Kungannan & Hornsundspokalen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cyllene
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 395

Cyllene

Trådstartare
Någon som deltagit/haft häst som deltagit och som vill dela med sig av erfarenheter?

Hur det går till?

Vill veta allt...

Sv: Kungannan & Hornsundspokalen

Någon här måste väl iaf varit där och tittat?

Det känns som en stor grej att åka på för en 3-åring, så all info tages tacksamt emot. Innan anmälningsdatum gått ut! ;)

Antar att du redan vet det mesta av följande (men det finns troligtvis andra som inte vet):

Riksutställningen för 3 åriga diplomston äger rum den 2 juni i samband med tävlingarna på Strömsholm.

Ston som fått dubbeldiplom på sitt regionala 3årstest får bara starta i ena disciplinen, antingen hoppning eller gångarter. Stona visas både ridna och för hand. De ston som tävlar i hoppning tillgodoräknar sig resultatet från löshoppningen vid det regionala treårstestet.
Domarna väljer ut några (5?) hoppfinalister och några gångartsfinalister. De främsta av dessa rangeras och får poäng. De andra finalisterna placeras lika och får inte några nya poäng. Bästa hoppsto vinner Hornsundspokalen och bästa gångartsto vinner Kungakannan.

Jag tror att de som berörs (dvs de hästägare vars ston fått diplom på 3 årstesterna nu i vår) kommer att få information från ASVH. Vi andra, som inte visat några ston på treårstest i år, får nöja oss med att åka till Strömsholm och njuta av andras fina ungston. Utan att behöva vara nervösa :D

Kan tillägga att stona har ridits ute på dressyrbanan. Prisutdelningen brukar vara på stora gräshoppbanan. Det behöver givetvis inte vara så i år.

kapar tråden lite och undrar hur de går till att visa 3 åringarna nere på flyinge i höst i samband med breeders.
är de värt att åka alla milen ner och visa sin kvalade 3 åring eller är de bara onödigt. (handlar om 100 mil ner...)

Har du varit och tittat? Hur är miljön, hur brukar det funka att rida dem 3 och 3 osv?

Har alltså ett sto som har kvalat men som inte är anmält än! Jag vill veta lite mer först. (Det är ett hoppsto.)

Ja det har jag. Det brukar se ut att fungera utmärkt.

Tack! Jag har ju fått all info från asvh men det är ju mest reglementen och bedömningsregler. Det står inte så mycket praktiskt...

Det klart att man vill veta så mycket som möjligt.

Jag brukar försöka åka dit varje år och förra året såg vi hela kvalet men skippade finalen.

De har hållit kvalet på lite olika ställen men förra året gick kvalet för både hopp och gångartshästarna på dressyrbanan uppe på stallplanen (den mellan vita ridhuset/vita stallet/röda stallet). Först så visades de ridna 3 och 3 enligt instruktioner från domarna. Inget avancerat (såklart) men lite tempoväxlingar/ökningar är en god idé att träna lite på innan.

Sedan sadlades hästarna av och togs in på ring för exteriörbedömning och där rangerades de sedan och de som inte gått till final fick sin muntliga kritik en och en.

Det är ganska långdraget så många av stona var rätt trötta när de skulle visas för hand.

Hopphästarna har med sig sina löshoppningspoäng från 3-årsbedömningen vilka räknas in i slutresultatet för resp. häst.

Vid visningen för hand, var det skritt och trav också, eller var det bara exteriören? Visades alla tre samtidigt?

Det är just det med orken... Att först resa en längre sträcka, sova på ytterliggare ett ställe osv.

Nu läste jag reglementet, de ska alltså bedömma gångarterna både under ryttare och vid hand. Nytt för i år är att hoppstonas hopp-poäng från 3-årstestet inte räknas lika mycket som tidigare!

Alltid kul när någon som varit där kan berätta hur det hela går till.

Har själv ett sto som är anmält och som igår åkte till min fd tränare som bor i närheten. Min stora oro just nu är att hon blir halt, smittad av A2 eller plockas bort om det blir för många anmälda. Som jag förstått det hela träffas man på fredagen 18.00 för genomgång så förhoppningsvis klarnar det hela. Ser verkligen fram emot att få se alla fina gångartsston.

Noa - mkt nervös matte!!

Kul! Vad är det för stam? Jag har ett hoppsto.

Har ni en person som visar och en som rider, eller visar ryttaren?

Det var våran plan, men nu när jag läser så ser det ut som vi måste ha en visare också. Jag kan ju knappast löpa med henne i ridstövlar om hon ska in direkt igen! :crazy:

Har bara varit där en gång och då hade de prisutdelningen på dressyrbanan. Såg väldigt lugnt ut för att vara så unga hästar!

Men jag kommer ihåg referatet i Ridsport från förra året då en stackars ryttare åkt av två gånger under visningen...

Vad är det för stam på ditt sto?

Hon är e Pentagon - Corrado WL - Rastell - Imperator. Fick 50 p (888899) och var bästa sto i Östergötland.

Dock inte min, ska visa henne åt ägaren om vi nu anmäler!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Piaff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag loggade in här i eftermiddags och såg att jag hade 25 notiser, antagligen från den dagbokstråd jag deltagit i. Men jag skulle bara...
Svar
0
· Visningar
920
Senast: hundtant
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
883
Senast: astronaut
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 740
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025