Kupering av Hundar

Sv: Kupering av Hundar

*KL*

Jag förstår inte ens hur den här diskussionen kan komma upp. Hur kan man ens tolerera att ens hund blivit stympad för snyggheten? (Det är för övrigt inte snyggt någonstans!). Dessutom undrar jag om folk som är för kupering tycker det är okey att operera in fusktestiklar på kastrerade hanar, skära stämbanden av en gafflande hund osv..

I mina ögon (och även pojkvännens), så är en kuperad hund en halv hund.
Jag föredrar hundar som är okuperade.
Av någon anledning tycker jag inte om ex rottweiler med kuperad svans/kuperade öron.
Skulle inte kunna köpa en rottweiler "utan" svans, även om den är född med det (stubbsvans?).
Jag tycker helt enkelt inte om det utseendet.
Det ser så tillgjort ut med kuperade öron och svans.
Jag föredrar det naturliga utseendet, med hängande öron och en hel svans. :)

Sen får andra tycka vad de vill, det är upp till de.

Antagligen därför att alla tycker och tänker olika om detta? Precis som med allt annat inom hundvärlden.

Precis som att vissa kan tänka sig att låta hunden leva i 2 år med smärtor, för att dom inte vill skiljas ifrån sin älskling. Medans andra tar bort mycket mer lättvindigt.

Eller som att vissa tycker att det är okej att smälla till hunden hårt om den gör något dumt, medan andra aldrig skulle göra det - oavsett vad.

Jag skulle för övrigt inte tycka synd om en hund med fusktestiklar, eftersom dom inte lider av det. Stämbandsoperationer kan jag inte så mycket om, så där vet jag inte. Men det brukar ju finnas en rätt lätt lösning på skälliga hundar - lär dom att sluta. Att göra det av lathet är definitivt fel, eftersom det finns andra lösningar.

Det är väl klart en hund lider något av en operation? Det är också en principsak; att skära i en hund för utseendets skull och inget annat.

Det är väl klart en hund lider något av en operation? Det är också en principsak; att skära i en hund för utseendets skull och inget annat.

Om någon tvivlar kan de kolla på goddtycklig dokumentär som tar upp just kupering av hundar. Fler än en veterinär och veterinärassistent vittnar om hur hundarnas ägare antagligen inte skulle utsätta fler hundar för ingreppet om de varit med sina hundar under uppvaknandet. Iaf när det gäller öronkupering.

jo, det är ju självklart! men om dom nu ska hålla på att klippa av svansarna och skära av en bit av örat så kan dom ju lika gärna avla på sa att hundarna får "uppåtöron" naturligt. Jag tycker kupering är så jävla sjukt och vidrigt, jag skulle gärna skära av en bit av örat på en människa som håller på med kupering, och varför inte tejpa upp näsan? Det är ju SÅÅÅ SNYGGT!:devil:

Min mamma är en vet OCH hon har SETT hur det går till vid öronkupering, främst dobberman. Valparna SKRIKER när dom vaknar! Och det gjordes även under bedövning! dom flesta "oseriösa" går inte ens till vet liksom:cry:

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 870
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 557
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 186
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 653
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka