Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

apocalypsen

Trådstartare
.... sadlar, träns, longeringsutrustning mm som de lämnar in i min sadelmakeriverkstad?
Vissa människor lämnar in saker för att aldrig hämta ut dem igen.
Ska ev ta över en verkstad och där ligger saker sedan en bra tid tillbaka - år närmare bestämt!
Själv har jag ett formulär kunden får skriva under, som även fungerar som inlämningskvittens för kunden, att jag har rätt att avyttra deras pryttlar om de ej är uthämtade inom 6 månader.
Ont om plats är det gott om och jag har vare sig plats, tid eller råd att ha folks hästutrustning lagrad i verkstaden.

Tycker att det är extremt nonchalant av kunder att lämna in saker de inte har råd att lösa ut. Har försökt med förskottsbetalning, men det fungerar inte.

Har jag lagen på min sida eller måste jag komma på en annan lösning och vad gör jag med alla gamla grejor i verkstaden jag planerar att ta över?

Apo
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

JA!!!!! :banana: :banana:

Apos sadelmakeri-garage-loppis! :banana:

Lovar att jag slänger ut en tråd när det är dax!!!! :devil: :devil:

Apo
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Ett vanligt problem.

För att ha ryggen fri, måste du åtminstone försöka kontakta kunden. Det är ganska stränga regler för, hur man får hantera kundens tillhörigheter, även när det är uppenbart, att dom inte kommer att hämta ut dom.

Frågor.
Verkstaden du ska ta över- tar du även över rörelsen? För om inte, är det ju inte ditt problem.
Förskottsbetalning- varför fungerar det inte? Om du beräknar att ett jobb kommer att ligga på 1000 - 1500:-, är en delbetalning på säg 500:- inte fel?

LIA
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Mina kunder skriver som sagt på ett papper, så där har jag ryggen fri.

Verkstaden jag tar över, hyr jag av nuvarande verksamhetsidkare, med innehåll (samtligt inkl. gamla outhämtade pryttlar). Jag driver däremot inte hans företag, men skulle vilja bli av med en massa pryttlar som ligger och skräpar och som jag mycket troligt kommer att få ärva då nuvarande innehavare drar utomlands.
Har inte så gott om plats!
Men får väl trycka på att h*n tar tag i det där. ;)

Förskottbetalning fungerar inte för att:

1) vissa jobb är extremt svårbedömda

2) kunder aldrig har pengar med sig när de lämnar in

3)kunden i många fall upplever det negativt och inte återkommer fler gånger

Vad säger lagen, vissa saker har legat där i nästan tre år!

Apo
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Kan du inte pm:a vad du har för saker då? Jag är alltid intresserad haha :angel:
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Cykelverkstaden som vi anlitar tar 50:- i hyra för varje dag man låter bli att hämta sin lagade cykel. Om man kommer överens om att den ska vara klar på onsdag och så kommar man inte förrän på fredagen så blir det 100:- extra! Tycker jag är smart! Stora anslag på dörren och själv skulle jag aldrig i livet våga komma försent till min cykel.
/nocke/
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Ansvaret ligger på nuvarande ägaren, och det är upp till henne/honom att ta hand om sakerna.
Var försiktig vid ev övertagande av dom. Jag tror häleriproblem inte är så långt borta, om du bara säljer av grejerna.

Som jag skrev, är det här ganska hårt reglerat (har erfarenhet från annan bransch), och jag tror inte, att du kan friskriva dig från besväret och kostnaderna att kontakta ägarna.
Kolla med polisen! Dom har alla regler om det här.

1 En rimlig förskottsumma kan väl inte vara svårt att hitta?
2 Om du är det minsta tveksam, säg att du börjar jobbet när du fått del/förskotts-betalningen.
3 Antagligen kunder du inte vill ha i alla fall! Jag vet, att vissa "kunder" sätter i system att lämna in jobb, för att sedan avgöra om det är värt kostnaden. Seriösa kunder förstår varför man vill ha ett förskott. Huvudsaken man klart och tydligt redovisar det i förväg.

LIA
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Tja jag har begagnade grejor kvar som folk lämnat in till försäljning fastän det är över 5 år sedan jag lade ner min hästbutik. Ett par månader innan vi stängde ringde jag runt ett par gånger till alla som hade saker och pengar innestående, samt hade att anslag i butksfönstret.

Sedan ringde jag runt igen veckan innan vi stängde.

Och sedan samma sak med ett par månaders mellanrum efter det att vi stängde under ca 2 års tid.

Vissa kom och hämtade ut sina pengar och grejor men del ligger nog ett tiotal plastpåsar med saker i prydligt i en påse per person.

Jag känner att jag inte kan göra mycket mer åt det och i nästa gårdsstädning kommer jag antagligen slänga det mesta på tippen. Grejorna tar upp väldigt mycket plats som vi egentligen behöver till annat och jag har ju gett mina kunder chansen ett antal gånger att hämta sina saker.

Tyvärr så hade jag ingen regel om att osålda saker skulle vara uthämtade samt pengar inom en viss tid, men om man har gett info så många gånger samt dessutom att mitt företag är nedlagt så tycker jag att kunden får stå sitt kast.

Tror inte det skulle anses som stöld om jag gjorde av med grejorna, kunderna har ju själva lämnat in det för försäljning. Och det mesta är saker av ringa värde som kunderna velat ha max sådär 10-70 :- för.

/Kung Tulle
 
Senast ändrad:
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

*Lånar knapp*
Vet att polisen här ikring anordnar en auktion för saker som de har "på lager" som blivit stulna tex. och där ägaren sen inte hämtat ut det.
Har man förlorat något så kan ju höra av sej till polisen o0ch se om de har det man saknar.
De saker som sen inte är uthämtade säljs på autktionen. Det är allt från solglasögon till cyklar. Vet dock inte hur lång tid de har dom i förvar tills den kan ha en aution men jag tror det var ett eller två år sen sist.
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Enligt lagboken och lagen om näringsidkares rätt att sälja saker som inte har hämtats (1985:982)
Står förutsättningar för att få sälja saker. Det finns två fall
3§ En sak som inte har hämtats får säljas under förutsättning att
1. Uppdraget har slutförts och avtalet har slutat gälla
2. den som har beställt uppdraget eller förvaringen (beställaren) därefter har anmanats att hämta saken och i anmaningen har upplysts om att saken annars kan komma att säljas efter en viss tid, minst tre månader från anmaningen, samt
3. den tid som har angetts i anmaningen har löpt ut.
Om näringsidkaren har en fodran på beställaren för sitt arbete på saken eller förvaringen av den, skall det av anmodan framgå vilket belopp som ska betalas.

4§ Saken får säljas utan att beställaren har anmanats att hämta den, om
1. ett år har förflutit efter det att uppdraget har slutförts eller avtalet har upphört att gälla, samt
2. sakens försäljningsvärde uppenbarligen understiger en hundradel av basbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring.

Om du har hyrt verksamheten i över ett år och det är hans grejer som ligger där, så skulle du ju kunna be honom att i hans namn får sälja av dem innan du tar över. Har du riktigt dyra saker liggandes på hög ska du nog agera enligt 3§.
Hoppas det löser sig.
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Då har du ju informerat de som hade saker inlämnade och gett dem rimlig tid att hämta sakerna. Har själv blivet drabbad åt andra hållet. Hade flera ganska dyra saker inlämnade i en hästaffär till försäljning (handlade nog om ca 3500:- totalt) rätt vad det är när jag kom in i affären för att höra hur det gick med sakerna är det ny ägare. Frågar då om sakerna men de har den gamla ägaren tagit med sig ? Helt utan att meddela någonting inte heller att affären skulle säljas meddelades. Fick ett telefonnummer till den gamla ägaren av nya ägaren, men aldrig någon som svarade trots idoga försök. Så rejält blåst blev man där och typiskt nog så fick man inte heller något papper på inlämningen utan det skrevs in i hennes bok som hon speciellt hade till detta vilket medför att man inte har något bevis alls att komma med för att gå vidare med detta. Och den gamla ägaren hade i denna bok mitt mobilnummer som är på dygnet runt men inte att hon ringde inte.
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Där är grundorsaken till reglerna kring prylar som är inlämnade till verkstäder m fl.

LIA
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Alltså bör Apo utan risk kunna kasta/sälja det som ligger under 1% av basbeloppet (vad ligger det på nu?), medan för de värdefullare föremålen gäller att först lämna en skrivelse till kunden. Ska man vara noga (och det bör man nog tusan vara), ska påminnelsen skickas rek med mottagningsbevis, alt överlämnas i vittnens närvaro och/eller kvitteras. Äckligt byråkratiskt, men det finns folk till allt, så därför gäller det att ha ryggen fri.

Magnum. Det är en helt annan historia!

Tulle. "Tyvärr så hade jag ingen regel om att osålda saker skulle vara uthämtade samt pengar inom en viss tid, men om man har gett info så många gånger samt dessutom att mitt företag är nedlagt så tycker jag att kunden får stå sitt kast." Har tillräckligt lång tid förflutit, kan kunden inte komma någonstans. Kan inte siffrorna.

"Tror inte det skulle anses som stöld om jag gjorde av med grejorna, kunderna har ju själva lämnat in det för försäljning. Och det mesta är saker av ringa värde som kunderna velat ha max sådär 10-70 :- för." Egenmäktigt förfarande, bedrägeri m fl är inte trevligare beteckningar. Vem vet vad "fula kunder" och nitiska byråkrater kan hitta på.
Inom småföretagarsfären finns hur många exempel som helst på, hur ruttna och orealistiska "kunder" kan vara.


LIA
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

LIA skrev:
Egenmäktigt förfarande, bedrägeri m fl är inte trevligare beteckningar. Vem vet vad "fula kunder" och nitiska byråkrater kan hitta på.
Inom småföretagarsfären finns hur många exempel som helst på, hur ruttna och orealistiska "kunder" kan vara.


LIA


Så vad ska jag göra då?

Skriva ett brev till varje kund?

Tex med följande lydelse:

" Du X lämnade in följande saker till försäljning i min ridbutik (uppräkning av sakerna) den (datum) trots upprepade påminnelser att avhämta dessa ej gjort sålunda, senaste påminnelsen den /datum) vilket är Y år sedan butiken har avvecklats.

Om ej sakerna avhämtas nu dvs senast X dagar sedan detta brevs avsändningsdatum så kommer dessa saker kastas på återvinningsstation och jag X avsäger mig allt vidare ansvar för dessa saker i framtiden".

Problemet är att ett par kunder bytt adress, alternativt ej går att nå på uppgivna mobilnummer numera, en tror jag har flyttat till England etc. Iofs kan jag ju skicka brev till de jag har adresser till och dra av kostnader för porto etc av pengar som folk har innestående och hoppas på att det kommer fram.

Jag är SÅ trött på folk!

/KT
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Har du försökt få tag i de som lämnat in sina grejor? Jag brukar lämna grejer till en sadelmakare som är jätteduktig, och varje gång skriver de upp mitt telefonnummer och att de ska ringa när jobbet är klart. Jag har telefonsvarare, vilket jag också alltid meddelar. Ingen har någonsin hört av sig, och detta sadelmakarpar är lite "konstnärligt" lagda när det gäller arbetstider, så det är nästan omöjligt att få tag i dem. Vet inte hur många gånger jag stått utanför deras verkstad och knackat på men ingen varit där, trots att anslaget i dörren berättar att detta är deras öppettider. Om det inte vore för att de är duktiga skulle jag aldrig anlita dem, det enklaste lilla jobb tar flera månader, endast pga att det inte går att få tag i dem. Det kan ju vara samma sak med din företrädare...
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

"Skriva ett brev till varje kund?" Japp! Dvs, dom som hamnar över 1% gränsen. Rekommenderat med mottagningsbevis, så har du bevis på, att du gjort det du ska, även om adressaten numera är okänd. För mobilnumren borde räcka att du noterar, när du försökt ringa.
Jag antar att du har/har haft enskild firma, vilket gör att det personliga ansvaret hänger med. En väg kan kanske vara att döda firman, i vilket fall även ditt personliga ansvar borde upphöra. Jag kan inte dom där juridiska turerna. Varför inte kolla med jurist, så du kan sova gott framöver? ;)
Tips: PM:a Alfa460!

"Jag är SÅ trött på folk!" Jag förstår dig. Hur man än gör, blir det fel.

LIA
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

LIA skrev:
"Skriva ett brev till varje kund?" Japp! Dvs, dom som hamnar över 1% gränsen. Rekommenderat med mottagningsbevis, så har du bevis på, att du gjort det du ska, även om adressaten numera är okänd. För mobilnumren borde räcka att du noterar, när du försökt ringa.
Jag antar att du har/har haft enskild firma, vilket gör att det personliga ansvaret hänger med. En väg kan kanske vara att döda firman, i vilket fall även ditt personliga ansvar borde upphöra. Jag kan inte dom där juridiska turerna. Varför inte kolla med jurist, så du kan sova gott framöver? ;)
Tips: PM:a Alfa460!

"Jag är SÅ trött på folk!" Jag förstår dig. Hur man än gör, blir det fel.

LIA

Firman är nedlagd och avregistrerad sedan länge. Att skicka rekommenderade brev är inte att tänka på då kommer ju varje brev kosta MIG 50:- ca och så mycket pengar har jag inte. De flesta av kunderna har inte så mycket cash kvar eller grejor som går att sälja för den summan.

Tycker INTE det är rimligt att JAG ska betala flera hundra kanske tusen kronor ur egen ficka för att min fd slappa kunder varit lata. JAG har ju bott på samma ställe som vi hade affären hela tiden och har dom velat ha tag i mig hade det bara varit för kunderna att a/knacka på dörren b/lägga en lapp i brevlådan.

/KT
 
Sv: Kunder! Hur länge måste jag förvara deras...

Jag håller med, och det är väl inte sannolikt att någon kommer i efterhand och krånglar.
Det är kraven enligt lagar och regler jag skrivit om.

Iom att firman är avregistrerad sedan länge, tror jag inte att kunderna har någon möjlighet att ställa krav, varken på dig eller din efterföljare på plats.

Varför inte skylta upp med en loppis på kvarlämnade "förverkade" grejer? Kan kanske ge några kronor + att du därmed öppet och tydligt drar ett streck.

LIA
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 218
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 996
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp