Kuvad vs. Stolt? *långt*

Sv: Kuvad vs. Stolt? *långt*

Är du städare då?!

ÄLSKAR delfiner, hade gett allt för att träna dom, eller ens att få vara i närheten av dom. :eek::love:
Kommer nog bli nåt jag står mig länge på!

Aha, Mackan jag kom på dig! Du är en DELFIN! :idea:

Inte undra på att du är så intelligent. Delfiner är de vackraste och intelligentaste varelser jag vet, förutom min vackra vita... :love:

------------------------

*knapplån*

och till några av de övriga i tråden, ingen nämnd och ingen glömd... utan "bägge sidor" är lika goda "kålsupare". Slutar inte ping-pongmatchen med slag under och över bältet, försvinner tråden - se det som ett löfte och inte ett hot.

Senast ändrad:

Aha, Mackan jag kom på dig! Du är en DELFIN! :idea:

Inte undra på att du är så intelligent. Delfiner är de vackraste och intelligentaste varelser jag vet, förutom min vackra vita... :love:

:rofl: äsch, fanken också att du kom på mig!

OT: inser att jag och TS svävat loss från tråden tillfälligt de sista kommentarerna, - jag håller klaffen från och med nu. (eller delfin nosen menar jag förstås) :angel: Har pm:at TS istället som sig väl bör.

:rofl: :bow:

:banana::rofl:
Kanske ska du byta avatar, är såna djur verkligen snälla mot delfiner:eek: Eller kanske bara snor maten från dom:d:rofl:

Sorry, åter till ämnet:devil:

Man kan lära sig hur mkt som helst genom att studera hästar o man upptäcker alltid nya saker- underhållande o intressant:banana:

Ja det är mycket intressant, man lär av hästarna själva:bow:

Såg ju säl o delfinshowen på Kolmården häromdagen- vilken kontakt mellan djur o tränare:bow:- Fast mkt godis gick det åt, men vad spelar det för roll:banana:

Åh, du träffade mackan:banana: Var delfinen duktig och förtjänade godiset:rofl:

Man kan lära sig hur mkt som helst genom att studera hästar o man upptäcker alltid nya saker- underhållande o intressant:banana:

Ja det är mycket intressant, man lär av hästarna själva:bow:

Enligt vad jag lärt mig under mina dryga 35 hästår, är det detta som ÄR NH och det är den kommunikationen jag nyttjar i den dagliga hanteringen.

Det är möjligt. Men det har man väl kunnat göra sen hästarna blev tamdjur i så fall:angel: Inte är det något nytt revolutionerande som slår ut all annan hantering som det ser ut här i trådarna emellanåt.

För att man själv är nyfrälst behöver inte kunskapen vara ny, vilket många verkar tro.

Ja det finns mycket att säga om detta men det är sagt förrut, så.

Jag kan säga som så... att det finns fler än "de nyfrälsta" som ögonen skulle behöva öppnas lite på. Det finns ett tiotal personer på vissa forum, som bara kan ett fåtal ord när man nämner NH- då är det repviftning och när man nämner AR- då är det ostkroksböjda lusvandrande ekipage... Listan på exempel kan göras långa.

Ja det finns mycket att säga om detta men det är sagt förrut, så. :angel: Men jag lägger ner här och påminner om mitt löfte några inlägg upp.

Senast ändrad:

KL

Tycker att vi avviker från trådens grundämne lite allihop :D

Zab;
Jaa där har vi ännu en faktor,
men hur kommer man då till en "snygg form"?
Använder den fruktade termen "snygg form" och inte "rätt form", för att jag tycker att hästen alltid går i rätt form (för den) utan mänsklig inverkan på rygg/väg/tempo.

Är det att stimma till det/busa upp den och sen avbryta så fort den börjar spänna upp sig och se "snygg" ut med beröm och godis, alt klick?

Är det att jobba den såpass mycket på lös lina och bygga upp styrka, balans, koordination m.m tills det kommer av sig självt?

Bara funderingar! :bow:

Jag vet vad NH innebär.
Självklart var mitt inlägg överdivet för att få fram en skillnad!

Hästarna kan vara glada och harmoniska, men nåt jag ibland (på gränsen till ofta) ser är att de blir markbundna och för fokuserade på att göra rätt och lyssna istället för att vara stolta och självsäkra! Vill hellre ha en lyssnande diva än en trogen häst som är liten inombords. Alla hästar har ju en grundpersonlighet, men mycket går väl att jobba med?

Ingen kritik alls, ta det inte fel!
Säger bara att det är så jag har upplevt det i några fall.

:bow:

Kan ta min hund som ett exempel, hon har två "lägen".
Ett; bus, lek, uppmärksamhetskrävande.
Två; arbete, lyhördhet, beredskap.

I nr ett lägger hon kraft på att springa, få med sig fler i leken och att antränga sig fysiskt. Hon gillar att verkligen sträcka ut och anstränga sig till max, och hon vet att jag ofta hänger på då.
Här håller hon på så länge hon orkar, och verkar vara nöjd och härligt trött efteråt.

I nr två blir hon försiktig, lugn, "väntande", fokuserad -utan krav på att få mattes uppmärksamhet då jag redan kräver hennes.
Hon tröttnar lätt och tappar också mycket fysisk energi därför att hennes psyke ansträngs såpass mycket.

Detta är väl kanske vad man vill ha i en hund, men hos hästen vill jag ha båda två samtidigt! Vill ha en häst som anstränger sig till max i varje steg, som njuter av att få synas och röra sig fritt, men ändå vara känslig för signaler, kroppsspråk osv.. Det vill säga fysisk explosion med öppet sinne?

Lite överdrivet, för jag vill ju ha en harmonisk pålle, men försöker klargöra lite.

Är trött, detta är luddigt... :o

Vilket inte innebär att hästen ska vara en zoombi när man inte ger dessa signaler.

Ska den vara zombie när man ger signalerna med andra ord:confused: Nej, nån zombie vill jag inte ha alls.

fire-eye:

Detta är väl kanske vad man vill ha i en hund, men hos hästen vill jag ha båda två samtidigt! Vill ha en häst som anstränger sig till max i varje steg, som njuter av att få synas och röra sig fritt, men ändå vara känslig för signaler, kroppsspråk osv.. Det vill säga fysisk explosion med öppet sinne?

För det krävs väldigt mycket. Hästen får inte vara betesfet och otränad, den måste vara välgymnastiserad, ha energi och trivas med sej själv och sen krävs en omsorgsfull konsekvent träning dessutom för att att behärska den energin, precis som i ridning.
Det brukar vara så att de som vill ha denna lösdressyr inte alls villl ha den där energin när dom rider för då kommer problemen:cool:
MEn det ena går inte utan det andra man måste ju behärska hästen om man vill ha energi och explosivietet och den där "uppvisningskänslan" i hästen.

Det går inte att få en smällfet fjording att visa upp sej men kanske en riktigt vältränad som får bra mat:confused: Men då kanske inte ryttaren å andra sidan skulle känna igen sin häst och bli rädd för att rida den:o
(Tog fjording som exempel bara eftersom det togs upp i tråden)
Det där du vill ha kommer med andra ord inte av sej själv eller för att man är "snäll" eller pratar "hästspråk" med den....

Senast ändrad av en moderator:

Inte Natural Horsemanship! Som vanligt brister det i kunskap eller förståelse för vad Natural Horsemanship innebär.
Förenklat, kan man säga att inom Natural Horsemanship strävar man efter tydlig tvåvägskommunikation och att hästen reagerar på små signaler. Vilket inte innebär att hästen ska vara en zoombi när man inte ger dessa signaler. Därutöver finns uppfostran, men det borde inte vara specciellt för Natural Horsemanship.

Jag känner f ö inte till några speciella "typer" av Natural Horsemanship, bara instruktörer som jobbar på olika sätt. Precis som olika lärare gör.

LIA

Det är lite så jag uppfattat det också.
Att det beror på utövaren, menar jag.
Precis som inom all hästhantering.

Min vita dam, som idag är 24 år ung, är en sån där dam som älskar att visa att hon KAN äga världen. Den tidigare ägaren åkte ofta ner till Mantorps travbana och lånade longervolten där och löslongerade henne. Hon är väldigt lyhörd för röst, rörelser och kroppsposition.

Jag har faktiskt ett par gånger känt att hon varit "ett med mig" när vi har stått i en enorm jätehage och hon har travat och galopperat löst i en 15-20 metersvolt runt mig, med väl undersatta bakben, spänst i kroppen och helt fokuserad på mig. Hon har ökat och minskat tempot, när jag höjt eller sänkt armen, hon har flyttat undan fram- eller bakdel när jag har vikt mig i kroppen eller "dansat några steg hit eller dit". Det har liksom varit en ren lek, där vi tillsammans har satt reglerna.

Denna känsla hade jag bland annat när jag hade spekulanter på fölungen 2003 och jag visade dem i hagen. Min häst travade i en 15-20 metersvolt runt runt mig, svävande och hade fölungen lika svävande bakom sig. När jag ritade en åtta med armen och "svängde med kroppen" vände hon mjukt genom volten som fortfarande var i en gigantisk jättehage och bytte varv.

Så jo, jag tror att det går att få den "spänningen" mellan häst och förare även om man inte har en PRE-hingst.

Fatima är ett genuint, ädelt svenskt halvblodssto

e Flyinge Phaeton (angloarab godkänd för halvblodsavel)
u Astri (Astronaut-Emir-Drabant)

Men jag är ingen världsmästare, utan vi ser det helt som en lek och leker även samma lekar idag. Vill man veta hur man ska göra "på riktigt" gäller det att skaffa sig en instruktör. KFH har ju clinics och det finns väl även en förening i Sverige, som har kurser och clinics, eller har jag fel? Har du sökt på Google?

Senast ändrad:

:bow: Bra inlägg!
Jag vill faktiskt ha samma energi när jag rider, och några gånger har jag hittat den också! Det kräver ju som du sa sin ryttare, och man måste hitta en balansgång mellan att ge en massa hjälper för att bibehålla trycket - och att vara passiv. Hästen ska vilja och kunna behålla energin på (till stor del) egen hand.

Min häst är väldigt blyg fortfarande (det är nåt vi jobbar på) men då & då när man rider ute går det att få henne att verkligen showa!
Om vi travar i lugn trav och hon verkligen är taggad (men lyhörd) så räcker det ibland med att jag säger "BRAAAAAA FIIA!" och är riktigt stolt över henne, (får ju ett annat tryck i rösten när jag har känslor bakom orden) så kommer bakbenen och man kan länga på tyglarna. Hon flyter in i någon slags blandning av ökad/balans-trav och kröker på nacken på lösa tyglar.
Då är det bara att sitta och njuta, sen efter ca 5 travsteg slutar hon igen och då brukar jag ta tillbaka henne försiktigt och skritta samtidigt som jag berömmer henne jättemycket. Så om jag nu skulle vilja börja försöka få fram det i henne så kan man kanske se det som ett tecken på att det går?

Vilket kommer först då? Trycket och glöden i ridningen eller i löslongeringen? Ska man arbeta med båda samtidigt?

:bow:

Rysningar :bow:
Ni är så himla fina tillsammans btw!

Det är den känslan jag vill hitta!
Jag vill veta vägen dit om det finns någon.
Kanske inte kommer prova det själv (är bara 16 så jag har lång tid på mig att bestämma mig) men jag är nyfiken och vill lära mig mer!

Ex: Hur har du lärt dig att du ska just höja/sänka armen, vika dig i kroppen osv..? Film, tränare, böcker, självlärd?

Jag är en sån som snappar upp mycket och kan anpassa det utefter mig själv och mina behov. Har alltid varit självlärd som person, och har kommit relativt långt på det. Mina föräldrar vet det och förstår väl inte riktigt om jag säger;
jag vill träna för någon som kan lära mig att löslongera min häst.
Deras svar blir; Det kan du redan, annars lär du dig själv.

Så det är inget alternativ för mig just nu.. :(

Men jag vill inte heller göra det till något seriöst såhär i början om jag bestämmer mig för att vilja. Kommer isf testa hur hästarna reagerar och inte ställa några direkta krav.

Tack för alla svar! :bow:

Hur har du lärt dig att du ska just höja/sänka armen, vika dig i kroppen osv..? Film, tränare, böcker, självlärd?

• Läktarryttare, man lär sig massor på att sitta på läktaren när det är olika ridlektioner, ridlärarna agerar olika, en del är dominanta, en del är mjukare i framtoningen, en del rör sig mycket, en del rör sig inte alls. Betrakta både hästar, ryttare och instruktörer på många olika lektioner.
  • Tränare (se ovan)
  • Kurser (se ovan)
  • Clinics (se ovan)
  • Läger (se ovan)
  • Tävlingsbesök (se ovan)
  • Böcker
  • Internet
  • Filmer
  • Livserfarenhet (Jag har hållit på med hästar på ett eller annat sätt, sen jag var fem år, idag är jag 42. Alla år, har lärt mig något utifrån alla de hästar jag hanterat o träffat. Både bra och sämre erfarenheter.)
  • Närvaro (Bara vara i stallet o hagen, iaktta utan att störa)
  • Umgänge (Vara i stallet o hagen, iaktta, "samtala" genom att klia, stå i hagen o känna in, vad som händer om jag står avslappat vilande med ena benet och med sidan mot hästen och tittar lite snett från hästen, gentemot om jag står bestämt med bägge fötterna en bit i sär, händerna i sidan och STIRRAR på hästen. Vad som händer om jag "skjuter ut rumpan mot hästen" när jag står framför, bakom eller vid sidan av hästen, vad som händer om jag går emot hästen, från sidan, framifrån eller bakifrån. Vad händer om jag höjer en hand fort/långsamt, samtidigt som jag går, eller står? Vad händer om jag sänker en hand fort/långsamt, samtidigt som jag går, eller står? Vilken skillnad gör det om jag håller armarna rakt ut, när jag höjer och sänker eller håller dem nära kroppen?
(Första punktstycket gäller INNAN MAN TESTAR ANNAT)

Senast ändrad:

Tack för svaret!!

Men jag har letat och letat, och jag vet ingen i krokarna som håller på med nåt sånt jag är ute efter...
Bor strax utanför helsingborg i skåne.

Jag har lärt mig jättemycket av att titta på hästshower som är i närheten. Bättre än så blir det inte för mig..
Ska jag bara lägga ner och ge upp då? :crazy:

Iakttagit har jag gjort sen tre års ålder, kunde sitta i timmar utanför hagen på min gamla ridskola och bara titta.

den sista punkten vet jag att jag ofta har slarvat med sen jag blev hästägare.. Ska försöka bli bättre på den biten!

Tack för tips, info och engagemang! :bow:

KL

Tycker att vi avviker från trådens grundämne lite allihop :D

Zab;
Jaa där har vi ännu en faktor,
men hur kommer man då till en "snygg form"?
Använder den fruktade termen "snygg form" och inte "rätt form", för att jag tycker att hästen alltid går i rätt form (för den) utan mänsklig inverkan på rygg/väg/tempo.

Är det att stimma till det/busa upp den och sen avbryta så fort den börjar spänna upp sig och se "snygg" ut med beröm och godis, alt klick?

Är det att jobba den såpass mycket på lös lina och bygga upp styrka, balans, koordination m.m tills det kommer av sig självt?

Bara funderingar! :bow:

Form kan jag bara i teorin :P
men för att ta ett exempel från mitt senaste ridpass. Konstigt nog har jag fått lära mig att man måste använda tygelb för att hästen ska kröka på nacken (de som kunde det utan tygel måsta vara någon slags magiska väsen), så jag blev minst sagt glatt överraskad när Crow av sig själv krökte nacken när jag med sits och höfter försökte böja honom på volten. :3 Det var inte så svårt! Men nästan magiskt ;) (höll bara ca 2 sekunder, men återkom ett par gånger så jag tror att vi är på väg x) (och det var inte som han undandrog sig tygeln heller >_>)

Men för att svara på din fråga; jag tror att det är att jobba dem tills det kommer av sig själv, om det är genom ridning, eller att gå bredvid med lös häst, eller på lina spelar nog mindre roll så länge man gör det rätt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?