Sv: Kuvad vs. Stolt? *långt*
Tänk på att det är du som tränare, som lägger en värdering i vad som är misslyckande för hästen eller ej. Hästen upplever det bara som ett stort misslyckande om du som tränare signalerar att det är det.
en bra filosofi, förrutom att ta allt i små små etapper, är att ignorera det som blir "fel" och undertryka det som är rätt. Snarare än att fokusera och korrigera det som blir "fel" i våra ögon.
DET bygger självförtroende och arbetsglädje hos hästen. Det kallas positiv förstärkning.
Bra resonemang!
Men jag antar att man måste jobba hårt för att få upp självförtroendet innan man låter dem misslyckas?
För jag är rätt säker på att min häst hade givit upp direkt om hon hade misslyckats med något nu, tyvärr.
Hon sluter sig lätt om hon känner att hon inte räcker till,
och har lätt för att bli blockerad när hon inte förstår.
Därför kanske det är extra viktigt att ta allt i små små små etapper? Så att hon alltid har lust att träna och anstränga sig.
Förhoppningsvis kan man öka stunderna allt eftersom hennes självförtroende växer.
Tänk på att det är du som tränare, som lägger en värdering i vad som är misslyckande för hästen eller ej. Hästen upplever det bara som ett stort misslyckande om du som tränare signalerar att det är det.
en bra filosofi, förrutom att ta allt i små små etapper, är att ignorera det som blir "fel" och undertryka det som är rätt. Snarare än att fokusera och korrigera det som blir "fel" i våra ögon.
DET bygger självförtroende och arbetsglädje hos hästen. Det kallas positiv förstärkning.