Kval? *ponnytrav*

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare RebeckaKihlberg
  • Startdatum Startdatum
R

RebeckaKihlberg

Behöver lite hjälp av er "ponnytravsfantaster" här inne:bow: .

Dom två sista starterna min ponny gjorde (mitten på sept) blev han rapporterad, han är kollad och allt är UA och papprena är skickade osv.
Men en liten fågel viskade i mitt öra något om att man måste kvala in på nytt om ponnyn blivit rapp. två gånger...stämmer det?
Jag försöker ha lite koll här så hästen troligen kommer byta kusk nästa år och jag vill ju lämna en "OK" häst ifrån mig.

//Rebecka

Sv: Kval? *ponnytrav*

Men..jag blir inte klok här..satt och läste "Frågor & Svar" på STPF´s hemsida och här står följande i en fråga:

Hej!
Om en häst har fått startförbud pga 2 rapporteringar i ett lopp, måste hästen då kvalas innan den får starta igen? Om inte, hur länge gäller startförbudet?
//anna

Svar

Hej Anna.
2 R innebär inte att du måste kvala. Däremot drabbas hästen av 6 dagars anmälningsförbud samt att friskintyg måste finnas innan nästa anmälan. Det är bara om hästen har högst 1 godkänd prestation av de senaste 5 som det blir kval.
Anders D

Som jag förstår svaret på den frågan så är de 6dagar amälningsförbud efter de att dom blivit rapporterade & för att få starta igen måste man skicka in friskintyg.
Och gällande kvalet så behövs de bara om hästen inte har minst 1godkänd prestation av dom 5 senaste..det har min ponny..dom två senaste loppen blev han rapporterad i med innan de har han fler än 3gdk lopp på raken....då borde han inte behöva kvala ju?!?!

Hejsan!
Svaret är nej! Du behöver inte kvala om! Däremot kan det bli tal om vet. intyg.
Följderna står att läsa längst ned på resultatlistan där senaste rapposteringen delades ut.

Vet.intyg ska skickas in nu i veckan, så då är de det enda som ska behövas för att han ska vara OK för start nästa år.

Två rapporteringar ger alltid krav på friskintyg, men det visste du ju redan.

Du behöver inte kvala så länge du har två godkända lopp i raden. Observera dock att de lopp där hästen (ponnyn) blivit rapporterad inte räknas som godkänd lopp så du inte åker på kval på grund av 8-månaders regeln. Men det är kanske ingen fara för dig denna gången? (Har ingen koll på ponnytravsäsongen)

Precis som solros skriver... Du kan behöva kvala, om den tredje senaste starten ligger längre tillbaka än 8mån. Men har du tur kan de ju köras lopp redan i mars/april. Tänk även då på att det gäller den dagen anmälan går ut. Så loppet kan köras efter 8mån, bara anmälnings tiden ligger inom 8mån perioden.

Ponnyernas kvalregler är uppe till diskussion just nu, jag vet inte vilka förslag som finns dock - missade vårt medlemsmöte i helgen :(

Just det, de pratade om att ändra...de förslagen jag minns var kval efter 8 mån, kval efter 12 mån, endast ett grundkval och övrigt alternativ...jag antar att man kan bli ådömd till omklval även om det tredje alternativet börjar gälla

om det var dom du menade vill säga

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: Mli
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 280
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 839
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 422
Senast: WSLPZF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka