Kvala till Nationell Ponnydressyr..

Sv: Kvala till Nationell Ponnydressyr..

Om du kvalar på regional nivå så får du rida nationellt i år och nästa på det kvalet. Iaf enligt de regler som gäller nu...

Ett tips: införskaffa ett TR, där står allt om kval och kval till SM står på förbundets hemsida.

Så man måste alltså kvala om året efter det? Va jobbigt :p

TR mom 288
Kvalifikation till nationell och elittävling kan ske under det föregående eller innevarande året.

Det är väl så att om det går en LA:1 på nationell nivå så behöver man 62% i en LA:1 på regional nivå för att få rida på nationellt.

Så har jag fattat det iaf.

Tajger skrev:
I TR-ändringarna för 2004 på ridsport.se står "för att starta FEI:s lagtävlan eller FEI:s individuella mästerskapsprogram på nat. tävling krävs minst 62% i LA:P1, LA:P2, LA:5 eller FEI:s inledande på reg tävling. För att starta övriga klasser på nat. tävling krävs 62% i LA eller högre på reg tävling". Så det beror på vilken klass på nat man ska rida. Eller har det kommit senare ändringar? Har inte hittat det iaf.

Så här var det jag hade fattat det. Då¨är det rätt.

rostad skrev:
Nat?! De var en reg. Nu i våras.
Eller när var du där?! Lancet var oxå där.
I början av mars var jag där..runt den 6 eller nått sånt.

Fråga: så då får man alltså inte starta La:1 La:2 La:3 La:4 nationellt om man har uppnått över 62%regionalt i de klasserna?

:eek: Stopp! Nu har ni läst fel... Det var så för några år sedan.. Nu kvalar men i ett program som det ingår öppnor, slutor och enkla byten i på regional nivå och då har man dessa fyra programmen att kvala i : LAP:1, LAP:2, LA:5 och FEI:s inledande,man måste då rida över 62 % EN gång för att få rida nationellt... alltså kan man INTE kvala i LA:1, LA:2, LA:3 OCH LA:4!!

Jodå, förra året var det en klubb i Norrland som hade LA-klasser på nationell nivå just för att få till kval för en av klubbens b-ponnyryttare. Det var alltså bara SM-kval för b-ponny.

jo, men de klasserna är ju endast avsedda för b-ponnyer, inga andra får rida dem, men de är ju som sagt deras sm-kval klasser

Jodå, de hade nationell tävling med bara LA-program. De C och D-ponnyer som startade var tvungna att ha ridit på över 62% på regional nivå.

Kanske inte så genomtänkt av den klubben (och hur Ridsportförbundet kunde godkänna proppen kan man ju fundera över).

Ja det låter väldigt konstigt och jag har aldrig varít med om de de fyra år jag ridit nationellt.

Jo, det var faktiskt en klubb härikring som hade nationell LA:2 och LA:4 även för D-och C-ponnyer förra året. Klasserna lades med tanke på klubbens duktiga B-ponnyryttare som försökte kvala till Sm.

Det var många turer fram och tillbaka, och tillslut blev det nationellt även för C och D.

Hej. Nej inte 62% Du Måste ha 64% i La:p1 eller i en Inledande Fei på regional nivå från och med 2007.

*kl*
Slänger in en fråga:
Visst kan man kvala till nationellt i en La:6 också?
Det borde ju gå, men det är inte upptäknat här i tråden så jag måste bara kolla...

Nej, för att kvala nat. är det fortfarande 62 % som gäller. Det är SM-kvalen de höjt till 64 %.

Men hur är det för B-ponnyer då?.
Alla säger helt olika. Så skulle bara vilja se vilket som är rätt :))

Kvalifikationsprocent till SM:
Kategori B: lägst 62 procent i minst två ritter i LA:2 2003 eller högre, vid lägst nationell tävling.
Kategori C: lägst 63 procent och kategori D lägst 64 procent i minst två ritter i FEI:s Lagtävlansprogram för ponnyryttare 2004 eller FEI:s Individuella Mästerskapsprogram för ponnyryttare 2004, vid lägst nationell tävling.

Ryttare får starta med två ponnyer. I finalen får ryttare starta med en ponny i högst två kategorier. Maximalt antal startande i SM är 80 ekipage.

Vid fler anmälningar än: kat.D 40 ekipage, kat.C 20 ekipage, kat.B 20 ekipage, görs uttagning efter uppnådd procent i medeltal av de två bästa kvalificerande ritterna oavsett svårighetsgrad. Procent från kvalificerande klasser och tävlingstillfälle skall anges i anmälan.

Om maximalt antal anmälningar inte uppnås i en kategori fördelas dessa platser mellan de övriga kategorierna. Dock högst 40 starter i en kategori

Du hittar allt detta och lite till på förbundets hemsida.

Kvalifikation till nationell nivå gör B-ponnyer i LA på regional nivå (lägst 62%).

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 440
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 885
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 641
Senast: LiviaFilippa
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 269
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V