Kurs för hästköpare?

K

Kesella

Alla som ska ge sig ut och köpa häst borde gå en kurs, eller?
Är så trött på hur folk beter sig. Inga filmer skickas tillbaka, inte ens kan de ta sig tid och höra av sig och tala om att det inte var rätt häst för dem.
Här tar man sig tid för provridning, telefonsamtal etc. Det kommer den ena konstiga människan efter den andra och provrider.
Nu får det vara nog!
Steg 1 i konsten att köpa häst!
tänk efter om du verkligen vill köpa häst! Det är en stor kostnad, tar mycket tid. Bestäm dig INNAN du ger dig ut och stjäl tid av säljaren.
Steg 2 Provrid.
Steg 3. antingen så faller du för hästen då bör en vetbesiktning göras, är allt ok KÖP hästen
eller om du inte trivs med hästen TALA om det för säljaren och tacka gärna för att du fick komma och provrida.
Om du är osäker på om du ska haen häst så ska du nog inte ha någon.

Sv: Kurs för hästköpare?

Kan hålla med dig lite där. Men även som säljare borde det finnas kurser, de gånger jag tittat på häst så har de alltid gjort något annat. Visst man ser ju hur hästen reagerar när man är själv med den, men om man skulle ta fel utrustning, med mer. Nu har jag dock hittat 2 underbara hästar jag ska köpa. Får hem dom efter påsk, deras nuvarande ägare var toppen, var med på ridbanan och gav instruktioner, var även med ut när jag provred i naturen. Mer säljare som henne. Mvh Hanna

Steg 1 i konsten att köpa häst!
tänk efter om du verkligen vill köpa häst! Det är en stor kostnad, tar mycket tid. Bestäm dig INNAN du ger dig ut och stjäl tid av säljaren.

Jag tror nog att det kan vara på ett liknande sätt med att köpa en häst, att fatta beslutet att köpa en häst, som med andra större inköp. Man kan behöva gå ganska långt innan man helt säkert vet om man vill eller inte. Och då kan det tex bli så att man tittar på ett antal hästar, men sen till sist kommer fram till att man inte ska ha en häst.

Jag fattar att det innebär olägenhet för säljaren, men det är ju ändå att föredra framför att någon köper en häst av dig förhastat och det sedan inte blir bra, alternativt hästen snart säljs vidare.

Steg 2 Provrid.

Men det gör väl ändå folk? Det är väl inget problem, direkt, förutom att folk kan verka konstiga på det ena eller andra viset vid provridningen. Du behöver ju inte sälja till någon som du inte vill sälja till ändå. Jag ser provridningen som en ömsesidig koll - köparen kollar hästen, säljaren kollar köparen.

Steg 3. antingen så faller du för hästen då bör en vetbesiktning göras, är allt ok KÖP hästen

De som ångrar sig här, gör nog rätt i att ångra sig. Heller köpa resp. sälja en häst för lite än en för mycket, tycker jag.

eller om du inte trivs med hästen TALA om det för säljaren och tacka gärna för att du fick komma och provrida.

Där håller jag verkligen med dig. Det är taskigt att inte meddela säljaren sitt beslut.

Om du är osäker på om du ska haen häst så ska du nog inte ha någon.

Här är jag mindre kategorisk än du. Kanske vill man ha häst om man hittar exakt rätt - och då förutsätter det att exakt rätt häst existerar och är till salu.

Kanske behöver man prova idén om att köpa häst innan man kan fatta beslutet att avstå. Jag tror inte att det här problemet helt kan lösas.

Har funderat i de här banorna länge till ock med börjat fundera på att erbjuda kurser till blivande hästköpare. Undrar om det hade funnits intresse för det eller om de som inte kan inte heller vill.

Har funderat i de här banorna länge till ock med börjat fundera på att erbjuda kurser till blivande hästköpare. Undrar om det hade funnits intresse för det eller om de som inte kan inte heller vill.

Får jag anmäla mig?
Skämt åsido så tycker jag faktiskt att det är en riktigt bra idé. Likaväl som att man måste ha grönt kort för att få tävla så borde det finnas någon form av grundutbildning för blivande/nyblivna hästägare. Åtminstone skulle jag uppskatta det nåt enormt men det kanske beror på att jag är medveten om hur mycket det är som jag inte kan.

Allt som har med utveckling av mitt hästkunnande att göra är intressant! Därför skulle jag gärna gå din kurs.;)

Men jag tror också att den som kanske mest skulle behöva en kurs, aldrig skulle gå den.

vill bara tillägga att man kan hålla tiden hatar vänta blir det sent eller du kört fel ring då endel dyker aldrig upp ringer inte heller Grr apropå provrida så en kompis till mig vågade inte provrida så vi fick göra det hon vågade iofs kanppt rida hästen sen heller (konstigt folk)

Känns som det faktiskt borde vara en affärsidé som skulle kunna fungera.
Med tanke på hur ofta man blir ombedd att följa med folk som ska köpa häst för att titta. Har till och med fått förfrågan från folk som jag inte ens har pratat med någon gång, utan dom är bekantas bekanta typ:crazy:

Så borde absolut finnas en marknad för det:)

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar