Kvalificeringsperiod ???

Sv: Kvalificeringsperiod ???

Ja jag är helt säker på det. Denna text beskriver bara hur man upprätthåller en kvalifikation av samma typ och inget annat.
Alltså upprätthåller du ju hela tiden din kvalifikation. exempel rider du en lätt klass varje år behöver du ju aldrig göra om dom där 2 deb , du kvalar ju inte till en högre klass dvs * men du får rida lätt

Sen har du ju kvalen till en högre klass och det är ju en annan text

För att få starta i klass ska ryttare och häst, under kvalificeringsperioden, dvs innevarande och
föregående kalenderår, antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande
resultat minst genomfört:

Och så kommer ju här då vad man måste ha gjort under kvalperioden, 2 90 till 100klass och 4 100 till * osv...

Vilket fick mig att inse att jag visst fick rida ** direkt eftersom jag genomförde en CIC** 2008 men rev ett hinder för mkt i hoppningen.

Senast ändrad:

Jag hade faktiskt också tolkat allt som du först, men för säkerhets skull ringde vi och kollade med förbundet, och när man läser texten noga så står det faktiskt "kvalifikation" dvs vad du är kvalad till, inte vad du startat i.

Blanda inte ihop detta med att du kan upprätthålla din kvalifikation med en godkänd start i samma klass.

Har du inte "upprätthållt" din kvalifikation faller du en klass per år, så rent teoretiskt resonemang kan alltså Olga vara kvalad till * om hon var kvalad till **** 2007, vilket ger kvalad till *** 2008, till ** 2009, till * 2010.

För det allra mesta sammanfaller det ju vad du startat i och vad du kvalat till, men det är ju inte ovanligt att du t.ex. inte startat ** fastän du gott och väl kvalat till det.

Men det är ju heller inte ovanligt att man får olika svar på förbundet :devil:

Jag måste kanske kolla upp detta lite då, har iof anmält till deb i Tågarp med det känns ju si sådär med en häst som Ruby :crazy:

Ni som förstår allt och orkar traggla igenom TR...

Vad är det för kvalregler för JSM? Hittar inget på nätet...

Detta har gällt tidigare för Juniorer, kommer väl antagligen att gälla även i år

CNC*
Tävlingen arrangeras över 2-3 dagar.

Reglemente enligt TR IV 2009 men med specialbestämmelser enligt nedan:

Kvalifikation
Som kvalificering för Svenska Mästerskap skall ekipage (häst och ryttare tillsammans) genomfört godkänt kval på samma nivå som SM avgörs i.
Som kvalificerande resultat gäller: ej mer än 75 straffpoäng i dressyrmomentet, max 20 hinderfel i terrängprovet, ej mer än 60 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet, ej mer än 12 fel på hinder i hopprovet.

Dressyrprogram
FEI:s Fälttävlansprogram för enstjärnig fälttävlan CCI/CIC* (A) 2009.

Terrängritt
Enligt TR IV 2009

Hoppningsprov
Enligt TR IV 2009

Flera hästar
Om en ryttare startar flera hästar i en klass skall den bäst placerade hästen räknas som mästerskapshäst.

Har du inte "upprätthållt" din kvalifikation faller du en klass per år, så rent teoretiskt resonemang kan alltså Olga vara kvalad till * om hon var kvalad till **** 2007, vilket ger kvalad till *** 2008, till ** 2009, till * 2010.

För det allra mesta sammanfaller det ju vad du startat i och vad du kvalat till, men det är ju inte ovanligt att du t.ex. inte startat ** fastän du gott och väl kvalat till det.

Men det är ju heller inte ovanligt att man får olika svar på förbundet :devil:

Det jag frågade om förbundet gällde ju bara internationellt men....

Jag var ju både kvalad till och hade genomfört 3st CIC*** 2005 men hade ingen godkänd CIC*** pga 2 st felfria men med för mkt tidsfel och den en med ett stopp och en avfallning och hade alltså bara godkända kval i CIC/CCI**

2006 red jag inget på den hästen då han var utlånad som dressyrhäst till JSM

2007 red jag bara 2 st CNC* en felfri och en med ett stopp.

Till 2008 var jag enligt förbundet samt JL kvalad till att rida CIC* och det är alltså bara ett år efter kvalen hade gått ut eftersom det är innevarande och 2 föregående år men jag föll ett snäpp och det var då till CIC* eftersom dom räknade från den klass jag hade godkända kval i dvs CCI**

Förbundet var nämligen själva osäkra men hade vänt sig till FEI för att få klara besked om mina kval. Jag har alla dom mailen kvar men på en annan dator så jag kan inte ta fram dom tyvärr.

Nu gör det ju inte så mkt när det gäller nationellt men internationellt blir du ju diskad automatiskt om man inte har rätt kval. Jag hade inte vågat tolka kvalen som du gör iallafall beroende på de svar jag fått från förbundet och från JL. Det finns alltid folk därute som har mer superkoll på en än vad man har själv och det är trist att bli anmäld för en sådan sak iallafall.

Och nu har hela landet superkoll på Olga och Ruby :angel:

Jag måste kanske kolla upp detta lite då, har iof anmält till deb i Tågarp med det känns ju si sådär med en häst som Ruby :crazy:

Det finns ju en möjlighet att söka dispans? Kanske för att få rida 2 lätt felfritt och sedan gå upp till * ?

Eller så rider du 2 hästar i debutant i tågarp och sen 4 hästar i lätt klass i plönninge så är du kvalad till * sen ;)

Senast ändrad:

Det finns ju en möjlighet att söka dispans? Kanske för att få rida 2 lätt felfritt och sedan gå upp till * ?

Eller så rider du 2 hästar i debutant i tågarp och sen 4 hästar i lätt klass i plönninge så är du kvalad till * sen ;)

Jag har försökt få henne att söka dispens för att se om det går. :idea:

:eek:

;) de får de så gärna göra. Kan ju hända att jag faktiskt är kvalad till att få rida 100 :rofl:

Som sagt barn skall man inte föda som fälttävlansryttare samtidigt som man försöker ta upp unghästar i klasserna

Hur är det får man rida 2åringar??? Jag menar de behöver ju ingen licens i deb ;)

KN

Vad är egentligen kvalificeringen för P80 14-18 år? Vad har P80 -13, samt P90 mitt i texten att göra?
Saxat ut TR

För att få starta fälttävlan i P60 ska ryttaren ha tagit Grönt kort.
”P” P70 ”H” 90
Grönt kort och fälttävlansmärke I (antecknat i ryttarboken enligt nedan).

”P” P80 ålderskategori 14 -18
Grönt kort och fälttävlansmärke I (antecknat i ryttarboken enligt nedan).
För att få starta i klass ska ryttare och häst, under kvalificeringsperioden, dvs innevarande och
föregående kalenderår, antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande
resultat minst genomfört:

”P” P80 ålderskategori tom 13 samt P90
Två klasser på närmast lägre nivå

För att P80 -13 och P90 kvalar på samma sätt, alltså med två klasser på närmast lägre nivå (P80 14-18 får ju gå direkt på, behöver bara Ft-märke och grönt kort)

Delvis KL

Mm då ryttaren red väldigt många 100-klasser 2008 och med det var kvalad för 1* så kan hon rida 100-klass i år dvs 2010. :p

OBS! Jag lägger inga värderingar på att hon red bara 100-klasser 2008. :devil:
(4 i sverige och 4 i Danmark :angel: )

Naaawh, 100klass det är nog för högt för dig... schas ner till debutant :devil:

Kan så vara ;) Eller är du bara rädd för konkurrens till din gamle häst

Får man ha Gustav i bärselen när jag rider tror ni?? Typ i dressyren för att blidka domaren till väldigt många höga pluspoäng alltså.. Eller så kan jag ju ställa mamma bredvid domaren och filma samtidigt som jag rider förbi och stannar och hälsar på mitt bedårande barn innan jag rider in sas.

Kan så vara ;) Eller är du bara rädd för konkurrens till din gamle häst

Får man ha Gustav i bärselen när jag rider tror ni?? Typ i dressyren för att blidka domaren till väldigt många höga pluspoäng alltså.. Eller så kan jag ju ställa mamma bredvid domaren och filma samtidigt som jag rider förbi och stannar och hälsar på mitt bedårande barn innan jag rider in sas.

Min gamle häst är det ju inte jag som rider så det bryr jag mig inte om, det är ju inte JAG som förlorar och sen är det inte mitt fel att ungen aldrig tränar dressyr :p Hon kanske börjar göra det nu när konkurrensen hårdnar i 100 klassen :rofl:

Men däremot kan jag ju piska skiten ur er i Plönninge med min unghäst om du rider 90 klassen där :angel:
(Med förbehåll att vi kommer runt i terrängen då och har utöver det säg 15 straff i handikapp för annars räknas det inte) :angel:

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Snurrfia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 685
Senast: Häst_
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 617
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 884
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025