Sv: Kuvad vs. Stolt? *långt*
Tjena!
Har läst igenom hela din tråd men tänkte försöka börja med att ge mina tankar från ditt första inlägg..
Jag tror att stolthetens uttryck är mycket individuellt hos hästar, och i många fall kan den lockas fram. Jag tror även att den ser olika ut för olika hästar.
Sen har PREhingsten en utstrålning som inte alla hästraser har - tyvär. De är avlade på mod, skönhet, steg, vilja, lynne och inte på prestation på tävlingsbanan som ex fullblod och halvblod etc. Det är en hästras med anor från flera, flera hundra år tillbaka i tiden, så jag tror att det är svårt att få fram just PREhingstens stolthet i ditt fullblodssto (förlåt, det kan låta hårt - men inte så jag menar..
hoppas du missupfattar mig rätt.) hon är ju inte avlad för det, så det ligger inte så nära till hands. Jag säger inte att det är omöjligt - men jag tror inte att det går lika fort som med en PREhingst.
Du frågar:
Hur får man sin häst att bära sig som om den var snyggast i hela världen utan att den blir stressad?
Eller måste den vara född med det?
Hur får man en häst att ta så mycket egna inititativ att den rör sig med en sån spänst och styrka helt utan tvång?
Att den hoppar och svävar fram i full kontroll?
Mitt svar på detta är att det finns inte en väg som passar alla, man måste se till individen.
- Är det en stressad häst så måste man anpassa sig till det.
- Jag tror att till ganska stor del kan hästen vara född med det.
- Få hästen att röra sig med spänst och styrka helt utan tvång handlar mycket om dig och hur du rör dig och hur du är med din häst.
- "Hoppar och svävar i full kontroll" är jag lite osäker på hur du menar med. Under Din kontroll eller hästens kontroll?
Jag tror nämligen inte man behöver tänka 'min kontroll' för det är inte det det handlar om. Det handlar ju om ett samspel och det är det jag tror KFH vill försöka få fram. Hästen rör sig så som naturen tillåter den och finns banden mellan häst och människa och det finns ett tillåtande klimat för hästen så kommer hästen även visa upp sig - så som den upplever sin stolthet. (gu va flummigt detta blir
)
Om du menar hästens kontroll så handlar det mycket om mognad, dagsform och inte minst tillit, tror jag. Om hästen känner sig trygg med dig så kontrollerar den sig bättre, den får tid till att koncentrera sig på sin egen kropp istället för att hoppa runt i sin egen hjärna om den ska vara trygg eller osäker. Den tilliten tar tid att bygga upp, och den åker berg o dal-bana varje dag - men jag upplever det som att det är som räntan, upp och ner, men med en stabil uppåtgående kurva
Jag tror att jag kommenterat din video nr2 tidigare och jag funderade över om det var så att hästen "smet undan" ibland, men du sa att du bad den gå undan tror jag... hur som helst så är "smitandet" ett helt naturligt beteende hos hästar som är lite osäkra. Det ser lite busigt ut men är egentligen vanlig hederlig flyktinstinkt. Och flyktinstikt behöver inte alltid vara flykt: "hjälp va rädd jag är!" utan hästar springer även för att göra sig av med obehag av alla sorter. De springer även när de mår bra för det skapar ett välbehag som är lättillgängligt. Flyktinstinkt är något bra och inte något att bestraffa. Med tiden allt eftessom hästen blir mer trygg i sig själv och tillsammans med människan kommer detta att avta mer och mer för hästen finner ett välbehag i att stärka sitt självförtroende med nämligen
. Efterhand klarar hästen av längre och längre tider nära och med koncentration på dig och sin egen kropp istället för att vimsa i sin egen skalle (så att säga
) och alla stunder hästen bjuder till behöver man ta till vara på. När man får till en kort stund tillsammans kan det vara bra att stanna och berömma så kommer den tillslut att förstå att "detta var ju kul".
Att få hästen att pampa med hjälp av din egen hållning (så som KFH ofta visar) funkar med hästar som är redo för det. Försiktiga hästar kan bli skrämda för det kan uppfattas som mycket dominant kroppsspråk och det är bra att vara försiktig med det med den typen av häst. Har du däremot en tuffing (som min
) så kan det ibland vara bra att visa hur du pampar. När jag gör det med min kan han ibland pampa han oxå några steg eller så skakar han på huvudet och visar att "nähä, detta är jag inte redo för - och drar sen iväg (flykt) för han känner sig lite osäker. Låter jag honom bara vara så kommer han dock tillbaka och vill mer efter sin repa, eller så håller jag ihop honom och stannar honom med mitt kroppsspråk för att säga: "vi hör ju ihop, kommer du inte ihåg det?" och klappa, klia och följa en stund.
Hoppas det var lite svar som gav nåt.