Kupering av Hundar

S

SomethingLovish

I denna tråd diskuteras allt som har med kupering att göra.

Eftersom någras bildtrådar har blivit "förstörda" med denna diskution så startar jag nu en egen tråd om kupering.

Jag hoppas att man kan hålla en någorlunda stämmning annars så ber jag snällt moderatorn att ta bort tråden.

Som sagt, vad tycker DU om kuperade hundar?

Själv kan jag inte se något vackert med ett djur som har blivit stympat endast för människans fåfänga.

Sv: Kupering av Hundar

Om kupering tycker jag inte!
Men det vet väll alla vid det här laget!

Jag har en dubbelmoral, som jag dock är mycket väl medveten om.

Det finns många raser som jag finner mycket mer estetiskt tilltalande när dom är kuperade, även om jag inte finner något nöje i att åsamka djuren smärta. Helt klart dubbelmoral alltså.
Likaså hade jag absolut kunnat köpa hem en färdigkuperad valp/hund, men aldrig själv kunnat skicka min lilla valp till veterinären för kupering.
Dubbelmoral igen.

Själv har jag en ras som från allra första början kuperats öronen på, eftersom dom var kamphundar och öronen helt enkelt var ivägen där. Det är en stor skillnad utseendemässigt om dom är kuperade eller ej, och jag finner dom kuperade klart mycket vackrare. Dock har jag inga problem att se att hund är bra även med naturliga öron, det beror ju på så mycket annat. Men själva helhetsintrycket liksom.

Men det kommer att bli skönt med en jämnar bedömning i ringen när alla kuperade är borta/pensionerade. Det är hemskt tråkigt att förlora mot en hund med sämre vinklar, tråkiga rörelser, litet huvud etc bara för att den har kuperade öron medans min inte har det.

Jag kan acceptera kupering om det sker av bra skäl.
Hunden slår sönder svansen gång på gång tex.

Men utseendemässigt? - Nej, tack!

Jag kan heller inte tycka att domarna är riktigt
funtade när det föredrar kuperade hundar istället
för deras naturliga utseende.
Om domarnas uppgift är att ta fram individer som
kan föra rasen vidare, då borde det ju ge en missvisande
bild då hunden är kuperad eftersom man inte ser deras
egentliga utseende.

Jag har en dubbelmoral, som jag dock är mycket väl medveten om.

Det finns många raser som jag finner mycket mer estetiskt tilltalande när dom är kuperade, även om jag inte finner något nöje i att åsamka djuren smärta. Helt klart dubbelmoral alltså.
Likaså hade jag absolut kunnat köpa hem en färdigkuperad valp/hund, men aldrig själv kunnat skicka min lilla valp till veterinären för kupering.
Dubbelmoral igen.

Själv har jag en ras som från allra första början kuperats öronen på, eftersom dom var kamphundar och öronen helt enkelt var ivägen där. Det är en stor skillnad utseendemässigt om dom är kuperade eller ej, och jag finner dom kuperade klart mycket vackrare. Dock har jag inga problem att se att hund är bra även med naturliga öron, det beror ju på så mycket annat. Men själva helhetsintrycket liksom.

Men det kommer att bli skönt med en jämnar bedömning i ringen när alla kuperade är borta/pensionerade. Det är hemskt tråkigt att förlora mot en hund med sämre vinklar, tråkiga rörelser, litet huvud etc bara för att den har kuperade öron medans min inte har det.

Jag hade inte kunnat sagt det bättre själv! :bow:

Jag där emot tycker att hunden får ett vasst,kallt uttryck
när dom är kuperade.Ja det måste vara tråkigt att förlora mot en"sämre" hund bara för att den är kuperad.

Tycker du alla hundar med stående öron får ett vasst och kallt uttryck? Eller är det bara om öronen är lite smalare och formade? Känns lite konstigt i sådana fall.

Tycker du alla hundar med stående öron får ett vasst och kallt uttryck? Eller är det bara om öronen är lite smalare och formade? Känns lite konstigt i sådana fall.

Dom enda hundarna som jag sett med kuperade öron är dobbisar och amstaff och ja jag tycker att dom blir helt uttryckslösa.
Och Boxer.

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste hålla med dig lite, jag tycker också att hundarna får ett vassare utseende ( dobbis, gd m.f )

Vet faktiskt inte varför, men så tycker jag!

Jag måste hålla med dig lite, jag tycker också att hundarna får ett vassare utseende ( dobbis, gd m.f )

Vet faktiskt inte varför, men så tycker jag!

Jag såg en pitt bull (usa import)med kuperade öron,alla andra tyckte han var så snygg.Tyckte inte jag,han så fan farlig ut!

Kupering är oacceptabelt i alla lägen, det handlar idag endast om estetik. Även om kuperingen tidigare fyllt en funktion gör den det inte idag.

Jag håller dessutom med de som säger att kuperade hundar får ett vassare/farligare uttryck och jag skulle tro att just det är skälet till att vissa kuperar. Många som kuperar amstaffs idag gör det antagligen inte för att öronen inte ska flyga i kampringen utan helt enkelt för att de då ser "tuffare" ut.

Själv tycker jag det ser stympat ut som vissa påpekade i den andra tråden.

Jag tycker då inte att dom ser tuffare ut. Jag tycker för övrigt inte att rasen i sig ser särskilt tuff eller farlig ut, oavsett öronen. Däremot får dom ett helt annan uttryck runt hela huvudet, eftersom bland annat käklinjen tas fram mycket mer. På bilder ser min hanes huvud mycket mindre ut än vad kuperade hundar gör, trots att jag flera gånger IRL kunnat jämföra och sett att så inte är fallet..

Men det handlar absolut bara om det estetiska nuförtiden, om man bortser från vissa jakthundar som slår sönder svansen eller så förstås. Jag vet om rätt många GD's som har kuperade svansar också, eftersom dom till slut slagit sönder svansen så mycket så att det inte gått att rädda, eller komma undan mer lidande.

Jag tycker dock att min lilla kille är vacker precis som han är. Båda hans föräldrar är kuperade, och dom är oerhört vackra också.
Men jag anser för allas bästa, att det senaste förbudet kring kupering är bra. Både för hundarnas skull, och för att det ska kunna bli en jämn och likvärdig bedömning av dom senare.

Jag måste bara tillägga en sak.. Dom kuperade Amstaffarna som finns i Sverige idag är rena utställningshundar, och man vinner inte på tuffhet i ringen ;) Alla ägare jag känner som har kuperade hundar, har valt att köpa dom för att dom just tycker att det är vackrare. Att man sen vinner mer är väl inget minus för dom...

Jag förstår att det är din åsikt, jag finner den bara lite underlig. Att öron som står upp skulle bli uttryckslösa enbart för att dom är kuperade, medans naturliga ståndöron inte är det.

Jag är åtminstone medveten om min dubbelmoral ;)

Jag förstår att det är din åsikt, jag finner den bara lite underlig. Att öron som står upp skulle bli uttryckslösa enbart för att dom är kuperade, medans naturliga ståndöron inte är det.

Jag är åtminstone medveten om min dubbelmoral ;)

Det är en stor skillnad på hundar som föds med stå öron och hundar som blir stympade!Du skriver ju själv att hundarna får ett helt annat uttryck runt huvudet,de uttrycket har inte en hund som föds med stå öron.Och det får hunden att att se vass och kall ut tycker jag.

Liknande trådar

Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 870
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
59 557
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 186
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 653
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka