Kuvad vs. Stolt? *långt*

Sv: Kuvad vs. Stolt? *långt*

Wow, grattis till aha-upplevelsen!

Hur gjorde du, har du kommit fram till någon speciell hjälp som fick honom att samla sig eller var det bara kombinerade hjälper --> böjning + koncentrartionen som krävde det?

Okej du tror på alt. nr 2.
Men vad menar du med "gör det rätt"? :idea:

:bow:

Tack, tack XD

Det var nog att kombinationen av hjälper fick honom att böja sig rätt genom kroppen och då krökte han nacken med eftersom det var enklast..
Hjälperna var ytter höft bak/ut, inner höft fram/ner, låta bli att vika mig i sidan :P och lätt stöd i yttertygeln.. fast stödet är jag dålig på. x) Man ser på bilden att bägge tyglar är helt slappa desutom lutar jag mig fram.. men nåt blev rätt iaf xD Blev väl ingen enorm samling, men han fick rätt på ryggen :)

Med att arbeta rätt menar jag helt enkelt att arbeta rätt:P Vad som är rätt beror på individerna, men utan tvång eller motstånd :)

Men jag har letat och letat, och jag vet ingen i krokarna som håller på med nåt sånt jag är ute efter...

Hmm... varför stirra sig blind på en enda sak. Du måste inte hitta en ren NH-tränare, eller ren NH-clinic, eller rent NH-läger. Jag har varit på EN enda NH-clinic i hela mitt liv och det var en totalt ointressant repviftare, där jag inte lärde mig ett skvatt. Och det är INTE signifiktivt för bra NH-lära. Utan det var 250 bortkastade kronor.

Utan jag cyklar förbi hästhagar med ridskolehästar, kompisars hästar eller vilka hästar som helst... Sätter mig i diket och tittar på hur den flockdynamiken fungerar. Jag sitter som klistrad på min barndoms ridskoleläktare och studerar vanliga svenska ridskolelärare och vanliga svenska ridskolehästar och vanliga svenska ridskoleelever, hur de kommunicerar med varandra.

Jag rider för vanliga ridskoletränare
Jag rider för AR-tränare
Jag har ridit ett par ggr för CR-tränare
Jag har varit och tittat på dressyr- hopp- och fälttävlansclinics

Jag har...
Jag har...
Jag har...

och så vidare.

Jag är vanlig fattig arbetare och halvt sjukpensionär. Att jag har häst och har råd att skrapa ihop slantar för att åka på en och annan kurs är egentligen ganska fantastiskt.

Men jag har haft och jag har ett rikt hästliv, med många fantastiska hästkompisar både två- och fyrbenta, som har lärt mig allt jag kan och kommer fortsätta lära mig till den dagen, jag lägger mig raklång med näsan i vädret.

Jag vet, och är ruggigt glad för den vetskapen, att man ALDRIG och då menar jag ALDRIG blir fullärd. Utan det finns ALLTID, ALLTID nya fantastiska kunskaper från fantastiska hästmänniskor och hästar, att ta åt sig av, bakom hörnet.

Mvh

IngelaH

Lägg in bilden här vetja! :love:
Förstår hur du menar!
Vad har du för typ av häst, fysiskt och psykiskt sett?

IngelaH;

Jamen jaha, jag trodde du menade specifikt AR/NH/löslongering... :o
Men då förstår jag lite bättre! :bow:

Här är ingen ridskola i närheten, men jag kan ju alltid titta på när de har privatträningar i ridhuset runt knuten! Man är ju alltid välkommen utanför manegen så det borde inte vara något problem..
Sen har jag tävlingsryttare i stallet som jag brukar kolla på när de rider/tävlar/tränar.. Mycket lärorikt!

Observera att jag var för trött för att läsa igenom hela tråden, ni har säkert kommit fram till en massa bra slutsatser redan! :p
Men jag tror det är svårt att få någon direkt stolthet/utstrålning dels i början när häst och/eller ryttare är lite gröna och inte utvecklat en fungerande kommunikation, eller om hästen känner sig låst eller begränsad ("för" bra lydnad) eller om den har för dåligt självförtroende.
Eftersom allt det går att träna upp så tror jag man kan förbättra stolthet och utstrålning avsevärt på alla hästar, kanske att vissa har mer fallenhet än andra.

Min häst har ganska bra utstrålning och lite hingstighet i sig trots att det är en valack och ser ofta väldigt stolt ut i hagen. Därför tror jag det är en sån som har anlag för att se väldigt stolt ut även vid träning. Men då måste först kommunikationen bli ännu bättre för att inte behöva korrigera (korrigeringar dödar! :p ) hästens koordination bli ännu bättre för att kunna känna sig säker i rörelserna, och jag måste våga låta hästen känna sig fri och ohämmad. Att det blir lite av en lek även om det är svåra övningar man utför.

Det är ju så mycket som kan försämra eller förbättra självförtroende. Att hästen får känna sig duktig av att lära sig nya saker och även få utföra sånt den behörskar bra, att man i så hög grad som möjligt kan undvika tvång/korrigeringar utan låta hästen ta mycket eget ansvar (man växer med uppgiften!) att hästen känner sig ok fysiskt och mår bra mentalt, och som sagt det där med kommunikationen.

Själv fäster jag mig inte så mycket vid det ännu. För att lydnaden känns viktigast, den var rätt bristfällig ffa vid ridning till en början (kommunikationen överlag oss emellan). Men att man försöker träna på ett sånt sätt att man inte sabbar självförtroende och arbesvilja iaf tills häst och ryttare känner sig duktiga nog att glänsa! ;)

Det är bilden på min avatar :P
Han är en hyffsat bra byggd vbl travare med hjärtat på rätta stället:P Gör precis som jag ber på dressyrpassen, det är bara det att jag inte riktigt vet vad jag ber om.. xD Och han är inte helt inriden utan vi jobbar som sagt på det. Men väldigt sammarvbetsvillig.
Ledaren i hagen, men egentligen är de nog lika ranglåga bägge två :P

Fast du Skuggi!

Jag har väldigt svårt att se att du vill ha en häst som busar under dig:confused:

Titta på toleransen hos hoppryttare- som har hästar som slår bakut o bockar om vartannat.

Ja, nu vet du som sagt inget om hur jag rider eller vad jag gillar, men min valack både bockar och rejsar ibland, och det deltar jag med glädje i, någon gång har han tom taktat och trumpetat :rofl:

Jag skiljer dock på glädjebus och andra "konster". Jag vill inte sitta på en häst som vill slänga av mig, då är det något fel.
Om en häst "bockar och slår bakut om vartannat" skulle jag fundera på om hästen var helt tillfreds.

Kan ta min hund som ett exempel, hon har två "lägen".
Ett; bus, lek, uppmärksamhetskrävande.
Två; arbete, lyhördhet, beredskap.

I nr ett lägger hon kraft på att springa, få med sig fler i leken och att antränga sig fysiskt. Hon gillar att verkligen sträcka ut och anstränga sig till max, och hon vet att jag ofta hänger på då.
Här håller hon på så länge hon orkar, och verkar vara nöjd och härligt trött efteråt.

I nr två blir hon försiktig, lugn, "väntande", fokuserad -utan krav på att få mattes uppmärksamhet då jag redan kräver hennes.
Hon tröttnar lätt och tappar också mycket fysisk energi därför att hennes psyke ansträngs såpass mycket.

Detta är väl kanske vad man vill ha i en hund, men hos hästen vill jag ha båda två samtidigt! Vill ha en häst som anstränger sig till max i varje steg, som njuter av att få synas och röra sig fritt, men ändå vara känslig för signaler, kroppsspråk osv.. Det vill säga fysisk explosion med öppet sinne?

Förstår vad du menar... men är detta ens möjligt att uppnå? Alltså, om hunden verkar ha ett behov av två lägen, kan det tänkas att hästen behöver det också? *funderar*

Personligen så kan jag tycka att det är härligt att anstränga mig fysiskt, men då kan jag inte hålla på med kärnfysik samtidigt (typ, jag håller inte på med kärnfysik när jag är still heller..) när jag ska koncentrera mig måste jag ha lugn och ro, och få tänka igenom allt ordentligt...

Men nu är jag inte vidare vältränad, var jag det kanske det skulle vara lättare att koncentrera mig även vid hård fysisk aktivitet? :angel:

Ja, nu vet du som sagt inget om hur jag rider eller vad jag gillar, men min valack både bockar och rejsar ibland, och det deltar jag med glädje i, någon gång har han tom taktat och trumpetat :rofl:

Bara ett tips:o

Det är sådär många får problem:angel:
Man tillåter saker ibland och skrattar åt det - nästa gång går det över gränsen (eftersom hästen tror att det är helt ok att "rejsa" tex )
och matte blir rädd:crazy: Ja hur ska hästen veta din gräns för vilda bocksprång eller "rejsande":o

Att rida fort men kontrollerat är en sak, men det kallar jag inte "rejsande".... akta så du inte snart sitter bland trådarna "min häst sticker" eller "min häst kastar av mej".

Bara en liten kommentar ang detta med "glädjebocksprång" och andra bocksprång. :cool:

Nja, i vårat fall har vi redan varit i "min häst sticker" osv, idag har vi inte de problemen som gjorde att han ville göra sig av med mig, utan nu är det bara glädjeskutt jag får till livs.
Det är heller inga "vilda bocksprång" utan snarare små skutt, och rejsen kan jag direkt avbryta om det skulle behövas. Då kanske de snarare räknas som att springa fort enligt dig, om du definierar rejs som okontrollerat.

Men, jag håller med dig, man får inte skratta åt ett beteende ena dagen och bestraffa det en annan dag. Det kan ju hästen aldrig fatta.

Men, jag håller med dig, man får inte skratta åt ett beteende ena dagen och bestraffa det en annan dag. Det kan ju hästen aldrig fatta.

Nej det var det jag menade, för det är ändå vad många gör, både med hundar hästar och barn:o

Det blir obegripligt att det som passerade som skoj igår är fy fy idag:cool:

Absolut, och det inte bara med "farliga" beteenden, och så har man vips en häst man tycker är ouppfostrad och störig :angel:

Som jag gjorde förr med min valack, jag "lät" honom flytta mig när jag borstade honom, och när jag sedan ville flytta honom, då blev han sur såklart. Och inte fattade jag det.. hade ju inte märkt att han flyttade mig tidigare. :crazy:

Vilket innehåll i texten! Fick en smärre aha-upplevelse! :idea:

Jag har en liten förmåga att göra allt så mycket svårare än det egentligen är, och för att lyckas komma ihåg saker så lägger jag ofta upp punkteri huvudet, t.ex. massa beröm, inbjud till eget initiativ osv, osv, osv... Men nu fick jag en nyckel av dig som kommer att få mig att komma ihåg allt det där lätt som en plätt!

"korrigering dödar!" :bow:
Alla punkterna finns där (i mitt huvud)!

Så tack för det! :love:

Trevliga "steg" du satte upp också, tror det ligger väldigt mycket i att fixa kommunikationen innan så man slipper korrigeringen (som du sa).

Men hur får man en häst som vågar axla ansvar?
Är det helt enkelt att (under kontrollerade former) presentera lite nötter att knäcka, och uppmuntra till att de ska lösa dom själva?
Såsom presenningar, hitta godis, gå förbi läskiga saker..
Ska man bara försöka kliva tillbaka så mycket det går och låta hästen reda ut det själv? :)

Min lilla tjej är väldigt rädd om sig, och vill ha mycket stöd i allt hon gör. Hon har aldrig haft någon som hon har kunnat lita på innan, så det har säkert med det att göra. Hon känner sig alltid tryggare om jag t.ex. före eller med henne förbi läskiga saker osv.. Men det borde nog gå att jobba bort! :love:

Tips på "problem" som de kan få lösa?
Kan inte innefatta att hon ska sitta fast ngnstans, det klarar hon inte riktigt.

Skuggi;

Jaa jag har också tänkt lite på det där...
Men jag tror att en riktigt välbalanserad häst faktiskt mår bäst och till viss del vill ha en balans mellan lägena!

Jag kommer inte ha några problem med fysiken på min (uppavlad för att springa och blir utan överdrift så gott som aldrig trött fysiskt. Svettig kanske men återhämtar sig direkt efter ngn minuts skritt. Blir aldrig riktigt trött). Dock blir hon lättare trött mentalt, vilket är bra för mig som sysslar med ngn slags NH, men kanske är jobbigt för en "vanlig ryttare" som försöker rida henne trött (funkar aldrig!) Provar man att ge henne massa uppgifter blir hon stressad istället. Det gäller att försöka få henne fokus på en enda sak, då går hon in för det och kör tills hon inte orkar mer. Låter knasigt, men är lite stressad så jag lär få förklara lite mer ingående imorgon. :rofl:
Däremot har hon stora problem med bärkraften (när hon är lös) och springer mest och kikar stjärnor, samt pinnar på med en väldig fart. Tror det kan jobbas bort om jag bara går in för det..

Håller med FL, okonsekvent hantering ser man alltför ofta!
:crazy::crazy:

Skulle du kunna berätta lite om vilken typ av NH du då menar? Jag är själv så pass grön inom NH att jag nog inte har koll på alla olika varianter.
Den NH:n där man bara vill ha en initiativlös lydig häst, vilken är det? Är det några speciella frontfigurer du tänker på?
Den NH som är lekfull, är det PNH?
Eftersom så många verkar fullkomligt skräckslagna då NH nämns, så vore det intressant att få lite info av någon som inte är allergisk, utan bara verkar sålla bland "metoderna". :)

Sorry, jag uttryckte mig lite klumpigt där :o
Det finns antagligen lika många typer av NH som det finns NH-utövare och att få fram en initiativlös häst är väl knappast målet för någon. Det jag ville säga var att jag tycker att vissa NH-tränare kanske går ett par snäpp för långt för min smak. För mig passar helt enkelt en lite mjukare ledarstil :D (fast sen är ju allt relativt, finns säkert folk som till o me uppfattar mig som hård mot hästarna).
Det var alltså inte någon särskild frontfigur/NH-stil jag tänkte på, utan helt enkelt vanligt NH-folk som jag sett arbeta med sina hästar.

Sorry, jag uttryckte mig lite klumpigt där :o
Det finns antagligen lika många typer av NH som det finns NH-utövare och att få fram en initiativlös häst är väl knappast målet för någon. Det jag ville säga var att jag tycker att vissa NH-tränare kanske går ett par snäpp för långt för min smak. För mig passar helt enkelt en lite mjukare ledarstil :D (fast sen är ju allt relativt, finns säkert folk som till o me uppfattar mig som hård mot hästarna).
Det var alltså inte någon särskild frontfigur/NH-stil jag tänkte på, utan helt enkelt vanligt NH-folk som jag sett arbeta med sina hästar.

Ja, det kan jag hålla med dig om.
Det verkar så förvirrat generellt vad NH egentligen är och vad det står för, och många misstolkar nog en del frontfigurer och missar deras budskap.
Jag har också tänkt på att en del vanliga utövare/tränare går lite för långt. För min smak. Det är så tråkigt då att hela tänket kring NH ska ses som negativt. Men nu förstår jag hur du menar.

Jag tycker ditt eget resonemang låter bra! :)
Som sagt, nötter att knäcka i lagom doser, låta hästen misslyckas men när det känns som det behövs - "uppmuntra" genom att hjälpa till. Att låta en häst misslyckas brukar vara bra i lagom dos - att den får testa sig fram, men att man inte låter den misslyckas för länge i taget - isåfall börjar om och försöker ge rätt förutsättningar eller ger ytterligare fler ledtrådar/tydligare hjälper så häststackarn inte bara blir förvirrad.

Men som i ditt fall så är det förmodligen mycket annat som spelar in, inte alltid att ovanstående räcker för att göra hästen mer självsäker. För mig var/är det som sagt bl a koordination som behöver tränas upp, för dig kanske tekniken rent överlag för att hitta bättre balans/bärighet = harmoni med ryttaren?
Hästar kan få betydligt bättre självförtroende bara av känslan att vara i balans, då blir det också mer mottagliga för de små "nästan bara tanke-" hjälperna.

Om hästen behöver STOR omställning vilket det kan bli till en början kan jag nog tycka det är ok att få bortprioritera självförtroendeträningen tills grovjobbet är gjort - att lära om ett helt rörelsemönster under ryttare kan vara svårt till en början och kanske kräva en del "hjälp" i form av korrigering och att vara övertydlig som får kompenseras av beröm, inte kräva så mycket i taget innan den får eftergift/vila osv. Och det kommer förmodligen inte ge bättre självförtroende förrän hästen börjat lära sig det rörelsemönster man är ute efter.
Man kan försöka bryta ner så mycket som möjligt, men förr eller senare kommer man förmodligen behöva ta sig igenom stadier som hästen upplever svårt eller jobbigt. Då kan det vara en bra idé att man kommer ihåg att gå tillbaka till lättare uppgifter som hästen redan kan, och kanske att växla med att lära in nya moment som ändå är lätta att lära in och som inte är så fysiskt krävande.
En sak som jag själv tyckte var mycket tänkvärt var kommentaren att för varje ny sak man lär hästen så brukar något den redan kan försämras. Så för varje ny sak går man tillbaka till grunderna och repeterar.

Nu är inte jag någon renodlad NH-människa utan tränar mest inom själva ridningen förutom vardagshanteringen och enstaka NH-träningspass. Så övningar har du själv säkert fler på lut än vad jag skulle komma på! :p
Finns massor bara man har lite fantasi. Allt som du kan göra "enkelt" för hästen men som är lite av en utmaning till att börja med.

Senast ändrad:

Tjena!

Har läst igenom hela din tråd men tänkte försöka börja med att ge mina tankar från ditt första inlägg..

Jag tror att stolthetens uttryck är mycket individuellt hos hästar, och i många fall kan den lockas fram. Jag tror även att den ser olika ut för olika hästar.

Sen har PREhingsten en utstrålning som inte alla hästraser har - tyvär. De är avlade på mod, skönhet, steg, vilja, lynne och inte på prestation på tävlingsbanan som ex fullblod och halvblod etc. Det är en hästras med anor från flera, flera hundra år tillbaka i tiden, så jag tror att det är svårt att få fram just PREhingstens stolthet i ditt fullblodssto (förlåt, det kan låta hårt - men inte så jag menar.. :crazy: hoppas du missupfattar mig rätt.) hon är ju inte avlad för det, så det ligger inte så nära till hands. Jag säger inte att det är omöjligt - men jag tror inte att det går lika fort som med en PREhingst.

Du frågar:
Hur får man sin häst att bära sig som om den var snyggast i hela världen utan att den blir stressad?

Eller måste den vara född med det?

Hur får man en häst att ta så mycket egna inititativ att den rör sig med en sån spänst och styrka helt utan tvång?
Att den hoppar och svävar fram i full kontroll?

Mitt svar på detta är att det finns inte en väg som passar alla, man måste se till individen.
- Är det en stressad häst så måste man anpassa sig till det.
- Jag tror att till ganska stor del kan hästen vara född med det.
- Få hästen att röra sig med spänst och styrka helt utan tvång handlar mycket om dig och hur du rör dig och hur du är med din häst.
- "Hoppar och svävar i full kontroll" är jag lite osäker på hur du menar med. Under Din kontroll eller hästens kontroll?

Jag tror nämligen inte man behöver tänka 'min kontroll' för det är inte det det handlar om. Det handlar ju om ett samspel och det är det jag tror KFH vill försöka få fram. Hästen rör sig så som naturen tillåter den och finns banden mellan häst och människa och det finns ett tillåtande klimat för hästen så kommer hästen även visa upp sig - så som den upplever sin stolthet. (gu va flummigt detta blir :crazy::D)

Om du menar hästens kontroll så handlar det mycket om mognad, dagsform och inte minst tillit, tror jag. Om hästen känner sig trygg med dig så kontrollerar den sig bättre, den får tid till att koncentrera sig på sin egen kropp istället för att hoppa runt i sin egen hjärna om den ska vara trygg eller osäker. Den tilliten tar tid att bygga upp, och den åker berg o dal-bana varje dag - men jag upplever det som att det är som räntan, upp och ner, men med en stabil uppåtgående kurva :D

Jag tror att jag kommenterat din video nr2 tidigare och jag funderade över om det var så att hästen "smet undan" ibland, men du sa att du bad den gå undan tror jag... hur som helst så är "smitandet" ett helt naturligt beteende hos hästar som är lite osäkra. Det ser lite busigt ut men är egentligen vanlig hederlig flyktinstinkt. Och flyktinstikt behöver inte alltid vara flykt: "hjälp va rädd jag är!" utan hästar springer även för att göra sig av med obehag av alla sorter. De springer även när de mår bra för det skapar ett välbehag som är lättillgängligt. Flyktinstinkt är något bra och inte något att bestraffa. Med tiden allt eftessom hästen blir mer trygg i sig själv och tillsammans med människan kommer detta att avta mer och mer för hästen finner ett välbehag i att stärka sitt självförtroende med nämligen ;). Efterhand klarar hästen av längre och längre tider nära och med koncentration på dig och sin egen kropp istället för att vimsa i sin egen skalle (så att säga :D) och alla stunder hästen bjuder till behöver man ta till vara på. När man får till en kort stund tillsammans kan det vara bra att stanna och berömma så kommer den tillslut att förstå att "detta var ju kul".

Att få hästen att pampa med hjälp av din egen hållning (så som KFH ofta visar) funkar med hästar som är redo för det. Försiktiga hästar kan bli skrämda för det kan uppfattas som mycket dominant kroppsspråk och det är bra att vara försiktig med det med den typen av häst. Har du däremot en tuffing (som min :D) så kan det ibland vara bra att visa hur du pampar. När jag gör det med min kan han ibland pampa han oxå några steg eller så skakar han på huvudet och visar att "nähä, detta är jag inte redo för - och drar sen iväg (flykt) för han känner sig lite osäker. Låter jag honom bara vara så kommer han dock tillbaka och vill mer efter sin repa, eller så håller jag ihop honom och stannar honom med mitt kroppsspråk för att säga: "vi hör ju ihop, kommer du inte ihåg det?" och klappa, klia och följa en stund.

Hoppas det var lite svar som gav nåt. :laugh:

Ville lägga till lite mer...:D

Hästar som är uttråkade och loja kan verkligen vakna till liv av löslongering, börja busa och bralla och leva upp som aldrig förr. Detta upplever jag är ett tecken på att något är rätt. Den ser att du komunicerar och den visar att den komunicerar tillbaka. Den visar att den upplever välbehag genom att springa runt och bocka (en typ av flyktinstinkt) och den blir mer uppmärksam för den ser ju att människan ju rör sig på ett annat sätt - och även den kanske springer runt och bockar :D. Alltså människan busar med hästen på hästens vis, manar till flyktbeteende och välmående. Denna hästen brukar leva upp, men sen kommer det att avta och så småningom bli mindre och mindre utfall. Det blir tillslut ett samspel som är lugnare.

En häst som är osäker och "springig" är det helt onödigt att busa med (enligt min åsikt). Den får man hitta en annan väg för att nå fram till, men när man hittat rätt väg så kommer den att ha lite mer energi än den tidigare loja hästen, och ofta lyssnar även den till mindre och finare hjälper fortare och tidigare. Den hästen behöver man öva mer start och stopp i harmoni och lugn för att sen utöka från det hållet.

Så... nu ska jag sova... det belev kanske för långt... :o

Bra resonemang!
Men jag antar att man måste jobba hårt för att få upp självförtroendet innan man låter dem misslyckas?
För jag är rätt säker på att min häst hade givit upp direkt om hon hade misslyckats med något nu, tyvärr.

Hon sluter sig lätt om hon känner att hon inte räcker till,
och har lätt för att bli blockerad när hon inte förstår.

Därför kanske det är extra viktigt att ta allt i små små små etapper? Så att hon alltid har lust att träna och anstränga sig.
Förhoppningsvis kan man öka stunderna allt eftersom hennes självförtroende växer. :)

Wow du har verkligen slagit huvudet på spiken! :idea:
Precis vad du säger har jag upplevt (lite utan att vara medveten om det tror jag). När jag lyckas med de små bitarna och verkligen är nöjd (=känner att hon är nöjd) och det känns som att vi svävar fram (även om det bara är i skritt, haha, då är hon så sjukt mottaglig för allt så att det nästan är läskigt). Och nu kanske jag vet varför! Kanske vet vilka knappar jag ska trycka på! :bow:

Jaa men precis.
Hur "hittar" man rörelsemönstret då?
Bara genom styrka, balans och koordination?
Kommer det av sig själv sedan?

Ex; Jag vill ha en "flygande" övergång till trav i balans.
= jobbar med att böja, ställa, öka, minska i skritt.
Samlar, länger, kortar osv...
Försöker få så mycket framåttänk och bjduning som möjligt.
Sedan bara ger jag travhjälpen och öppnar upp, inbjuder henne till att ta för sig. Tänker jag rätt?

Men vilket kommer först?
I mitt huvud är det att uppmuntra och hitta ett nytt rörelsemönster först,
och sen låta formen komma av sig själv genom balans osv?

Eller ska man fokusera på formen, balansen, koordinationen och formen, sedan låta hästen själv hitta rörelsemönstret genom fysisk styrka och mental balans?

(många tror att jag startade denna tråden för egen vinning, men jag är mest nyfiken! Använder min egen häst som exempel.)

Återigen, tack för svaret!
Vill ha mer, mer, mer! :love:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har för mig att jag tidigare har skrivit lite om mina funderingar kring ridning och teknik, men just nu kan jag inte hitta tillbaks...
Svar
0
· Visningar
531
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?