Kuperade öron

Sv: Kuperade öron

VARFÖR kuperade man hundars öron och svansar förr?

För att de inte hade tålamod och kunskap att avla fram exakt det utseende de ville ha på sina hundar :devil:

Själv måste jag säga att det är riktigt snyggt på en del raser med kuperade svansar men jag skulle aldrig i livet köpa en hund som är kuperad. Vill man ha en kortsvansad hund så har vi till exempel smålandsstövaren och västgötaspetsen.

En veterinär berättade en gång för mig att kuperade hundar inte får ställas ut även om det var pga en olycka eftersom vissa hundraser tenderade att skada svansen mer än andra... Han sa också att när veterinärerna på den kliniken måste amputera en svans försöker de att göra det i "fel" längd.

Kuperade öron är också himla gosiga att pussa på ;) Och vackra att titta på för den delen.

Min ras (Amstaff) kuperades förr pga kamperna. Örat är deras känsligaste del, och lätt för motståndarna att få tag i och slita sönder. Onödigt att ha något så lättåtkomligt under striderna liksom. På den tiden kuperades dom lite annorlunda än vad som görs nu, då togs i princip allt bort. Nu skärs ju örat ut till en speciell form, med mycket mer öra kvar.

För att de inte hade tålamod och kunskap att avla fram exakt det utseende de ville ha på sina hundar :devil:

Själv måste jag säga att det är riktigt snyggt på en del raser med kuperade svansar men jag skulle aldrig i livet köpa en hund som är kuperad. Vill man ha en kortsvansad hund så har vi till exempel smålandsstövaren och västgötaspetsen.

En veterinär berättade en gång för mig att kuperade hundar inte får ställas ut även om det var pga en olycka eftersom vissa hundraser tenderade att skada svansen mer än andra... Han sa också att när veterinärerna på den kliniken måste amputera en svans försöker de att göra det i "fel" längd.
Jag tycker också det är snyggt med en bra gjord kupering.
Sen får man väl inte tycka det i Sverige längre, men men..

Och jovisst får du ställa en kuperad hund, så länge den är född innan årsskiftet och inte född och kuperad i sverige vilket är olagligt här utan medecinska skäl. Är hunden född efter årsskiftet, är det utställningsförbud i Sverige.

Vet inte riktigt, men har hört att svansarna bland annat kuperades för att förr hade folk små hus, och hundarna slog då ofta sönder svansarna i väggarna när det tex kom någon och hundarna blev glada. Och öronen, har hört att tex dobermanrasen skulle se mer "hotfull" ut eftersom den var vakthund från början.

Hundar slår fortfarande sönder svansarna i dörrposter...
Känner en dobbis, det fullkommligt skvätte blod runt i hela köket, när matten kom genom ytterdörren, han stod och viftade på svansen, som slog gång på gång i dörrposten. :crazy:
Jag var där och såg det själv!
Hundkräket reagerade inte ens på att svansen blev tilltygad. :crazy:
Men fick hon kupera honom för medecinska skäl? Nej, han har istället ärrbildningar över halva svansen, som han slår upp jätte ofta... :(
Inte lätt när man är glad och dum i huvudet. :D

Dobbisarna med flera andra raser, kuperades/kuperas! för att se mer hotfulla ut, så det stämmer bra.

Jag tycker en dobbis med öron, ser allmännt korkad ut. :o
Men återigen, man får inte tycka i sverige att det är snyggt med kupering.. Så ni kan ju låtsas som att ni inte läste detta. :D:angel::p

Hundar slår fortfarande sönder svansarna i dörrposter...
Känner en dobbis, det fullkommligt skvätte blod runt i hela köket, när matten kom genom ytterdörren, han stod och viftade på svansen, som slog gång på gång i dörrposten. :crazy:
Jag var där och såg det själv!
Hundkräket reagerade inte ens på att svansen blev tilltygad. :crazy:
Men fick hon kupera honom för medecinska skäl? Nej, han har istället ärrbildningar över halva svansen, som han slår upp jätte ofta... :(
Inte lätt när man är glad och dum i huvudet. :D

Dobbisarna med flera andra raser, kuperades/kuperas! för att se mer hotfulla ut, så det stämmer bra.

Jag tycker en dobbis med öron, ser allmännt korkad ut. :o
Men återigen, man får inte tycka i sverige att det är snyggt med kupering.. Så ni kan ju låtsas som att ni inte läste detta. :D:angel::p

Jag har dobbis och jag kan tala om att ingen av mina hundar har slagit sönder svansarna! En dobbis ska hålla svansen böjd över ryggen och om den gör så så slås den inte sönder i någon dörr eller vägg.

Kuperade öron är också himla gosiga att pussa på ;) Och vackra att titta på för den delen.

Min ras (Amstaff) kuperades förr pga kamperna. Örat är deras känsligaste del, och lätt för motståndarna att få tag i och slita sönder. Onödigt att ha något så lättåtkomligt under striderna liksom. På den tiden kuperades dom lite annorlunda än vad som görs nu, då togs i princip allt bort. Nu skärs ju örat ut till en speciell form, med mycket mer öra kvar.

Jag gillar också kuperade öron faktiskt! De är fina :) Kan tänka mig att de är precis lika gosiga som okuperade öron också:D

Helt OT men jag blev helt nedkärad i Stubbs målningar! :love: Don't ask me why. Vet inget om konst, det bara klickade! :D

Tack för (det något indirekta) tipset! :bow:

Jag har dobbis och jag kan tala om att ingen av mina hundar har slagit sönder svansarna! En dobbis ska hålla svansen böjd över ryggen och om den gör så så slås den inte sönder i någon dörr eller vägg.

Tack gode för att dina hundars svansar är hela!:bow:
Denna Dobbis som slog sönder svansen, hade den uppåt annars ,men rakt bakåt, när matte kom, hukade sig lite med gumpen, om du förstår vad jag menar?:o
Viftade på svansen som en tok, slog den gång på gång i dörrposten, bloddroppar överallt. :crazy:
Men hunden lika lycklig, matte kom ju innanför dörren... :crazy:

(Tydligen efter utsago, -sååååå fin stam osv på denna där, jag har verkligen noll koll på Dobbisar så kan varken säga emot eller hålla med... Men visst, han är jätte trevlig, om man bortser från hans idiot påhitt att döda alla sopkvastar. :D Och att han vaktar uselt, iaf när jag kom på besök:D Röt till ordentligt när han morrade på mig, gick in genom grinden och in i huset. :D Med hunden stirrandes på mig hehe Jag är nog inte normal, är inte rädd för hundar sådär speciellt. :p)

Självklart är det du beskriver skäl nog att amputera svansen. Att veterinären inte ville är inte samma som att det var förbjudet.
PL

Det vet jag. ;)
Men det märkliga var, att ägaren var till flera olika vettar i trakten och ingen ville göra ingreppet. :crazy: Trots stora sår och rejäl ärrbildning och knölar på svanen efter sönderslagning... :(
Nu vet jag inte hur han har det idag, då ägaren och jag tappade kontakten av olika skäl. :(:(
Då, var han iaf över fyra år gammal, men inte fått den borttagen, vilket han uppenbarligen behövde...:(

Borde man då inte kunna lära en hund att inte slå med svansen? tex. genom att sätta sig ner eller liknande. Jag vet inte, har aldrig upplevt problemet med någon av mina.

Vilken konstig hund, att slå i sönder sin svans sådär, det borde ju göra ont!:eek:

Han viftade ju på svansen för att han var überlycklig över att matte kom hem.. ... Inte lätt, lilla gubben... :(

Och JO, det måste ju rimligtvis gjort jätte ont, men han visade ingenting i stundens hetta, däremot senare, låg han och slickade(!) på svansen.... :cry:
Fick ha tratt periodvis, för att inte slicka upp stygnen som idioterna till vettar klemat ihop. :mad:

*kl* Lite ot men jag tycker kuperade hundar, ffa öronkupering är asfult!! Synd att i de flesta ringar på WDS gick kuperade hundar bäst... Även om de ibland rörde sig mkt mkt sämre än de hela hundarna... *suck*

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
476
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 435
Senast: ii-ssa
·
Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 790
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 336
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31