Kupering av öron och svans..

verrdogan

Trådstartare
Vad tycker ni om detta ingrepp? För elelr emot?

Själv gillar jag det inte om det inte är för medicinskt syfte. tex bruten svans elelr liknande.

Tycker att kupering av öron verkar vara kraftigt plågsamt.
Vad vet ni om detta, hur det går till vart det görs mm mm.
Vad tycker ni andra?
Vill inte starta en bråk tråd utan vill bara veta vad andra tycker om detta.

Sv: Kupering av öron och svans..

Tycker ni att det är rätt att göra ett sådant ingrepp bara för att man tycker att hunden ser tuff ut och ger mer respekt?

kupering av jakthundar helt okay, då det är bättre än att de slår sönder den i skogen.
Resten är jag tveksam till, men äger en svans kuperad DP.
(Kunde inte välja bort det, det var redan gjort. )

Senast ändrad:

jakthundar har jag också förståelse för.
Vad va det som gjorde att din dp blev kuperad? *nyfiken*

jag tycker det känns som att stympa hunden... det är ju trots allt med öron och svans som en hund uttrycker sej (bland annat)....
jakthundar, visst. men att ta bort både öron och svans för att det ska se rått ut... nejtack till det. Känns bara helt fel.

Vilken dålig ursäkt hur många jakthundar slår söndersvansen i skogen då???

Väktarhunden då som kan slå sönder den i lagerbyggnaden eller räddningshunden som kan bryta den i en rasadbyggnad.

Dom slår inte sönder svansen det var ett av argumenten ex boxer o dobbis uppföddare hade för o få fortsätta kupera sina hundar.

Senast ändrad:

Min pojkvän var på en utställning i damark och där fanns det hundar som hade kuperade svansar. Dem frågade varför dem var kuperade och fick till svar att hundarna piskade med svansen och den var hård och vass på något sätt.

Man kan klippa av öron och andra kroppsdelar på hundar om man har samma skäl som om man skulle göra det på sitt barn, dvs om det skulle finnas något otroligt praktiskt skäl.

Det är ett problem på tex stående fågelhundar men inte i den utsträckning som ibland görs gällande. Problemet är dock ungefär lika stort på pointer som på vorsteh.
PL

Jag tycker det är förbannat snyggt men inte rätt.
Beauceroner och dobbisar ser egentligen bara snygga ut om de är kuperade .

Min stora hund slog sönder sin svans när vi bodde i lägenhet, hon fick sår och "knölar" på den och tappade päls på tippen.

Vi blev rek. av vet att ta bort ca:15 cm, för att hon inte skulle slå sönder den helt.

Vi hade tänkt att göra det men flyttade i samma veva till hus och då försvann problemet och svansen kan nu vifta fritt.
Om man inte räknar med glas på vardagsrumd- bordet och besökares ibland blåpiskade ben :o

Hon har ff glest med hår på svanstippen, men det gör inget på en gammal byracka...:)

jag tycker det känns som att stympa hunden... det är ju trots allt med öron och svans som en hund uttrycker sej (bland annat)....
jakthundar, visst. men att ta bort både öron och svans för att det ska se rått ut... nejtack till det. Känns bara helt fel.

Håller helt med.

Tycker att det är otroligt snyggt med kuperade hundar, speciellt på min ras ds.

Men inte att det på något sätt är rätt att göra det. De ska få behåll öron och svans. Är ju enbart kosmetiskt att de gör det idag.

Jag tycker det är fruktansvärt att stympa sin hund av skönhetsskäl. Dessutom är det otroligt fult, det ser ju ut som klippdockeöron som en 5 åring gjort. Eller ditklistrat i photoshop.

Det är ett problem på tex stående fågelhundar men inte i den utsträckning som ibland görs gällande. Problemet är dock ungefär lika stort på pointer som på vorsteh.
PL

Jo visst men som du säger dom vill förtora upp problemet så de ska fortfarande skulle få kupera sina hundar.

*kl*

Svanskupering har iaf på vissa raser haft en viss praktisk orsak, men finns det någon orsak annat än kosmetiskt att kupera öron:confused:

/Tie vars hundras kan födas svanslös ;)

Vilken dålig ursäkt hur många jakthundar slår söndersvansen i skogen då???

Väktarhunden då som kan slå sönder den i lagerbyggnaden eller räddningshunden som kan bryta den i en rasadbyggnad.

Dom slår inte sönder svansen det var ett av argumenten ex boxer o dobbis uppföddare hade för o få fortsätta kupera sina hundar.

Alla tar ju faktiskt inte skada av det så som PIRU säger ska man alla använda detta som argument då lr??

Om hunden lider av det, alltså vid medisinska själv tycker jag detta är okey. För svansen har ju betydelse lika så öronen för varför skulle hunden annars va född med detta!!!

Jag vet några jakthundar som man har amputerat svansen på vid vuxen ålder. Hade antagligen varit mindre smärtsamt om det gjorts då hunden var valp..

Att kupera öronen var väl också från början pga av att öronen revs sönder under jakt???

Svanskupering har iaf på vissa raser haft en viss praktisk orsak, men finns det någon orsak annat än kosmetiskt att kupera öron:confused:

Kan tänka mig att det på schnauzrarna var för att inte råttorna skulle kunna bita hundarna i öronen lika lätt. Är ju därför de har så mycket skägg, för att slippa bli bitna.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 679
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 040
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka