Kuvad vs. Stolt? *långt*

Sv: Kuvad vs. Stolt? *långt*

Lite som med min då?

Man måste vara extremt rolig själv för att de ska hänga på och inte tröttna.

Ja det håller jag med om, både som ryttare och häst tror jag!
Mår man fysiskt bra mår man psykiskt bra, och vice versa.

:bow:

Ett sto har sällan samma glimt eller karisma. heller inte samma behov av att visa upp sig.

I Gb vet jag att de har hästen på box i några dagar för att få det där extrema.

Så sätt den på boxvila så ska du se på annat;)
Nä.
ta hästen som den är o ha kul med den.

Nä? Är det så? :( Känns som.. tja, varför ägnar man sig åt hästsport om man inte kan ta hästen som den är och vara nöjd med det?

Samma som alla dessa specialskoningar och skit folk använder för att få lyft mm, varför inte anstränga sig lite och träna fram det där extra istället? :(

Ska man behöva lära hästen "leka" nu också:rofl:

En glad frisk nöjd häst som får tillräckligt med bra mat trivs med livet och sej själv leker med sina kompisar i hagen:idea: Hästkompisar:angel:

Särskilt om den är vältränad och därför tycker om att röra sej.

Då kan ni få se på via upp sej helt utan att människor fjantar runt och leker hästar och tror att hästarna föredrar dom framför kompisarna:rofl:

Rid och träna dom och gymnastisera och bygg upp hästen så den mår bra, så kommer det andra också!!

Senast ändrad av en moderator:

Varför svara du hela tiden i såna här trådar om du bara har trista nedsättande kommentarer att komma med? :mad:

Jag har aldrig sagt att man behöver lära hästen att leka med sina artfränder.
Men JAG TROR (baserat på min ringa värdelösa erfarenhet) att man får en gladare och stoltare häst i ridningen, om den får vara glad och busig när man rider.
Om man bara upprepar och upprepar och aldrig gör något roligt när man rider så har iaf min häst blivit trist och less.

Det som jag förstår av TS är att h*n undrar om/hur man kan få hästen mer lekfull och showig i ridningen och vid markarbete.

KL

Bryr mig inte nämnvärt om FL inlägg, för det är redan klart att vi inte har samma åsikter, och det är okej. Dock ska väl alla tycka som dom vill?
Förstår inte varför man bryr sig om att svara nåt helt OT när man inte ens bryr sig om ämnet? :confused:
Och hur kan du veta våra åsikter?
Varför skulle vi vilja ersätta våra hästars kompisar btw?
Vi vill att hästarna ska våga vara hästar i vårt sällskap, det är nåt helt annat!
En häst är en häst i alla grenar!

Låt oss ha våra diskussioner så kan ni ha era!

Axel; Kan tyvärr tänka mig det.
Men jag vill inte göra samma sak själv, jag vill veta vad som händer i hästens huvud och kropp! :idea:
Startade inte tråden för jag vill lära min häst det, jag är bara nyfiken!

Skuggi; Håller med!
Tycker att oavsett gren så ska hästen vara nöjd.

Håller dock inte med i andra inlägget riktigt!
TS (jag) undrar inte hur man får sin häst mer showig, hon undrar vart viljan och enrgin kommer ifrån, och om det är möjligt!
Denna tråden har inget med mig att göra, är bara nyfiken!

Vare sig du förstår det eller ej så är svaret på din fråga i tråden att det bästa sättet är att få fram det är genom att ha en häst som får bra mat, tränas, gymnastiseras, mår bra och trivs med sej själv.

Tror inte ens Hempfling skulle säga att jag har fel:rofl: tror han t om skulle hålla med om mycket av det jag skriver till skillnad från andra:laugh:. Ja, har läst hans bok, om ni undrar...

Det håller jag med om till fullo! :bow:

Men jag reagerade på att du skriver i en "NH-tjafs"-tråd och sen nedvärderar våra åsikter och det vi tror på samt jobbar efter.

Nu ser jag inte mig själv som en NH-människa, men här finns många som gör!

Men jag kanske missuppfattade, vad vet jag?

Håller dock inte med i andra inlägget riktigt!
TS (jag) undrar inte hur man får sin häst mer showig, hon undrar vart viljan och enrgin kommer ifrån, och om det är möjligt!
Denna tråden har inget med mig att göra, är bara nyfiken!

Ah, jag uttrycker mig så kortfattat att jag blir obegriplig märker jag :rofl:
Försökte bara uttrycka att jag tyckte FL inlägg var OT. :idea:

KL
Jag tror inte att några hästar ''går i form av sig själva'' under träning, utan att de har lärt sig tyda mer subtila signaler. De behöver inte träns och grejjer, för de tyder kroppspråket hos människan.
Men för att nå dit måste man naturligtvis ha välmående hästar som är trygga med sin människa och mår bra, och tycker att det är kul att visa upp sig. :)

Att jag inte tror att de går i form ''av sig själva'' (mer än någon gång när de busar till det eller ett sto går förbi ;) är att de inte har någon anledning till det. De gör antagligen inte så i hagen, tex.
Men får de en positiv respons på det beteendet så lärs det in, och de gör det villigt om de är trygga med sig själva och människan, och starka i kroppen. En ''seg'' ponny kanske aldrig kommer tycka att det är värt uppskattningen, och lär sig inte att flasha och visa upp sig ''i onödan'' för så små signaler med samma glädje, men det är ju individuellt. Och ponnyn är säkert lika nöjd med tillvaron som någon annan häst som visar upp sig rejält, bara han får känna mening med det han gör och inte blir pressad för hårt och barskt.

En häst som går i form för att utföra svårare rörelser kan göra det av sig själv; för att den behöver formen för att utföra rörelsen så enkelt som möjligt.

Men detta är ju bara mina funderingar.

Fast du Skuggi!

Jag har väldigt svårt att se att du vill ha en häst som busar under dig:confused:

Titta på toleransen hos hoppryttare- som har hästar som slår bakut o bockar om vartannat.

Jag sysslar ju bara med vanlig hästhantering o har en bra kontakt med mina.

De uppfattas då som så snälla. Brukar svara- visst, men de är välhanterade oxå.
De fattar inte att jag inte behöver använda kroppen utan att jag pratar med dem.
Hästarna känner till mitt kroppspråk- som är mitt naturliga- utan att jag egentligen tänker på det.

Tror det är därför som många blir så fascinerade av människor som har den där naturliga kontakten- som förvisso kan tränas upp, även till cirkusnivå- om man har det intresset..

Man kan lära sig hur mkt som helst genom att studera hästar o man upptäcker alltid nya saker- underhållande o intressant:banana:

Såg ju säl o delfinshowen på Kolmården häromdagen- vilken kontakt mellan djur o tränare:bow:- Fast mkt godis gick det åt, men vad spelar det för roll:banana:

*KL*

Lite OT, svarar på resten av inläggen imorgon kväll när jag har tid...
Men gissa vem som på tal om delfiner ska ha "närkontakt" med dem på kolmården på onsdag?! :love: Ska få prova påatt göra lite trick med dom osv, kommer nog bli väldigt intressant! :love:

Nej jag tror inte att det går med precis vilken häst som helst MEN jag tror definitivt att det går med andra hästar är PRE-hingstar. Det krävs kärlek och mängder av positiv förstärkning!

Angående NH så strävar man ju efter lite annat där, man vill ha en häst som är extremt koncentrerad och bara gör exakt det man ber den om och varken mer eller mindre. Den får inte ta allt för många initiativ själv. Den delen av NH tycker jag personligen är lite tråkig, det är därför jag blandar metoder friskt när jag jobbar med hästar :D Jag vill ha en stolt häst som är vacker att titta på men som lyssnar på mig och utför det jag ber den om villigt :)

Skulle du kunna berätta lite om vilken typ av NH du då menar? Jag är själv så pass grön inom NH att jag nog inte har koll på alla olika varianter.
Den NH:n där man bara vill ha en initiativlös lydig häst, vilken är det? Är det några speciella frontfigurer du tänker på?
Den NH som är lekfull, är det PNH?
Eftersom så många verkar fullkomligt skräckslagna då NH nämns, så vore det intressant att få lite info av någon som inte är allergisk, utan bara verkar sålla bland "metoderna". :)

Den NH:n där man bara vill ha en initiativlös lydig häst, vilken är det? Är det några speciella frontfigurer du tänker på?
Den NH som är lekfull, är det PNH?
Inte Natural Horsemanship! Som vanligt brister det i kunskap eller förståelse för vad Natural Horsemanship innebär.
Förenklat, kan man säga att inom Natural Horsemanship strävar man efter tydlig tvåvägskommunikation och att hästen reagerar på små signaler. Vilket inte innebär att hästen ska vara en zoombi när man inte ger dessa signaler. Därutöver finns uppfostran, men det borde inte vara specciellt för Natural Horsemanship.

Jag känner f ö inte till några speciella "typer" av Natural Horsemanship, bara instruktörer som jobbar på olika sätt. Precis som olika lärare gör.

LIA

Välkommen?
Är du tränare där?!
:eek:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur