du skulle startat *** eller ** precis innan du födde barn och inte * eller vad det lätt? då hade du ju fått starta ;)

Hör med AH hur det är, hon brukar ju ha superkoll på sånt.

Det jag menade att nu kan man ju inte kvala upp en häst för att i början av året efter starta en högre klass, så fattar jag det i vart fall. tex jag väljer att endast rida 100 klasser i år för att jag nästa år tänkte ta steget upp i * klass. Så som det är skrivet så måste jag ju kvala om min häst i 100 igen för att jag inte rider en * innan året är slut eller tänker jag fel nu?

jo det klart du kan , du kan ju kvala förra året och starta en högre klass detta året. Innevarande (2010) och föregående år (2009)är det ju som räknas.

jo det klart du kan , du kan ju kvala förra året och starta en högre klass detta året. Innevarande (2010) och föregående år (2009)är det ju som räknas.

Är du säker på det??

Med tanke på detta du citerade:

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Snurrfia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 685
Senast: Häst_
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 884
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025