Kunniga, behöver träningshjälp med unghund...

Grålly

Trådstartare
Har en hund på 7 månader. Jag är själv nybörjare inom hundträning (har vuxit upp och levt med hundar hela livet men det är mammas och pappas och de har inte fått desto mer uppförande-träning öht) och jag vet inte riktigt hur man ska göra.

Hur ska man göra när man "måste" ta med hunden till kompisar och sånt? Man vill ju kunna göra det. Ex. igår: Jag och pojkvännen blev bortbjudna till kompisar på middag. De har en tik hemma. Min hund är förstås väldigt lekfull och blir typ galen vid synen av en annan hund i allmänhet, men det ser ut ungefär så som att jag håller hunden i kopplet, kommer in med hunden, min hund får syn på deras hund, min hund blir galen, hoppar ut i kopplet och försöker kuta fram till den andra i en hiskelig fart, sätter sig sedan och lugnar sig lite, jag släpper honom, han springer dit som en galning, den andra hunden blir sur och morrar och skäller, min leker på som ingenting och tycker det är jätteroligt att reta upp den och så håller det på hela kvällen om man tillåter det. Det enda sättet att få min att slappna av är att hålla honom kopplad, då sitter han och stirrar ett tag för att sedan lägga sig och oftast till slut somna. Har man honom inte kopplad springer han/leker/hoppar/osv. hela kvällen. Känns tråkigt att ha honom kopplad (även om det bara är en stund) men jag vet inte hur man ska hantera det. Han är ju ensamhund här hemma men träffar dagligen andra hundar och 10-12 dagar i månaden spenderar han dagar hemma hos min familj där vi har både hundar, katter och hästar. Men han blir alltså rabiat när han ser andra hundar. Hur hanterar man det, i allmänhet, och hur ska man göra om man åker bort en sväng på middag? Lämna honom hemma? Det skulle ju vara enklare om man kunde släppa dem tillsammans på ett inhägnat område så de verkligen fick vara med varandra ett tag (och den andra hunden kanske hade kunnat ge honom en liten reprimand så han inte är så PÅ hela tiden), men tyvärr finns inget sådan.

Hunden är lugn i övrigt och vi har tränat mycket på passivitet och att kunna slappna av i olika miljöer och för det mesta funkar det bra, men när det finns en annan hund i närheten går det bara inte. Det är en lugn hund i övrigt, väldigt behaglig, men vid synen av en annan hund blir han som ombytt och det hjälper i princip inte hur irriterade och arga de andra hundarna blir. 1 gång av typ 100 har en hund lyckats säga åt honom på så sätt att han gett sig, och mammas och pappas exempelvis blir otroligt arga när han håller på, han piper till lite och sedan är han igång igen med att jaga dem, bita i dem, slå dem med tassarna osv osv. Så, problemet handlar väl egentligen inte så mycket om hur man ska kunna ta med honom till kompisar utan i allmänhet om hur man får honom att lugna sig.

Vad säger ni?

Sv: Kunniga, behöver träningshjälp med unghund...

Din hund är i en ålder då det är skittrist att sitta stilla, så är det bara. Ge det ett år så ska du se att din träning ger frukt.

Men, för det första så är det alltid enklare att låta hundarna sköta introduktionen ute, man riskerar inte välta möbler eller en massa kaos. Så kan ni så låt hundarna mötas ute.

För det andra så prova och se om det räcker att den andra hunden säger till, gör det inte det så tycker jag det är okej att koppla hunden hos dig. Jag tror som sagt att det är en period nu tills hunden mognar, blir lydigare och förstår vad som gäller. Jag ser en enorm skillnad på ett par månader på min unghund, minns hur vi slet med henne förra året för att hon skulle sitta stilla någon minut på uteserveringar och nu ligger hon still som om hon aldrig gjort nåt annat. Det tar lite tid, men det brukar gå in ganska fort.

Så ta med dig en filt som är hans, parkera honom där och få honom att förstå att livet är trist emellanåt.

När vi åker iväg till andra hundar som Rufus inte känner så bra så brukar vi mötas upp utomhus och sen ta en promenad med kopplade hundar så de får vara tillsammans ett tag innan vi låter dem hälsa på varandra. Om det är rätt eller fel, det vet jag inte men det fungerar i princip alltid för oss och brukar göra själva hundmötet mycket lugnare än om vi bara hade släppt in honom till någon mindre känd hund eller bara släppt ihop dem.

Ja, han är ju det. Är bara orolig att det kommer se ut så här för evigt... :o

Jag tycker det är så svårt att de ska träffas med koppel på (måste bli så i så fall eftersom det inte finns någon inhägnad). Min hoppar och studsar och lägger sig och rullar och det ena och det andra och blir intrasslad i kopplet. Inte kul.

Det hjälper dessvärre inte när andra hundar säger åt honom, och då vet jag inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag gå in och säga att nu räcker det? Känns som att det blir lättare att förstå om hunden själv får säga till. Vad bra att det är OK att jag kopplar honom. Känner mig så dum men samtidigt går det ju inte när han är lös...

Jag ska börja lära honom på en "avslappningsfilt" har jag tänkt, som han får gå och lägga sig på här hemma och så kan man ta med den till folk sen... Så kanske det blir lättare för honom.

Killaloe: Jag känner inte riktigt att jag vill börja be folk (det är inte alltid nära vänner till mig vi hälsar på utan även mer okända) börja promenera med oss och sånt... Om jag inte verkligen måste. Man vill ju inte vara till besvär heller när man tar med sin hund.

Alltså, det behöver ju inte vara någon långpromenad utan bara en fem-minuters runda eller så. Även om jag förstår dig att du inte vill vara till besvär så kan det ju vara värt att prova (kanske) om du ändå vill att ni ska släppa ihop hundarna ute tänker jag. För som sagt, det måste inte vara så att ni måste gå ut och gå, bara det att hundarna får umgås utan att hälsa en stund brukar underlätta :)

Alltså, de skall inte träffas i koppel, ni skall ta en rask promenad med kopplade hundar, gå gärna på var sin sida av en väg så de får tid att känna in varandras dofter, signaler o kroppsspråk.

Jag har en 5-månaders valp som agerar rätt likt din. Hon kan vara helt lugn och avslappad hemma, men blir väldigt uppskojad när hon träffar andra hundar inomhus och inte har chans att leka av sig det med dem. Det gäller även hundar som hon träffar dagligen, hon har svårt att förstå när det är dags att lämna dem ifred.

Så för de andra hundarnas skull, för ägarnas skull, och även för hennes och min egen skull, så håller jag henne kopplad vid min stol i sådana situationer. Jag gör ingen stor affär av det, för jag kan inte tycka det är det minsta synd om henne. Hon har alla möjligheter att leka och rasa av sig utan koppel större delen av tiden, men när vi är på besök i någon annans hem tycker jag hon ska uppföra sig hövligt mot deras hundar.

Hon är ju intill mig hela tiden, och jag betraktar det som en passivitetsträning bland många andra. Det är ett övergående stadium - så småningom, när hon blir äldre och jag får bättre koll på hennes lydnad, kommer jag att kunna hålla henne lös. Och detsamma gäller säkert din hund, eftersom han tydligen kan slappna av när han är kopplad.

Din idé med avslappningsfilten är jättebra, använd en skön fleecefäll, lägg den bredvid din stol och låt honom ligga på den. Det här problemet kommer att lösa sig med tiden, så oroa dig inte för mycket över det. :)

Jag hade hållit hunden kopplad, för allas skull. Jag vet att jag själv inte skulle älska att få en vild och galen hund på besök som terroriserade min egen hund. :angel:
Se det som passivitetsträning och du kommer att ha mycket igen om du lär din hund redan från början att kunna ligga ner vid din sida och ta det lugnt i olika miljöer. Andra hundar innebär inte automatiskt att man ska leka med dom, det är ingen hundrättighet att få leka med alla andra hundar vid vilket tillfälle som helst, utan där har du rätt att styra. Och du är inte på något sätt elak mot din hund som väljer att styra vid vilka tillfällen den får leka. Gå då hellre ut om ni vill låta hundarna leka med varandra.

Bra idé är också, som tipsades tidigare i tråden, att ta med en filt för hunden att ligga på så känner den igen filten och vet vad den innebär. Sen är det bara att träna så kommer du säkert i framtiden att kunna ha hunden lös, men att den ändå ligger kvar på sin filt. :) Du kommer även att se att det är enklare att ha med sig en hund som kan beté sig. :D

Jag har hundar / unghundar / valpar som inte kan uppföra sig när man är borta kopplade. När de har slutat vara förväntansfulla och slutat hoppas på att det ska hända en massa skoj, då provar jag att ha dem lös en stund. Börjar de då stissa upp igen så är det koppel på.

Kan de inte vara lösa så får de inte hälsa på varandra. Däremot kan vi absolut ta en promenad tillsammans.. Jag upplever att de hälsar och pratar rätt bra med varandra även utan direktkontakt.

Låt hundarna hälsa ute till en början. Helst busa av sig också.
Lär hunden att man inte leker inomhus. Går den igång för mycket får ni koppla/stänga in/hålla fast den.
Träna mycket runt andra hundar. Inte bara lek utan ännu mer att fokusera på dig trots att det är andra hundar i närheten.

Det kan ta tid, men det går. Tålamod! För visst vill man ha en hund som både kan uppföra sig runt andra hundar och som går att ha med överallt- det är guld värt.

(ovanstående baserat på att hunden är smått översocial mot andra hundar, inte ilsken).

Hur hanterar man det, i allmänhet, och hur ska man göra om man åker bort en sväng på middag? Lämna honom hemma?
Varför måste hunden följa med?

Jag vill helst inte behöva tänka på mina hundar när jag umgås med vänner och bekanta över middag. Då vill jag kunna sitta avslappnat och bara ha kul. Jag lämnar således mina hundar hemma. Bra aktivering och välrastade så får de vara hemma under kvällen.

Behöver jag ta med dem av en eller anledning så ser jag till att ha dem lugna och trevliga. Det ska inte vara ett projekt att ta med hunden och det ska absolut inte få vara så att de andra snackar om hur jobbig min hund är när jag lämnar för kvällen eller går på toaletten.

Så ska du envisas med att ta med hunden på ställen så hade jag haft hunden kopplad så att den slappnar av och är lugn.

Hade du dragit med din hund hem till mig och den hade stökat runt och terroriserat mina hundar hade jag lagt din hund i hallen och satt en grind för dörren så den inte kunde komma in till oss. Fy för att ha hundar stökandes omkring inne!

Just nu är det väl dels för att jag vill kunna göra det, och då måste jag ju träna på det på något sätt. I framtiden kommer jag vilja göra det om det är så att både jag och sambon jobbat hela dagen och hunden varit ensam länge, och så ska man och äta direkt efter, då vill jag inte ha hunden ensam igen. Då struntar jag hellre i att åka bort och äta och då brukar oftast värdarna föreslå att vi tar med hunden istället och så blir det så. Jag tar inte med honom till alla då jag vet att vissa ev. skulle ogilla hans bus, de jag faktiskt tar med honom till tycker oftast att jag ska ha honom lös och att det inte gör nåt att han är busig och i mina ögon jobbig, men då har jag haft honom kopplad ändå då jag vill att han ska kunna slappna av.

Jag delar inte uppfattningen att jag inte vill tänka på mina hundar när jag är och äter hos vänner och bekanta, jag tar mer än gärna med min hund (i hoppet och tron om att han kommer vara lugn och skötsam i framtiden och att detta således är en fas).

Jenka: Tack för svaret.

Natilia: Tack.

Aningsfull: Tack, mycket bra tankar... Jag ska som sagt lära in avslappningsfilten och ja, jag hoppas verkligen det här är en fas.

Viveka: Tack, det ger mig lite hopp. Vill göra mitt bästa för att träna på det men har inte riktigt vetat om jag gör rätt. Men då ska jag fortsätta som jag gör och se det som passivitetsträning bland andra :-).

Vallhund och Killaloe: Ok, får förstår jag.

Jag har också en såndär ASGLAD hund!!
Hon är 2 år och fortfarande måste vi mötas upp ute och gå en promenad, lägga ngt spår och låta dom busa innan jag kan gå in till kompisen och hundarna är lugna.
Hon är givetvis bättre nu, nu kan hon iaf kommer direkt in och hem till hem utan hund utan att riva allt.
Men hem med hund gäller som sagt fortfarande rejäl aktivering med hundarna innan.

Det där är en mognadsgrej. En del bryr sig ju inte så mkt om andra hundar och är lättare, andra blir ju asglada och dom är ju lite jobbigare.
Det är bara hålla ut, det ger sig.

Varför måste hunden följa med?

Jag vill helst inte behöva tänka på mina hundar när jag umgås med vänner och bekanta över middag. Då vill jag kunna sitta avslappnat och bara ha kul. Jag lämnar således mina hundar hemma. Bra aktivering och välrastade så får de vara hemma under kvällen.

Måste måste man väl inte, men personligen tycker jag om att ha min hund nära mig så mycket det går och trivs väldigt bra i hennes sällskap, jag är fullt avslappnad även när hon är med och hon hindrar mig definitivt inte från att ha roligt när jag besöker andra.

För mig är det värt att träna mycket på just de sociala delarna när valpen är valp; att hunden ska kunna klara av att följa med i de flesta situationer utan att det blir besvärligt eftersom att det underlättar väldigt att ha en smidig och "socialt kompetent" hund och eftersom att jag tycker att det är härligt att ha henne med mig (hon älskar dessutom att mingla och besöka folk så det blir ju win-win).

Nu är TS hund jobbig; men jag tänker mig att det är nu det behöver tränas. Lite av beteendet kanske försvinner med åldern, eller också gör det inte det och då är det väl lika bra att träna på nu - för att ha en trevlig vuxen hund sedan som fungerar smärtfritt i andras hem och kring andras hundar.

Kompostgaller är en ganska enkel lösning för att dela isär hundar. Då kan de ligga åtskilda och ägna sig åt något annat än varandra till exempel märgben eller råhudsben. Tänk på att inte låta hundarna vara tillsammans när de tuggar ben, då en del hundar försvarar sina saker, och det kan bli bråk. Tänk också på att ha uppsikt över hundarna när de tuggar, råhud kan sätta sig i halsen på hundar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 628
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 233
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 558
Senast: Tuggben
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka