Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Antar att du redan vet det mesta av följande (men det finns troligtvis andra som inte vet):
Riksutställningen för 3 åriga diplomston äger rum den 2 juni i samband med tävlingarna på Strömsholm.
Ston som fått dubbeldiplom på sitt regionala 3årstest får bara starta i ena disciplinen, antingen hoppning eller gångarter. Stona visas både ridna och för hand. De ston som tävlar i hoppning tillgodoräknar sig resultatet från löshoppningen vid det regionala treårstestet.
Domarna väljer ut några (5?) hoppfinalister och några gångartsfinalister. De främsta av dessa rangeras och får poäng. De andra finalisterna placeras lika och får inte några nya poäng. Bästa hoppsto vinner Hornsundspokalen och bästa gångartsto vinner Kungakannan.
Jag tror att de som berörs (dvs de hästägare vars ston fått diplom på 3 årstesterna nu i vår) kommer att få information från ASVH. Vi andra, som inte visat några ston på treårstest i år, får nöja oss med att åka till Strömsholm och njuta av andras fina ungston. Utan att behöva vara nervösa
kapar tråden lite och undrar hur de går till att visa 3 åringarna nere på flyinge i höst i samband med breeders.
är de värt att åka alla milen ner och visa sin kvalade 3 åring eller är de bara onödigt. (handlar om 100 mil ner...)
Jag brukar försöka åka dit varje år och förra året såg vi hela kvalet men skippade finalen.
De har hållit kvalet på lite olika ställen men förra året gick kvalet för både hopp och gångartshästarna på dressyrbanan uppe på stallplanen (den mellan vita ridhuset/vita stallet/röda stallet). Först så visades de ridna 3 och 3 enligt instruktioner från domarna. Inget avancerat (såklart) men lite tempoväxlingar/ökningar är en god idé att träna lite på innan.
Sedan sadlades hästarna av och togs in på ring för exteriörbedömning och där rangerades de sedan och de som inte gått till final fick sin muntliga kritik en och en.
Det är ganska långdraget så många av stona var rätt trötta när de skulle visas för hand.
Hopphästarna har med sig sina löshoppningspoäng från 3-årsbedömningen vilka räknas in i slutresultatet för resp. häst.
Nu läste jag reglementet, de ska alltså bedömma gångarterna både under ryttare och vid hand. Nytt för i år är att hoppstonas hopp-poäng från 3-årstestet inte räknas lika mycket som tidigare!
Alltid kul när någon som varit där kan berätta hur det hela går till.
Har själv ett sto som är anmält och som igår åkte till min fd tränare som bor i närheten. Min stora oro just nu är att hon blir halt, smittad av A2 eller plockas bort om det blir för många anmälda. Som jag förstått det hela träffas man på fredagen 18.00 för genomgång så förhoppningsvis klarnar det hela. Ser verkligen fram emot att få se alla fina gångartsston.
Har ni en person som visar och en som rider, eller visar ryttaren?
Det var våran plan, men nu när jag läser så ser det ut som vi måste ha en visare också. Jag kan ju knappast löpa med henne i ridstövlar om hon ska in direkt igen!
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Juridik & Ekonomi Och jag tänkte att jag ändå skulle lägga pengar på att anmäla till ARN, för sakens skull, men de tar inte i tvister när summan är så låg...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.