kullar/år

lis1e

Trådstartare
hur många kullar per år får man ta innan man måste betala skatt?

sen hur många kullar per tik är standard att ta?

Sv: kullar/år

Du ska betala skatt fr o m första kullen, men tar du upp alla utgifter för att hålla & meritera tiken + de kostnader du har i samband med kullen blir skatten 0 i de flesta fall.

Standard på hur många kullar man tar på en tik vet jag inte, men jag tar max tre kullar med minst 2 löp emellan där man inte parar. Mina hundar är framförallt mina hundar och inte avelstikar. Hur många kullar det i slutänden blir får bestämmas av hur bra valparna blir, och hur bra tiken klarar av hela processen med dräktighet, valpning och omhändertagande av valparna.

Mvh,
Duvan

vet nämligen en som är inne på sin 5:e eller 6:e kull utan skatt. fast det är under 2-3 år,,,

Skatt ska betalas som sagt...
Som duvan svarat är en kull varannat år det som anses etiskt riktigt.
Vissa raser har även en begränsning av hur många kullar varje tik och hanne ska vara föräldrar till. Detta för att bredda aveln.

eftersom detta är blandrasvalpar så finns dom ju itne i ngt "register" annat i jordbruksverkets... så dom kan nog smita undan skatten där..

Renrasiga (SKK reg.) där är reglerna att max 5 kullar på en tik.
Och om en tik får två valpkullar inom 12 månader, ska tiken sedan ges minst 12 månaders vila före nästa kull.
Tikar över 7 år måste alltid vet. besiktigas före parning och får inte paras om hon inte tidigare haft valpar.

När det gäller blandisar, finns ju inte dessa regler, men det är ju inget som hindrar att man följer dom ändå...

Skatt ska betalas från första kronan i vinst (men då är det som sagt vinst som gäller, inte intäkt). Har man en omsättning högre än 30.000:-/år ska man också momsa, och jag kan tänka mig att många uppfödare fuskar på den punkten.

Vad jag vet räknas inte uppfödningen som företagsverksamhet förrän det överstiger 3 kullar per år. Någon begränsning på hur många löp det ska gå mellan tror jag inte finns, men det finns alltid rekommendationer:)

Tror oxå att man slipper betala skatt om man går genom SKK, med stamtavla osv. Det är ngt med att beroende på hur meriterade föräldrarna är, kostar det mindre. Antagligen för att uppmuntra uppfödare att framföra så bra valpar som möjligt.;)

Alltså fler (Svenska/Nordiska) meriter, billigare att beställa stamtavla (dock inte säker på detta.):banana:

Nej! Skatteverket struntar i om du är aldrig så seriös eller om du säljer ByB-korsningar i parti och minut. Inkomst av hobby ska deklareras och skattas. (Dock kan man ju skatteplanera lite genom att "råka" åka på en dyr tävling eller göra större inköp till hundarna om det blir pengar över i kassan)

Jodå, reglerna gäller oavsett om uppfödaren är ansluten till SKK, någon annan förening eller föder upp blandraser då reglerna är Jordbruksverkets, inte specifikt SKK:s. Problemet är ju att när det gäller uppfödare som inte registrerar sina valpar någonstans så vet man inte hur det ligger till med antalet kullar/hur tätt de är födda...

Skattas ska det som sagt alltid göras på vinsten... vilket i praktiken innebär att åtminstone mindre kennlar med få intäkter behöver betala någon skatt eftersom de få inkomsterna snabbt slukas av utgifterna.

Liknande trådar

Övr. Hund Japp. Det är praktiskt med en enfärgad kull, då kan alla valpköpare få välja namn och trots det spara urvalet till veterinärbesiktningen :)
5 6 7
Svar
126
· Visningar
2 248
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
777
Senast: animalasia
·
  • Låst
Hundhälsa Hej! Jag har en Cocker spaniel på 3 år där situationen nu är väldigt ohållbar. Ända sedan han var liten har han varit osäker, speciellt...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
8 744
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
995
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar