Kuvad vs. Stolt? *långt*

Sv: Kuvad vs. Stolt? *långt*

Bra resonemang!
Men jag antar att man måste jobba hårt för att få upp självförtroendet innan man låter dem misslyckas?
För jag är rätt säker på att min häst hade givit upp direkt om hon hade misslyckats med något nu, tyvärr.

Hon sluter sig lätt om hon känner att hon inte räcker till,
och har lätt för att bli blockerad när hon inte förstår.

Därför kanske det är extra viktigt att ta allt i små små små etapper? Så att hon alltid har lust att träna och anstränga sig.
Förhoppningsvis kan man öka stunderna allt eftersom hennes självförtroende växer. :)

Tänk på att det är du som tränare, som lägger en värdering i vad som är misslyckande för hästen eller ej. Hästen upplever det bara som ett stort misslyckande om du som tränare signalerar att det är det.
en bra filosofi, förrutom att ta allt i små små etapper, är att ignorera det som blir "fel" och undertryka det som är rätt. Snarare än att fokusera och korrigera det som blir "fel" i våra ögon.

DET bygger självförtroende och arbetsglädje hos hästen. Det kallas positiv förstärkning.

Ja.. jag tycker att det låter konstigt att hästen ska misslyckas.. men det kanske bara är jag som tolkar konstigt.
Jag inbillar mig att hästens självförtroende byggs av att lyckas, av att få positiv förstärkning. Jag vill undvika misslyckande (dvs att jag inte kan jag pos.förs) så jag försöker göra uppgiften precis så svår att det kräver lite av hästen, men att den kan klara det.

Tack!

Tar absolut inte illa upp, jag missuppfattar dig rätt! :idea:

Hästen är inte stressad, men är stressigt lagd om du förstår hur jag menar? :)

Vet inte riktigt själv hur jag menar.. :crazy:
Spontant tror jag på att det inte går att få hästen att bli alla delar jag vill få fram, helt under min kontroll. Handlar väl om att ge & ta?
Är bara en "glad amatör" så jag vet faktiskt inte.
Lite därför jag startade tråden, vill få lite insikt! :bow:

Oj, läste vidare, och du fick fram vad jag ville ha sagt ovan! :o

Tack så mycket!
Har själv upplevt det med att han kom tillbaka längre & längre så småningom de stunder när jag gav honom chansen. Dock vill jag fortsätta försvara mig och säga att det där inte var något seriöst, jag ville bara liva upp honom lite för han behövde det. :o

Hann inte jobba så länge med honom, men jag tror att om jag hade fått lite mer tid så hade han hållt sig i "min" cirkel/aura längre, ville inte tvinga in honom dit sas.
Han hade aldrig blivit arbetad löst innan jag släppte honom.
När vi tränade mer seriöst och för att utvecklas och hitta varandra (seriöst för mig, men fortf viss grad av lek för hästen såklart) så arbetade vi så som du beskrev. ÅÅÅH vad jag är nöjd med svaren jag har fått i denna tråden!

Vill bara att hästen ska bli frisk så jag kan prova mina och era teorier!

Förstår hur du menar med "pampningen".
Försöker jag det med min egen häst tror hon att hon har gjort något fel (utmanande kroppspråk) och går undan samt sluter sig i sig själv.
Har lyckats med några kontrollerade pampsteg med den andra hästen jag tränade. Men har nog råkat be om för mycket då han efter en stund har brutit ut och brallat utan inbjudan. Har låtit honom vara och bjudit in honom igen, och han har alltid accepterat min "förlåtelse". Brukar som du säger gå några steg (fritt följ) och låta honom hitta förtroendet igen.

Ja det har hjälpt mycket, hoppas du orkar bolla lite till! :love:

Ville lägga till lite mer...:D

Hästar som är uttråkade och loja kan verkligen vakna till liv av löslongering, börja busa och bralla och leva upp som aldrig förr. Detta upplever jag är ett tecken på att något är rätt. Den ser att du komunicerar och den visar att den komunicerar tillbaka. Den visar att den upplever välbehag genom att springa runt och bocka (en typ av flyktinstinkt) och den blir mer uppmärksam för den ser ju att människan ju rör sig på ett annat sätt - och även den kanske springer runt och bockar :D. Alltså människan busar med hästen på hästens vis, manar till flyktbeteende och välmående. Denna hästen brukar leva upp, men sen kommer det att avta och så småningom bli mindre och mindre utfall. Det blir tillslut ett samspel som är lugnare.

En häst som är osäker och "springig" är det helt onödigt att busa med (enligt min åsikt). Den får man hitta en annan väg för att nå fram till, men när man hittat rätt väg så kommer den att ha lite mer energi än den tidigare loja hästen, och ofta lyssnar även den till mindre och finare hjälper fortare och tidigare. Den hästen behöver man öva mer start och stopp i harmoni och lugn för att sen utöka från det hållet.

Så... nu ska jag sova... det belev kanske för långt... :o

Det översta stämmer in på hästen jag tillfälligt tränade! :bow:
Har redan berättat om honom, och går därför inte in på mer.

Och det du säger under det stämmer in på min egen!
Henne kan man inte busa till det med för hon blir blockerad, skenar halvvilt runt med arabsvans och stressar sig svettig. :crazy:
Så jaa, det finns bättre sätt att få henne lyhörd och glad. :angel:

Jaa jag brukar hitta energi och viljan att jobba i henne (tog ett tag att lära mig det) genom att starta och stoppa henne (lugnt såklart).
Hon verkar få en ny energikick efter varje stopp!
Och när hon väl går så lyssnar hon på minsta lilla och är med på allt! :bow:

Det förstår jag också! :bow:
Det jag menade var att hon tröttnar och ger upp när allt inte blir helt rätt och perfekt direkt.
Svårt att övertala henne om att alla steg är framsteg, det är något man måste jobba mycket med. :)

Det finns inget annat som funkar med den hästen än positiv förstärkning. :bow:

Det jag menade var att hon tröttnar och ger upp när allt inte blir helt rätt och perfekt direkt.
Svårt att övertala henne om att alla steg är framsteg, det är något man måste jobba mycket med. :)

Det finns inget annat som funkar med den hästen än positiv förstärkning. :bow:

Nja, återigen så vet inte hästen vad som är framsteg eller ej, såvida du inte talar om det för henne.
Jag tror nyckeln, om hon reagerar som du säger, är att anpassa nivån. Om hästen blir frustrerad så har man gått lite för fort fram, då sitter inte grunderna och då får man helt enkelt backa, återigen med positiv förstärkning som metod, och bygga självförtroendet på så vis, successivt.

Ja.. jag tycker att det låter konstigt att hästen ska misslyckas.. men det kanske bara är jag som tolkar konstigt.
Jag inbillar mig att hästens självförtroende byggs av att lyckas, av att få positiv förstärkning. Jag vill undvika misslyckande (dvs att jag inte kan jag pos.förs) så jag försöker göra uppgiften precis så svår att det kräver lite av hästen, men att den kan klara det.

Om det var det jag skrivit som kommenterats nu så tror jag vi tänker lite olika (eller kanske ffa mot det mackan skrev, för det håller jag med om).
Att misslyckandet blir ett misslyckande först när vi människor ser det som misslyckande är jag med på, och knepet ligger då i att fortsätta be om det rätta och låta hästen klura ut vad som är rätt i första hand - i andra hand hjälpa till och visa, inte bestraffa/korrigera det som var fel eller allmänt haka upp sig på det.
Likaså tycker jag en sund filosofi (som jag iofs inte riktigt tillämpar) är att inte bestraffa idag det du vill ha imorgon.
I sitt extremfall skulle det bli att inte bestraffa en häst som stegrar om man kommer vilja lära den stegra på kommando eller göra levad. Men som sagt, det är om man drar det till ytterlighet.
*Egentligen* är ju en häst inte heller olydig förrän den i vårt huvud är olydig..

Nu yrade jag iväg lite, men poängen var helt enkelt - låt kuse testa, undvik bestraffningar så gott det går, och inte alltid hjälpa hästen utan ibland låta den gissa och uppmuntra till gissningarna även om det blir fel då och då. Det tror jag i längden kan hjälpa till att ge en häst självförtroende.
Håller själv på att korrigera alldeles för mycket - och ibland inbillar jag mig att det behövs (eftersom min kuse uppskattar att man är tydlig och ibland blir osäker om man inte är tydlig och ger direktiv mest hela tiden) men egentligen bör det gå att hitta en balans däremellan så man känner av när man har nytta av tydligheten och när man kan ge hästen lite spelrum.

Nja, återigen så vet inte hästen vad som är framsteg eller ej, såvida du inte talar om det för henne.
Jag tror nyckeln, om hon reagerar som du säger, är att anpassa nivån. Om hästen blir frustrerad så har man gått lite för fort fram, då sitter inte grunderna och då får man helt enkelt backa, återigen med positiv förstärkning som metod, och bygga självförtroendet på så vis, successivt.

Tror inte jag förstår... :o
För det är det jag har försökt få fram?
Antingen det eller så fattar jag helt enkelt inte..
:bow:

KL

; btw, hur balanserar man berömmet?
När och hur mycket ska man berömma hästarna för försöken de gör utan att de slutar och tror att de är färdiga?
Eller man kan göra avbrott och berömma för att sedan uppmana till fler försök att lösa problemet tills de klarar det?
Eller ger de upp och tröttar på problemet då?

Tips på övningar? :banana:

Tror inte jag förstår... :o
För det är det jag har försökt få fram?
Antingen det eller så fattar jag helt enkelt inte..
:bow:

Jag svarade på det du skrev att hon lätt ger upp eller känner sig misslyckad. Då är det en signal att du ber om för mycket och behöver sänka ambitionerna. det var så jag menade :)

KL

; btw, hur balanserar man berömmet?
När och hur mycket ska man berömma hästarna för försöken de gör utan att de slutar och tror att de är färdiga?
Eller man kan göra avbrott och berömma för att sedan uppmana till fler försök att lösa problemet tills de klarar det?
Eller ger de upp och tröttar på problemet då?

Tips på övningar? :banana:

Om du lär in ngt nytt som hästen inte fullt är säker på vad du vill så berömer du för minsta ansats till rätt, eller rätt tänk.

när hästen fattar första början utifrån det berömet, så kan man jobba vidare.

berömet ska sporra hästen att vilja fortsätta. vill den lägga av så gör man ngt fel, eller ber om för mycket eller är för otydlig just då.

det är viktigt att sluta i tid. om man ser att hästen har svårt, och att den kopplat och gör minsta ansats till att börja förstå, man man behöva avsluta tidigt i början, och låta hästen smälta. det funkar oslagbart bättre än att nöta och envisas och gå för fort fram.

Tack, då förstår jag!
Och jag har faktiskt problem om att jag ber om för mycket.
Det svåraste för mig med min häst har varit att jag inte har vetat när jag ska sluta. Har blivit så glad när det har gått bra att jag har glömt när jag ska avsluta. Men efter några månader med henne blev jag medveten om det rätt snabbt. Och sen jag tvingades ta itu med det och ta kontroll över mig själv och se vad som är bäst för henne har allt bara gått framåt! Men många ber om för mycket, och jag vet hur det är när man slutar för sent och förstör allt.

(Måste smirka mig själv lite...) :grin:
Så nu känns det bättre. :bow:

Tack! :love:

Men det är ju bra, då tar du med dig den vetskapen om dig själv, och är extra noga med att sluta i tid.

med en sån häst som din, som är känslig och lite osäker sen tidigare erfarenheter, får du vara extra försiktig.

sluta snabbt som satan så fort du ser att hon gör en ansats till att fatta i början, sen får man bygga vidare, men hela tiden mkt medvetet och konsekvent, och hela tiden anpassa sig efter hästen.

ditt mål ska vara att ha en häst som är så trygg och glad över arbete att den vill vill vill jobba med dig!

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve