Sv: Kuvad vs. Stolt? *långt*
Jag vet vad NH innebär.
Självklart var mitt inlägg överdivet för att få fram en skillnad!
Hästarna kan vara glada och harmoniska, men nåt jag ibland (på gränsen till ofta) ser är att de blir markbundna och för fokuserade på att göra rätt och lyssna istället för att vara stolta och självsäkra! Vill hellre ha en lyssnande diva än en trogen häst som är liten inombords. Alla hästar har ju en grundpersonlighet, men mycket går väl att jobba med?
Ingen kritik alls, ta det inte fel!
Säger bara att det är så jag har upplevt det i
några fall.
Kan ta min hund som ett exempel, hon har två "lägen".
Ett; bus, lek, uppmärksamhetskrävande.
Två; arbete, lyhördhet, beredskap.
I nr ett lägger hon kraft på att springa, få med sig fler i leken och att antränga sig fysiskt. Hon gillar att verkligen sträcka ut och anstränga sig till max, och hon vet att jag ofta hänger på då.
Här håller hon på så länge hon orkar, och verkar vara nöjd och härligt trött efteråt.
I nr två blir hon försiktig, lugn, "väntande", fokuserad -utan krav på att få mattes uppmärksamhet då jag redan kräver hennes.
Hon tröttnar lätt och tappar också mycket fysisk energi därför att hennes psyke ansträngs såpass mycket.
Detta är väl kanske vad man vill ha i en hund, men hos hästen vill jag ha båda två samtidigt! Vill ha en häst som anstränger sig till max i varje steg, som njuter av att få synas och röra sig fritt, men ändå vara känslig för signaler, kroppsspråk osv.. Det vill säga fysisk explosion med öppet sinne?
Lite överdrivet, för jag vill ju ha en harmonisk pålle, men försöker klargöra lite.
Är trött, detta är luddigt...