Kupering av Hundar

Sv: Kupering av Hundar

Jag förstår att det är din åsikt, jag finner den bara lite underlig. Att öron som står upp skulle bli uttryckslösa enbart för att dom är kuperade, medans naturliga ståndöron inte är det.

Jag är åtminstone medveten om min dubbelmoral ;)

Kuperade öron liknar inte naturliga ståndöron på något sätt. De är ju formskurna efter mallar. Mallar som då rakt inte ger en naturlig look på öronen så att öronkuperade hundar får ett helt annat uttryck än hundar med ståndöron är inte ett dugg underligt.

Jag måste bara tillägga en sak.. Dom kuperade Amstaffarna som finns i Sverige idag är rena utställningshundar, och man vinner inte på tuffhet i ringen ;) Alla ägare jag känner som har kuperade hundar, har valt att köpa dom för att dom just tycker att det är vackrare. Att man sen vinner mer är väl inget minus för dom...

Jag vet att hundarna tas in för utställningar och det är väll själv klart (hoppas jag)att men inte vinner på tuff het i ringen.Jag kan inte tycka att dom är vackra när dom är kuperade.Med öron är dom ganska fina!

Okuperade hundar har svårare att vinna mot kuperade.. nu är det dock förbjudet att ställa kuperade hundar som är någorlunda unga.. men förut vet jag många okuperade hundägare som var förbannade över att kuperade hundar nästan jämt vann över det okuperade.. många dommare hade just en förkärlek till kuperat! :idea:

Jag tycker det är helt rätt att kupering är förbjuden i Sverige och är för att kuperade hundar inte ska vara välkomna på utställningar (om det nu inte redan är så, är inte så insatt i det)
Tycker iofs inte det är särskilt snyggt heller, kuperade (öron) hundar ser så ilskna ut.

Det jag inte förstår är om man vill ha hundar av den typen med spetsiga upprättstående öron, varför försöker man inte avla åt det hållet? Borde inte vara helt omöjligt även om det kanske tar lång tid med tanke på hur mycket vi lyckats avla fram i de olika raserna.

Det var ett svar till Sol, som ansåg sig veta att vi som importerar (kuperat) gör detta för att få en hund som ser tuffare ut..

Vilket inte är sant.

Ja, jag vet att du tycker så.
Och du borde kanske förstått vid det här laget att jag inte tycker så?

För mig ser inte en kuperad Dobbis, Amstaff eller Boxer mer vass ut än vad en Bullterrier gör, som har öron som står upp helt naturligt.
Vill du försöka övertyga mig om att ändra åsikt ännu mer eller?

Nej,det finns ju hundar som har naturliga stå öron.
Men när öronen är kapade så tycker jag att hundarna blir uttryckslös.
Min åsikt!

Så alltså, om du skulle se tillexempel en pudel med kuperade öron så skulle hunden vara uttryckslös? :confused: (kanske dålig jämförelse).

Jag tycker inte att kupering är schysst men på dobberman/rottweiler är det fint då de har tillexempel kuperad svans. Däremot skulle jag aldrig göra det själv mot en egen hund.

Så alltså, om du skulle se tillexempel en pudel med kuperade öron så skulle hunden vara uttryckslös? :confused: (kanske dålig jämförelse).

Jag tycker inte att kupering är schysst men på dobberman/rottweiler är det fint då de har tillexempel kuperad svans. Däremot skulle jag aldrig göra det själv mot en egen hund.

Det kan jag inte svara på eftersom jag aldrig har sett en pudel kuperad.
Dom hundarna jag sett kuperade hade ett kallt och stelt uttryck tycker jag.

gruppfoto.jpg

Jag tycker kuperat är skit snyggt! Min hund är inte kuperad men jag tycker att hundar som är kuperade får ett helt annat utseende, uttryck!
Däremot som en del andra sagt så är det lite dubbelmoral från min sida med! Skulle aldrig skicka min hund till kupering men skulle nog kunna importera en kuperad hund...

På en del raser är det snyggt med kuperade öron/svans. Rent estetiskt.
Jag stödjer dock helhjärtat ett förbud världen över! Jag tycker det är vidrigt att ens överväga att amputera djur kroppsdelar för att det är snyggt.
Undantaget kupering av medicinska skäl, när jag tog över min ena dobbis så tyckte veterinären jag skulle överväga kupering, hon hade slagit sönder sin svans och ÅT på den. Jag avböjde. Det krävdes mycket pyssel tills den läkte ordentligt, men när den väl hade läkt ihop och fått päls så höll den sig fin i resten av hennes liv.

Är det bara jag som tycker att hunden i mitten har ett mycket mjukare uttryck en dom andra två.Ledsen,men jag tycker inte det är snyggt med kuperade öron.

Jag tycker ochså att en hund som har naturligt "uppåtöron" ser vassare ut än än hund som har naturligt "hängande" öron. Min åsikt.

Jag har ochså svårt att se charmen hos en kuperad hund, även om det inte är dens fel att den har blivit "stympad". Och jag tycker inte att det ser "naturligt" ut på något sett. Varför kan man inte, i så fall avla fram raserna så att dom har uppåtören och en liten stumpt till svans?

Jodå, en forskara avlade in en ras med stubbsvansanlag på boxer. Efter ett visst antal genrationer fick han fram hundar som konsekvent såg ut som boxrar fast med stubbsvans. Men dessa är givetvis inte renrasiga. Fanns en artikel om det i en gammal hundsport.

Stubbsvansanlag förekommer hos rottweiler, man skulle i teorin kunna få fram linjer med stubbsvans om man bara avlade på stubbsvans. Men det är inte tillåtet av skk om jag inte minns fel.
Men varför i hela friden skulle man göra det, rottweilerns svans är en BRA svans, den är tjock och rejäl och går inte sönder. Jag tycker rottisar utan svans ser löjliga ut.
Dessutom kan hundar med stubbsvans ha/ få andra problem med ryggslutet.
Bättre att avla på hundar med bra svansar inom de raser som har problem med trasiga svansar.

Det var ett svar till Sol, som ansåg sig veta att vi som importerar (kuperat) gör detta för att få en hund som ser tuffare ut..

Vilket inte är sant.

Nej du, nu hittar du på faktiskt. Jag skrev Många som kuperar amstaffs idag gör det antagligen inte för att öronen inte ska flyga i kampringen.... De som importerar kuperar inte sina hundar, det är vad de får när de importerar och jag utgår ifrån att importering främst handlar om att ta in bra avelsmaterial.

Däremot tror jag att många av de som låter få sina hundar kuperade faktiskt gör det för att hunden ser tuffare ut. Det handlar då alltså inte om svenskar eftersom vi inte får kupera.

Senast ändrad:

Jag tror, och det enligt mina erfarenheter av uppfödare utomlands, att kupering nästan alltid görs av rena "traditioner". Dom gör det numera, för att det alltid gjorts, och för att i deras ögon ska hunden se ut så. Jag vet att i en del europeiska länder har dom haft svårt att vänja sig vid hundens "nya" utseende, eftersom att det inte varit rastypiskt för just dom.

Fast å andra sidan sett, kan man ju alltid själv välja om den valp man importerar ska vara kuperad eller ej. Om man tar in en vuxen är det förstås svårare, då får man ta vad som finns så att säga, om man vill ha specifika linjer, uppfödare eller annat.

Jag har en kuperad riesen,både öron och svans,dock var hon sådan när jag övertog henne! En omplacering som jag tyckte skulle få en andra chans här i livet och inte en avlivning,och visst har jag fått höra om kupering,men mest här på Buke..Att man är djurplågare,att jag skurit öronen av min hund,och kapat svansen..Dock inga ingrepp jag själv utfört..

Tycker att förbudet är helt ok,för att om jag ej fått denna hund jag har nu,så hade det antagligen blivit en riesen med både öron och svans,för mig är det viktigaste ett vettigt psyke/menatlitet! Och en hund är ju född så,det är människan som kommit på detta med kuering,något slags ideal..Så min nästa hund,kommer att ha både svans och öron!

Men visst märker jag skillnad på domare när jag ställer ut,den äldre generationen vll ha kuppat,medan den yngre vill ha den normala svenska rasstandarden!

Vet inte om jag tycker att min hund är uttryckslös pga av kup,tycker hon ser både pigg och alert ut,men så säger man väl om sin egen hund!
16410132.jpg

kl

jag tycker det är väldigt snyggt, men jag ser inen anledning med att kupera o skulle inte köpa en kuperad hund.

Själv kan jag inte se något vackert med ett djur som har blivit stympat endast för människans fåfänga.

:bow: Kunde inte sagt det bättre själv.

Att hundar förr kuperades av andra orsaker än människans fåfänga är en sak, men att nu stympa hundarna bara för att "det är snyggt" tycker jag är fel.

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 870
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 557
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 186
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 653
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka